Kuntaliiton lausunto Työ- ja elinkeinoministeriö lausuntopyyntöön, diaarinumero: VN/6432/2019, 20.3.2020, Vesa Peltola

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi biopolttoaineista ja bionesteistä annetun lain muuttamisesta

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta. Kuntaliitto ei ota kantaa esityksen yksityiskohtaiseen sisältöön, mutta toteaa, että on kuntienkin ilmasto- ja luonnon monimuotoisuustyön kannalta myönteistä, että biomassan kestävälle energiakäytölle luodaan yhtenäiset ja hyväksyttävät kriteerit. Lisäksi kestävyyskriteerien ja kasvihuonekaasukriteerien soveltamisen rajaaminen kokonaislämpöteholtaan vähintään 20 MW kiinteitä biomassapolttoaineita käyttäviin ja vähintään 2 MW kaasumaista biomassapolttoainetta käyttäviin laitoksiin on hyvä asia, sillä pienille toimijoille velvoitteet olisivat olleet ilmeisen kohtuuttomia.

SUOMEN KUNTALIITTO

Vesa Peltola
energia-asiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!