Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Kuntaliitto kannattaa lakiesitystä, jolla pyritään hillitsemään koronaviruksen leviämistä kohdennetuin, yhteiskunnan toiminnot vähemmän rajoittavin toimin. Covid-19-tartuntaketjujen katkaisua tehostava tietojärjestelmä (jäljemmin ”sovellus”) käyttöönotto tässä tarkoituksessa kuitenkin sisältää useita seikkoja, jotka heikentävät sovelluksen käyttöönoton mahdollista hyötypotentiaalia. Näitä ovat mm.:
Tartuntaketjujen jäljittämis- ja katkaisutyön tehostuminen riippuu sovelluksen nivoutumisesta osaksi terveydenhuollon prosesseja, esim. palveluneuvonta ja -ohjaus sekä tartuntatautilain perusteella tehtävät rajoittamispäätökset. Esitys jättää kuitenkin täysin avoimeksi, mitä muuta näyttöä kuin sovelluksesta saatu tieto mahdollisesta altistumisesta tartuntatautilääkärillä voisi olla karanteenipäätöksen tekemiseksi (esim. riittääkö henkilön omakohtainen oirearvio tähän).
Jäljitystoiminnan välittömät kustannukset kunnissa ja sairaanhoitopiirien kuntayhtymissä tulevat sovelluksen laajan käyttöönoton myötä kasvamaan.
Arvio käyttäjämääristä (eri alueilla) tulisi ottaa huomioon sovelluksen käyttöönottoa harkittaessa, koska siitä riippuu sovelluksen käyttöönotosta saatava kansallinen hyötypotentiaali.
Kuntaliitto katsoo, että sovelluksen toimivuus tulisi todentaa huolellisen pilotoinnin ja niistä kerättävien kokemusten kautta ennen kansallista ratkaisua, jotta vältytään aiheettomista altistusepäilyistä aiheutuva terveydenhuoltojärjestelmän tarpeeton kuormitus.
Kuntaliitto katsoo, että esityksestä aiheutuvia taloudellisia vaikutuksia ei ole arvioitu asianmukaisesti. Sovelluksen käyttöönoton ja käytön aikaiset henkilöstölisäystarpeet tulisi arvioida ja korvata kunnille ja kuntayhtymille täysimääräisesti.
Kuntaliitto katsoo, että esitystä tulisi täsmentää siltä osin, mihin tietoihin perustuen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tekisi päätöksen sovelluksen alasajosta. Lisäksi esitystä tulisi täydentää siten, että siitä ilmenisi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koko väestön sekä palvelujärjestelmän informointivelvollisuus, sisältäen selkokielisen informoinnin muillakin kuin kansalliskielillä.
Kuntaliitto katsoo, että sovellus olisi saatava käyttöön ennen koulujen alkamista ja kesälomakauden päättymistä, joten lain voimaantuloa (31.8.2020) tulisi pyrkiä aikaistamaan.
SUOMEN KUNTALIITTO
Jean-Tibor IsoMauno
lakimies
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.