Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Kiitämme mahdollisuudesta esittää näkemyksemme esitysluonnoksesta, jolla ehdotetaan muutettavaksi ns. voimaanpanolakia, terveydenhuoltolakia, sosiaalihuoltolakia ja kotikuntalakia.
Esityksen seurauksena Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueet voisivat jatkossa ylläpitää useampaa kuin yhtä ympärivuorokautisesti päivystävää yhteispäivystysyksikköä sairaaloidensa yhteydessä. Lisäksi esityksellä pyritään selkeyttämään kiireettömän hoidon hoitopaikan valintaa teknisluonteisilla tarkistuksilla terveydenhuoltolakiin, sosiaalihuoltolakiin ja kotikuntalakiin.
Kuntaliitto pitää esitettyä muutosta Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueiden alueellisen itsehallinnon toteuttamisen kannalta myönteisenä. Jatkossa näillä hyvinvointialueiden mahdollisuus ylläpitää ympärivuorokautisesti päivystävää yhteispäivystysyksikköä sairaaloidensa yhteydessä ei rajoittuisi yhteen yhteispäivystysyksikköön.
Päivystystä voitaisiin jatkossa järjestää väestön tarpeita vastaavalla tavalla ilman, että hyvinvointialueiden on välttämätöntä valmistautua ajamaan toimintaa alas nimenomaan 2032 lopussa. Sääntely jättäisi hyvinvointialueille myös mahdollisuuden päättää luopua yksikön ylläpidosta, jos tämä on tarpeen väestön tarpeita vastaavan palveluverkon ylläpitämiseksi.
Kuntaliitto kannattaa esitettyjä selvennyksiä kiireettömän hoidon hoitopaikan valintaa sekä toisen hyvinvointialueen alueelle hoitoon hakeutumista koskien.
Kiinnitämme kuitenkin huomiota siihen, että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 55 § ei ole sisällöltään identtinen kumottavaan sosiaalihuoltolain 60 §:ään nähden. Sosiaalihuoltolain 60 §:ssä hakeutuminen toisen hyvinvointialueen palveluihin on sidottu kykyyn asua itsenäisesti. Järjestämislain 55 §:ssä taas lähtökohtana on, ettei henkilö ”kykene asumaan siellä ilman perhehoitoa, laitospalveluja tai asumispalveluja”. Pykälässä mainittuja asumispalveluja koskeva sosiaalihuoltolain 21 § on kumottu 1.1.2023 alkaen ja jatkossa sosiaalihuoltolain mukaan hyvinvointialueen tulee järjestää tilapäistä asumista, tuettua asumista, yhteisöllistä asumista sekä ympärivuorokautista palveluasumista.
Järjestämislain 55 §:ää ei sovelleta tilanteissa, joissa hyvinvointialueen järjestämässä perhehoidossa, laitospalvelussa tai asumispalvelussa asuva henkilö haluaa muuttaa toisen kunnan alueelle hyvinvointialueella. Siten hyvinvointialueen sisällä tapahtuvan toiselle paikkakunnalle kohdistuvan hakemuksen kohdalla hyvinvointialue perustaisi harkintansa muuhun sosiaalihuollon lainsäädäntöön, esimerkiksi sosiaalihuollon asiakaslakiin.
Suomen Kuntaliitto ry
Sari Raassina Kaisa-Maria Kimmel
Sosiaali- ja terveysyksikön johtaja Lakimies
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.