Lausunto Ikäohjelmaa koskevasta valtioneuvoston periaatepäätöksestä
Kuntaliitto pitää tärkeänä mahdollisuutta antaa lausunto Ikäohjelman periaatepäätösluonnokseen. Lausunto on annettu pyynnön mukaisesti lausuntopalveluun.
Vastaukset lausuntopalvelun kysymyksiin:
Osio 1: Ikääntymiseen varautuminen
Vastuu ikääntymiseen varautumiseen on kunnilla ja hyvinvointialueilla:
Samaa mieltä
Kolmannella sektorilla on merkittävä rooli ikääntymiseen varautumisessa:
Samaa mieltä
Ihmisten omaa vastuuta ikääntymiseen varautumisessa tulee jatkossa kasvattaa:
Samaa mieltä
Ikääntymiseen varautuminen edellyttää kansallisia poliittisia linjauksia ja päätöksentekoa:
Samaa mieltä
Teknologialla on keskeinen rooli ikääntymiseen varautumisessa:
Samaa mieltä
Ikääntymiseen voidaan varautua hyödyntämällä ikääntyneen väestön mahdollisuuksia ja iäkkäiden omia voimavaroja:
Samaa mieltä
Osio 2: Arvio läpileikkaavien teemojen tarkoituksenmukaisuudesta
Iäkkäiden henkilöiden osallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja voimavarojen vahvistaminen yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla:
Tarkoituksenmukaisuus on suuri
Iäkkäiden henkilöiden yksilöllisten ominaisuuksien ja tarpeiden sekä iäkkään väestön moninaisuuden parempi huomioiminen yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla:
Tarkoituksenmukaisuus on suuri
Ikääntymiseen liittyviin asenteisiin vaikuttaminen ja sukupolvien välisten suhteiden syventäminen:
Tarkoituksenmukaisuus on suuri
Kerättävän tiedon luotettavuuden ja vertailukelpoisuuden parantaminen, toimintakäytänteiden vaikuttavuuden arvioinnin kehittäminen ja indikaattoreiden määrittely toiminnan laadun varmistamiseksi:
Tarkoituksenmukaisuus on suuri
Väestön ikääntymiseen liittyvien mahdollisuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen:
Tarkoituksenmukaisuus on suuri
Avoin palaute:
Läpileikkaavat teemat ovat tärkeitä ja tarkoituksenmukaisia. Tärkeää on myöskin, etteivät ne ole toimija- tai toimialariippuvaisia.
Osio 3: Arvio vaikuttavuustavoitteisiin kytkeytyvien tarkempien tavoitteiden ja toimenpiteiden täsmennyksen tarpeista
Vaikuttavuustavoite: Ikääntyvien työikäisten työkyky on parantunut ja työurat ovat pidentyneet
Ikääntymiseen varautuminen aloitetaan keski-iässä ja sitä jatketaan eläkkeelle siirryttäessä (sekä omana että yhteiskunnan toimintana):
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Erilaisilla ratkaisuilla ja joustoilla varmistetaan entistä pidemmät työurat ja ehkäistään ikäsyrjintää työelämässä:
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Ikäihmisten palveluissa työskentelevän henkilöstön osaamista, työ- ja toimintakykyä ja jaksamista sekä alan vetovoimaa on parannettu:
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Työhyvinvoinnin kehittäminen on integroitu palvelutoiminnan ja hoidon laadun kehittämiseen sekä omavalvontaan ja sen vaikutuksista kerätään systemaattisesti tietoa organisaatioista ja kansallisesti tiedolla johtamisen tueksi:
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Olemassa oleva lainsäädäntö ja lainsäädännön muutokset tukevat tavoitteiden saavuttamista ja kulkevat mukana huomioiden eri palvelut ikääntyneiden palveluissa:
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Vahvistetaan esihenkilöiden ja työyhteisöjen osaamista ja ymmärrystä moninaisuuden huomioon ottamisesta ja johtamisesta valmentavan johtamisen keinoin, jonka myötä ikäihmisten palveluissa voidaan tehdä yhä useammin työtä yhteisöohjautuvasti:
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Kehitetään ja tutkitaan, miten työhyvinvoinnin kehittäminen parhaiten integroidaan palvelutoiminnan ja hoidon laadun kehittämiseen sekä toimintayksiköiden omavalvontaan, tavoitteena ikäihmisten palveluissa työskentelevien työkuormituksen pysyminen hallinnassa:
