- Kuntien ympäristöhallinnon seuranta ja kehittäminen
- Ympäristönsuojelun lainsäädäntö, hallinto ja rahoitus
- Ympäristön-, luonnon- ja vesiensuojelu
- Ekologinen kestävyys
Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta
Yleisiä huomioita esityksestä
Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta.
Lakiesitys on kannatettava. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen toimii sekä lupa- että valvontaviranomaisena ja kuntien näkökulmasta yhteystyön tiivistäminen myös valtion ympäristölupa- ja valvontaviranomaisten kesken on tarkoituksenmukaista. Kuntien näkökulmasta valtion ympäristöhallinnon rakenne voisi olla nykyistä tiiviimpikin, viitaten ympäristöhallintoon 2009 asti sekä myöhemmin suunniteltuun Luova-virastoon.
Kommentit pykäliin ja perusteluihin
Ympäristönsuojelulain 21 §:n 4 momentti ja säännöskohtaiset perustelut
Vastuuviranomainen selkeyttäminen ympäristövahingon vaaraa aiheuttavien hylkyjen seurannalle ja saneeraukselle sekä öljy- tai kemikaalivahingon seurauksena likaantuneiden eläinten hoitamisen järjestämiselle on tarpeen.
Ympäristönsuojelulain 44 b ja 115 e § ja säännöskohtaiset perustelut
Säännöksen mukaan viranomaisen on lupahakemusta käsitellessään huolehdittava tarvittavasta yhteydenpidosta niihin viranomaisiin, jotka samanaikaisesti käsittelevät toiminnan muita lupa-asioita ja suunnitelmia. Viranomaisen on lupa-asian selvittämiseksi ja lupaharkintaa varten tarvittaessa neuvoteltava tai käytävä keskusteluja asianomaisen valvontaviranomaisen ja myös hakijan kanssa.
Esityksen perusteluissa viitataan aluehallintoviraston ja ELY-keskuksen väliseen yhteistyöhön muttei kuitenkaan suljeta muita viranomaisia pois. Ehdotetussa 44 b §:ssä tai sen perusteluissa tulisi selkeyttää mitä muita viranomaisia neuvotteluvelvoite koskee. Erityisesti kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen rooli kaipaa selvennystä. Luvitettavalla toiminnalla voi olla samanaikaisesti myös muiden valtion ja kunnan viranomaisten lupa-asioita vireillä.
Yhteydenpidon lisääminen eri viranomaisten kesken on kannatettavaa siten, että valtion viranomainen on aloitteellinen asiassa, esityksestä ei selkeästi ilmene onko aloitteellinen neuvottelujen ja keskustelujen käymiselle AVI vai ELY-keskus.
Lakiesityksen ei tule lisätä kuntien hallinnollista taakkaa eikä hidastaa lupakäsittelyä. Yhteistyön ja neuvottelun lisäämisellä on kuitenkin järkevästi toteutettuna mahdollista sujuvoittaa lupakäsittelyä ja parantaa myös ympäristönsuojelun tasoa.
SUOMEN KUNTALIITTO
Riipinen Miira
johtaja, yhdyskunnat ja ympäristö
Maasilta Tommi
ympäristöpäällikkö
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.