Lausunto sisäministeriölle 11.4.2022 (156/03.01.00/2022) Ari Korhonen

Arviomuistio rajavartiolainsäädännön muutostarpeista

Kuntaliitto katsoo perustelluksi arvioida rajalla tapahtuvan toiminnan toimivaltuuksia erityisesti olemassa oleva turvallisuustilanne huomioiden. Lisäksi Kuntaliitto näkee tarpeellisena arvioida myös hybridivaikuttamista ja sen edellyttämiä muutostarpeita lainsäädäntöön.

Nyt laaditussa arviossa rajavartiolainsäädännön muutostarpeista ei ole tarkasteltu mahdollista kuntien ja Rajavartiolaitoksen välistä yhteistyötä. Esimerkiksi laajamittainen maahantulo vaikuttaa oleellisesti raja-alueen kuntiin ja edellyttää myös niiltä toimia akuutissa tilanteessa. Kuntaliitto esittää, että olisi syytä arvioida mahdollisia säädöstarpeita myös kuntien ja Rajavartiolaitoksen yhteistyön näkökulmasta. Esimerkiksi tilannekuvan saaminen ja tiedonvaihto tulisi mahdollistaa myös salassapidettävän tiedon osalta turvallisuustilanteen sitä edellyttäessä.

Kuntaliitto korostaa, että mahdollisiin muutoksiin arvioidaan myös riittävät resurssit tehtävän hoitamiseksi. Esimerkiksi laajamittaisessa maahantulossa viranomaisten resurssien puute (esimerkiksi viiveet rekisteröinnissä) siirtyy välittömästi kuntien velvoitteeksi hätämajoitus- ja kiireellisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeen pitkittymisenä.

SUOMEN KUNTALIITTO

Ari Korhonen
erityisasiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!