Toimenpiteen täsmennyksen tarve on pieni
Kerätään systemaattisesti tietoa työhyvinvoinnista organisaatioista ja kansallisesti tiedolla johtamisen tueksi:
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Vastataan työelämän ja ikääntyvien työikäisten osaamistarpeisiin edistämällä jatkuvaa oppimista työpaikoilla ja vapaa-ajalla:
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Ikäihmisten palveluissa tutkitaan ja kehitetään sekä otetaan käyttöön uudenlaisia toimintamalleja moniammatillisuuden lisäämiseen ja uramalleja ammatillisen osaamisen vahvistamiseen:
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Osallistetaan henkilöstöä toiminnan kehittämiseen ja levitetään parhaita käytäntöjä valtakunnallisesti:
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Tehdään yhteistyötä poikkihallinnollisen, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön riittävyyden ja saatavuuden -ohjelman sekä TYÖ2030 -ohjelman kanssa:
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Avoin palaute:
Toimenpiteessä koskien työhyvinvointia jää epäselväksi, kenen näkökulmasta työkuormituksen tavoitellaan pysyvän hallinnassa? Mikäli kyseessä on työntekijöiden kokema työn kuormittavuus, tulisi tehdä toimenpiteitä kuormittavuuden vähenemiseksi.
Vaikuttavuustavoite: Iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään
Iäkkäiden toimintakyky ja osallisuus ovat vahvistuneet siten, että aktiivisten, toimintakykyisten elinvuosien määrä on kasvanut
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Uudet toimintatavat tukevat ja motivoivat iäkästä väestöä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä kuten liikunnan, mielen hyvinvoinnin, kulttuurihyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä ja ravitsemuksen parantamisessa
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Panostamalla riskiväestöjen varhaiseen tunnistamiseen ja kohdentamalla heille ennaltaehkäiseviä toimia, on vähennetty toimintakyvyn laskua ja sairastavuutta, erityisesti muistisairauksia
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Iäkkäiden toimintakyvyn kehittäminen, suositukset ja toimenpiteet perustuvat näyttöön perustuvaan tietopohjaan
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Iäkkäiden osallisuus ja itsemääräämisoikeus ovat vahvistuneet
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Jatketaan hyvien ja toimivien toimintamallien käyttöönottoa ja kehittämistä iäkkäiden toimintakyvyn tukemisessa, esimerkiksi elintapaohjauksen, liikunnan, ravitsemuksen, mielen hyvinvoinnin, kulttuurihyvinvoinnin ja kansalaistoiminnan alueilla
Toimenpide on hyvä sellaisenaan
Jatketaan arviointi-, toteuttamis- ja levittämismallien kehittämistä
Toimenpide on hyvä sellaisenaan
Kehitetään ja otetaan käyttöön toimivia käytänteitä hyvinvointialueiden ja kuntien toteuttamaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HYTE) toiminnan ja kuntien muun toiminnan sekä kolmannen sektorin välisen yhdyspintatyön ja yhteistyön parantamiseksi
Toimenpide on hyvä sellaisenaan
Kehitetään ja otetaan käyttöön iäkkäiden henkilöiden osallisuutta parantavia toimintakäytänteitä palveluissa ja muussa toiminnassa
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Rakennetaan näyttöön perustuvaa tietopohjaa, jonka avulla saadaan luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa väestön ikääntymiseen varautumisessa ja taloudellisen kestävyyden varmistamisessa (esim. RAI –mittariston laajempi hyödyntäminen, laatuindikaattorit, Active Ageing Index (AAI).
