Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Voidaanko ehdotetulla altistuneiden tunnistusjärjestelmällä mielestänne tehostaa koronavirusepidemian tartuntaketjujen jäljittämistä ja katkaisua?
Kyllä pääosin
Kuntaliitto ilmaisee tukensa kehitystyölle, jonka tarkoituksena on hillitä koronaviruksen leviämistä kohdennetuin, yhteiskunnan toiminnot vähemmän rajoittavin toimin.
Tartuntaketjujen jäljittämis- ja katkaisutyön tehostuminen riippuu kuitenkin sovelluksen teknisestä toteutuksesta. Tämä tulisi selvittää huolellisen pilotoinnin ja niistä kerättävien kokemusten kautta ennen kansallista ratkaisua. Aikataulusyistä tämä ei kuitenkaan ole näköpiirissä.
Kokemuksia tulisi kerätä mobiilisovelluksen toimivuudesta osana erilaisia terveydenhuollon prosesseja, esim. palveluneuvonta ja -ohjaus sekä tartuntatautilain perusteella tehtävät rajoittamispäätökset.
Kuntaliitto katsoo, että esitykseen sisältyy useita seikkoja, jotka heikentävät sovelluksen käyttöönotosta mahdollisesti ulosmitattavia hyötyjä, näitä ovat mm. seuraavat:
Sovelluksen toimivuus tuleekin todentaa niin, että vältetään mm. aiheettomista altistusepäilyistä aiheutuva terveydenhuoltojärjestelmän tarpeeton kuormitus.
Järjestelmän nimi ”altistuneiden tunnistusjärjestelmä”, mikä lienee käännös laitevalmistajien ”Exposure notification API”sta saattaakin olla harhaanjohtava, jos laite aiheuttaa paljon vääriä signaaleja.
Onko esityksessä asianmukaisesti otettu huomioon henkilötietojen ja yksityisyyden suojaan liittyvät näkökohdat?
Kyllä
Onko esityksestä aiheutuvat taloudelliset vaikutukset arvioitu asianmukaisesti?
Ei pääosin
Jäljitystoiminnan välittömät kustannukset kunnissa ja sairaanhoitopiirien kuntayhtymissä tulevat sovelluksen laajan käyttöönoton myötä kasvamaan. Sovelluksen käyttöönoton ja käytön aikaiset henkilöstölisäystarpeet tulisi arvioida ja korvata kunnille ja kuntayhtymille täysimääräisesti.
Onko esityksestä aiheutuvat muut vaikutukset arvioitu asianmukaisesti?
Kyllä
Ehdotuksenne 43 a §:n muutoksiksi (Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtävät)
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koko väestön sekä palvelujärjestelmän informointivelvollisuus tulee kirjata lakiesitykseen, sisältäen selkokielisen informoinnin muillakin kuin kansalliskielillä.
Ehdotuksenne 43 b §:n muutoksiksi (Kansaneläkelaitoksen tehtävät)
-
Ehdotuksenne 43 c §:n muutoksiksi (Altistuneiden tunnistusjärjestelmän yhteydessä tapahtuva tietojen käsittely)
-
Ehdotuksenne 43 d §:n muutoksiksi (Suhde 22 §:ssä säädettyyn ilmoitusvelvollisuuteen)
-
Ehdotuksenne 43 e §:n muutoksiksi (Altistuneiden tunnistusjärjestelmästä saadun altistumistiedon käsitteleminen)
-
Ehdotuksenne 43 f §:n muutoksiksi (Altistuneiden tunnistusjärjestelmän toteutuksen ohjaus)
-
Ehdotuksenne 43 g §:n muutoksiksi (Altistuneiden tunnistusjärjestelmän tietoturvallisuuden arvioiminen)
-
Ehdotuksenne 43 h §:n muutoksiksi (Valvonta)
-
Voimaantulosäännös: Ovatko esityksen voimaantulo- ja voimassaoloajat perusteltuja esityksen tavoitteiden saavuttamiseksi?
Kyllä pääosin
Sovellus on saatava käyttöön ennen koulujen alkamista ja kesälomakauden päättymistä, joten lain voimaantuloa tulisi pyrkiä aikaistamaan. Esitys jättää myös avoimeksi, mihin tietoon liittyen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tekisi päätöksen sovelluksen alasajosta.
Muilta osin viittaamme lakiluonnoksen valmisteluvaiheessa Kuntaliiton ja KT Kuntatyönantajan antamaan yhteiseen lausuntoon (Asia: VN/10058/2020, STM053:00/2020).
SUOMEN KUNTALIITTO
Sami Uotinen
johtava lakimies
Jean-Tibor IsoMauno
lakimies
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.