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Avoin palaute:
Yhteisen kansallisen tietopohjan sekä mittaristojen sekä yhteisen vaikuttavuusarvioinnin rakentaminen tulee olla oleellinen osa kansallista ikäohjelmaa siten, että tavoitteena on sekä kansallisen, alueellisen että toimijatason tiedolla johtamisen paraneminen
Vaikuttavuustavoite: Vapaaehtoistoiminnalla on vakiintunut asema ikääntyvässä yhteiskunnassa
Julkinen sektori tunnistaa ja mahdollistaa vapaaehtoistoiminnan yhteiskuntaa ja vapaaehtoisia hyödyttävällä tavalla
Alatavoitteen täsmennyksen tarve on pieni
Kunnat ja hyvinvointialueet vakiinnuttavat toimintaansa rakenteita, jotka edistävät ja aktivoivat paikallisen ja alueellisen tason vapaaehtoistoimintaa
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Julkinen sektori on selvittänyt erilaisia vaihtoehtoja, miten vapaaehtoistoimijoille voidaan tarjota tukea niiden hallinnollisissa asioissa
Alatavoitteen täsmennyksen tarve on pieni
Vapaaehtoistoimintaan osallistuminen on lisännyt ikääntyvien osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Vapaaehtoistoiminta on edistänyt ikääntyvien terveyttä ja hyvinvointia
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Jatketaan vapaaehtoistoiminnan asemaa edistävien rakenteiden levittämistä kuntatasolla aiemmin toteutetun kehittämistyön pohjalta
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Selvitetään mahdollisuutta ottaa käyttöön valtakunnallinen ratkaisu kansalaistoimijoiden tukemiseksi niiden hallinnollisissa asioissa (mm. talousosaaminen, yhdistysten perustaminen ja rahoitushaut)
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Selvitetään, mallinnetaan ja jalkautetaan vapaaehtoistoimintaa koordinoivien tahojen toimintaan erilaisia vaihtoehtoja vapaaehtoistoimijoiden uudistumisen tukemiseksi
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Avoin palaute:
Vapaaehtoistoiminnan kehittämisessä tulee ottaa huomioon ja mukaan kehittämiseen julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden lisäksi myös yritykset sekä monipuolinen kansalaistoiminta. Myös rahoituskysymykset on ratkaistava pitkäjännitteisellä tavalla runsaiden määräaikaisten hanketyyppisten rahoitustapojen sijaan. Hallinnointiin liittyvien vaihtoehtojen selvittäminen ei tule johtaa automaattisesti siihen, että julkinen sektori ottaa myös tehtäväkseen hallinnoinnin tuen toteuttamisen.
Vaikuttavuustavoite: Teknologia on lisännyt hyvinvointia
Teknologian hyödyntäminen ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä hoidon ja huolenpidon tukena on lisääntynyt. Teknologiset ratkaisut sisältyvät luontevana osana ikääntyvän henkilön omasta hyvinvoinnista, terveydestä ja toimintakyvystä huolehtimiseen sekä palvelujärjestelmään.
Alatavoite on hyvä sellaisenaan
Iäkkäät pystyvät hyödyntämään itsenäistä arkea tukevaa teknologiaa oman hyvinvointinsa, terveytensä ja toimintakykynsä parantamiseksi.
Alatavoite on hyvä sellaisenaan
Yhteiskunta tukee ikääntyneiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia hyödyntää itsenäistä suoriutumista tukevaa teknologiaa.
Alatavoite on hyvä sellaisenaan
Teknologian hyödyntäminen on lisännyt ammattilaisten työhyvinvointia.
Alatavoite on hyvä sellaisenaan
Asenteet teknologian käyttöön ovat myönteisiä. Ammattilaiset, ikäihmiset ja heidän omaisensa ovat mukana teknologian kehittämisessä ja käyttöönotossa.
Alatavoite on hyvä sellaisenaan
Analytiikan ja tekoälyn käyttö suurten tietomassojen hyödyntämisessä on parantanut toiminnan kustannusvaikuttavuutta, laatua ja läpinäkyvyyttä. Tietojen käyttö on eettistä ja tietoturvasta ja –suojasta on huolehdittu.
Alatavoite on hyvä sellaisenaan
Suomi on ikäteknologian kehittämisen ja hyödyntämisen mallimaa ja kokemuksiamme sekä osaamistamme hyödynnetään laajasti maailmalla. Teknologian vienti on luonut hyvinvointia Suomeen esimerkiksi työpaikkoina, investointeina ja uusina ratkaisuina.
Alatavoite on hyvä sellaisenaan
Jatketaan teknologian hyödyntämistä aiemman kehittämistyön pohjalta, sisältöinä:
- Autetaan iäkkäitä löytämään ja hyödyntämään itselleen sopivia teknologioita, jotka tukevat itsenäistä kotona asumista, omasta hyvinvoinnista, terveydestä ja toimintakyvystä huolehtimista sekä omaehtoista sosiaalista kanssakäymistä.
- Kehitetään teknologian hyödyntämismahdollisuuksia palvelujärjestelmässä
- Kootaan erilaiset iäkkäiden palvelut yhteen toimivien alustaratkaisujen ja kokonaisarkkitehtuurien avulla sekä ratkaisuja yhteen sovittamalla. Arvioidaan mahdollisuudet sisällyttää kokoaville alustoille myös itse hankittua teknologiaa.
- Hyödynnetään teknologian käytöstä kertyvää tietoa sekä hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä että palvelujärjestelmässä
- Kehitetään hankintaprosesseja siten, että hankittavien teknologisten ratkaisujen vaikuttavuus, potilasturvallisuus, käytettävyys ja sujuva käyttöönotto varmistetaan
Toimenpiteet ovat hyviä tällaisenaan
Otetaan käyttöön ikäteknologian kansallinen koordinaatiomalli:
- Kootaan ja jaetaan tietoa vaikuttavista toimintamalleista ja käytänteistä sekä tuetaan niiden kehittämistä, käyttöönottoa ja seurantaa.
- Arvioidaan ikäteknologiaratkaisujen vaikuttavuutta ja kustannushyötyjä sekä kootaan tieto Digi-HTA-menetelmällä arvioiduista ratkaisuista.
- Edistetään myönteistä asennetta teknologian mahdollisuuksien hyödyntämiseen, jotta hyvät käytännöt saadaan leviämään.
- Ohjataan alueita ja organisoidaan vertaisoppimista sekä edistetään verkostomaista kansallista ja alueellista yhteistyötä eri toimijoiden kesken tukemaan teknologian käyttöönottoa laajasti eri alueilla
- Edistetään ikäteknologian toimintamallin kaupallisia ja kansainvälisiä mahdollisuuksia mm. selkiyttämällä koordinaatiota palvelujärjestelmän ja muun rahoituksen välillä.
Toimenpiteet ovat hyviä tällaisenaan
Käyttäjälähtöisyyden edistäminen:
- Varmistetaan ikääntyneille, omaisille ja ammattilaisille digituen ja jatkuvan teknologisen oppimisen keinoin valmiudet käyttää koko ajan kehittyvää teknologiaa
- Varmistetaan ikäteknologiaratkaisujen tietosuoja ja –turva sekä potilasturvallisuus ja kyberturvallisuus
- Huolehditaan yksityisyyden suojasta, eettisyydestä ja vastuullisuudesta
- Tuetaan ikäihmisten osallistumista käyttäjälähtöiseen tuotekehitykseen
Toimenpiteet ovat hyviä tällaisenaan
Avoin palaute:
Olemassa olevan lainsäädännön kannustinloukut teknologian hyödyntämiselle tulee poistaa (esim. teknologiaa ei huomioida henkilöstömitoituksessa) ja tulee huolehtia, uudessa lainsäädännössä teknologian hyödyntämisen mahdollisuuksia tuetaan myös taloudellisesti.
Vaikuttavuustavoite: Asuminen ja asuinympäristöt ovat ikäystävällisiä
Ihmiset ennakoivat ja varautuvat ikääntymisen haasteisiin asumisessaan:
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Ikääntyneille soveltuvia esteettömiä ja muunneltavia asuntoja on kehitetty, korjattu ja rakennettu
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Asuinympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä on huomioitu ikääntyvien tarpeet, osallisuus ja teknologian hyödyntäminen
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Tuetaan ikääntyneiden asumisen ennakointia ja varautumista asumisen neuvontaa ja korjausneuvontaa lisäämällä
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Vahvistetaan kuntien ja hyvinvointialueiden ikääntyneiden asumisen ja asumispalveluiden kehittämistä
- vanhuspalvelulain toteutuksen tuki ja osaamisen lisääminen asumisessa ja asumispalveluissa
- tuki kuntien ja hyvinvointialueiden kehittämishankkeisiin
- ikäystävällisten asuinympäristöjen kehittäminen verkostoyhteistyön avulla
- hyvien käytäntöjen ja esimerkkien levittäminen
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Edistetään asuntokannan korjaamista ikäystävälliseksi
- korjausavustusten saatavuuden turvaaminen ja avustusehtojen ajantasaisuuden tarkistaminen
- asunnon korjaustarpeiden arviointimenetelmien kehittäminen ja levittäminen
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Kehitetään ja lisätään ikääntyneiden asumisratkaisuja
- kaikille sopivan suunnittelun (Design for All) -periaatteen vahvistaminen asuntosuunnittelussa
- yhteisöllisen asumisen (shl) ja muun välimuotoisen asumisen kehittäminen ja toteuttaminen ARAn erityisryhmien asumisen investointiavustuksella
- eri hallintamuotojen hyödyntäminen ikääntyneiden asumisessa.
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Avoin palaute:
Käytännössä esim. korjausneuvontaresurssit ovat olleet riippuvaisia kunnan talouden reunaehdoista. Toisaalta hyviä esim. järjestöjen tuottamia palveluita ei tule rapauttaa (esim. Vanhustyön keskusliiton korjausneuvonta) sillä, että kunnille lisätään tehtäviä lakisääteisiksi velvoitteiksi
Vaikuttavuustavoite: Palvelut toteutetaan sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla
Iäkkäiden palveluja on uudistettu sisällöllisesti ja rakenteellisesti varmistaen iäkkäille heidän tarvitsemansa hyvinvointia, toimintakykyä ja terveyttä edistävä laadukas hoito ja huolenpito
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Asiakas- ja palveluohjauksessa sekä palveluissa on varmistettu palveluintegraatio, oikea-aikaiset, turvalliset ja tarpeenmukaiset palvelut ja kustannusvaikuttavien palvelujen järjestämisen. Hyvinvointia ja terveyttä edistävä neuvontatyö on osa ohjausta.
Alatavoitteen täsmennyksen tarve on pieni
Kotiin annettavissa palveluissa on käytössä akuuttihoidon, kuntoutuksen ja omaishoidon toimintamallit, uusia teknologioita hyödynnetään, palvelut toimivat ympärivuorokauden ja toiminnanohjaus-järjestelmät tukevat johtamista ja henkilöstön joustavaa kohdentamista asiakkaiden palvelutarpeen mukaan.
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Kotona asuminen ja asuinympäristöt ovat toimivia ja turvallisia sekä muuttuvat tarpeen mukaan ja lisäävät iäkkään osallistumismahdollisuuksia myös tulevaisuudessa.
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Ekologisesti kestävät käytännöt ovat osa palvelujärjestelmää
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Kehitetään edelleen asiakas- ja palveluohjausta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä toimintakyvyn tukemisen näkökulmasta ja vastataan asiakkaan yksilöllisiin palvelutarpeisiin.
Alatavoite on hyvä tällaisenaan
Kehitetään edelleen omavalvontaa ja laatuindikaattoreita sekä juurrutetaan hyviä toimintakäytänteitä.
Toimenpiteen täsmennyksen tarve on pieni
Tuetaan kotona-asumista kehittämällä ja ottamalla käyttöön integroituneita toimintamalleja, joissa teknologiat ovat osa palveluekosysteemiä.
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Laatuindikaattorien, mittareiden ja laatutasojen edelleen kehittäminen
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Ekologinen kestävyysajattelu juurrutetaan palvelujen suunnitteluun ja käytäntöön niin, että taloudellinen ja aineellinen toiminta sopeutetaan luonnon kestokykyyn
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Kehitetään ja otetaan käyttöön toimintamalleja, jotka parantavat henkilöstön saatavuutta ja riittävyyttä iäkkäiden palveluissa.
Toimenpide on hyvä tällaisenaan
Palvelujen riittävyyden ja henkilöstön saatavuuden parantamiseksi arvioidaan ainakin seuraavat toimenpiteet:
- Kiertävien perhehoitajien lisääminen kotona asumisen tueksi
- Perhehoidon lisääminen niiden asiakkaiden osalta, joille se on sopiva palvelumuoto
- Hoiva-avustajia hyödyntäminen niiden asiakkaiden osalta, joiden palvelutarpeisiin heidän osaamisellaan voidaan vastata
- Kansainvälisen rekrytoinnin hyvien käytäntöjen arvioiminen ja levittäminen
- Sijaisjärjestelyjä koskeva kehittäminen
Toimenpiteen täsmennyksen tarve on pieni
Avoin palaute:
Ikäohjelman tavoitteissa tulee huomioida, että suurin osa ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalveluista on määrärahasidonnasta, jolloin pelkkä tarpeen mukaisuus ei voi olla Ikäohjelmassa tavoitteena palvelujen järjestämiselle. Lähes kaikki tavoitteet ja toimenpiteet tässä osiossa ovat määrärahariippuvaisia. Lisäksi yksittäisten edistettävien asioiden (kuten kiertävät perhehoitajat) nostaminen periaatepäätöstasolle ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista kansallisessa ohjelmassa, sillä tarve ja mahdollisuus toteuttaa vaihtelee hyvinvointialueittain.
Mikä tarkemmista tavoitteista ja toimenpiteistä on mielestäsi erityisen tärkeä vuoteen 2030 mennessä?
Henkilöstön saatavuuteen ja monipuoliseen henkilöstörakenteeseen liittyvät kysymykset ovat tärkeitä. Lainsäädännössä tulee kattavasti pidättäytyä säätelystä, joka kaventaa palvelujen järjestäjän ja toteuttajien mahdollisuuksia hyödyntää kaikkia voimavaroja ikääntyvässä Suomessa. Kaikki ratkaisuja etsivä ja löytävä tekeminen on kannatettavaa.
Osio 4: Mitä mahdollisuuksia väestön ikääntyminen tuo ja kuinka mahdollisuuksia voitaisi hyödyntää?
Ikääntyminen tuo uudenlaisia tarpeita myös uudella lailla toteutetuille kaupallisille palveluille. Kasvava eläkeikäisten ryhmä, joilla on tulevaisuudessa myös enemmän pitempien työurien vuoksi taloudellinen mahdollisuutta hyödyntää erilaisia kuluttajapalveluita, on asiakaskunta, jota juurikaan ei ole huomioitu Ikäohjelmassa. Ns. kaupallisten palveluiden kehittämisessä juuri heille voisi yrityksillä olla tarpeita, sillä esim. hyvin tämän asiakasryhmän huomioiva asiakaspalvelu (esim. matkatoimistot, kahvilat, kaupat, huoltoasemat jne.) parantaa myös asiakkaiden palvelukokemusta. Myös kuntien järjestämisen palveluiden käyttäjinä (mm. liikunta- ja kulttuuripalvelut, asiointi kunnan toimipisteissä) ikäihmiset tulisi ottaa mm. palvelumuotoilun keinoin paremmin huomioon. Myös kansallinen tietopohja on oleellinen osa ikäohjelman tavoitteiden toteutumisen todentamiselle. Tavoiteasettelussa tulee myös kyetä asettamaan tavoitteita, joiden toteutumista voidaan myös numeraalisesti todentaa.
Osio 5: Pohdi vielä lopuksi, mitkä olisivat iäkkäiden asioiden osalta tärkeimmät kehitettävät asiat hallituskauden 2027-2031 aikana?
Jo edellisellä hallituskaudella tulee lainsäädännöstä tunnistaa sellaiset asiat, jotka toimivat teknologian hyödyntämisen esteenä tai käyttöönoton hidastajana. Vaikuttavuuden arviointi tulee selkeämmin rakentaa mukaan.
Osio 6: Mitä muita asioita haluaisit nostaa periaatepäätöksen kokonaisuudesta?
Periaatepäätös on osittain sillisalaattimainen, johon asioita on valittu kirjavasti. Tavoitteenasettelusta puuttuvat arviointimittarit, millä ohjelman toteutumista voidaan arvioida. Tärkeää olisi nimenomaa kuvata erillisten toimenpiteiden vaikutusten lisäksi koko ohjelman vaikuttavuutta eli mitä ikäkyvykäs Suomi tarkoittaa, mikä on sen tavoite ja miten sen toteutumista voidaan arvioida?
Suomen Kuntaliitto ry
Sari Raassina Anna Haverinen
johtaja, sosiaali- ja terveysyksikkö erityisasiantuntija