Sosiaali- ja terveysministeriölle 18.5.2018, dnro 321/03/2018, Tuula Kock

Toiminnallisten häiriöiden hoito/kiireettömän erikoissairaanhoidon yhtenäiset perusteet

STM pyytää lausuntoa esityksestä toiminnallisten häiriöiden hoidon perusteiksi. Lausunnon antajia pyydetään arvioimaan kriteerien sisältöä, soveltuvuutta käytännön toimintaan ja vaikutuksia hoidon yhdenvertaiseen saatavuuteen sekä mahdollisuuksien mukaan kustannusvaikutuksia sekä siihen, missä muodossa kriteerit olisi hyvä julkaista.

Toiminnallisilla häiriöillä tarkoitetaan potilaiden toimintakykyä ja elämänlaatua haittaavia oireita ja oireyhtymiä, joiden syy ei perusteellisissakaan tutkimuksissa selviä.

Työryhmä ehdottaa, että näiden potilaiden tutkimukset, hoito ja kuntoutus sovittaisiin ja järjestettäisiin sairaanhoitopiireittäin siten, että oireiston vaikeusaste, jota parhaiten kuvaa toimintakyvyn heikentymisen aste, määrittäisi hoidon porrastuksen. Hoidon porrastus edellyttäisi vielä tertiääritasoisten ”osaamiskeskusten” perustamista sairaanhoitopiireihin.

Hoidon järjestämisen tueksi esitetään osaamisen lisäämistä, hoitomuotojen sisältöjen kehittämistä ja hoidon porrastusta oireiden vaikeusasteen perusteella.

Toiminnallisten häiriöiden kirjo on varsin laaja. Potilaille toiminnalliset häiriöt aiheuttavat inhimillistä kärsimystä ja oireiden toistuva selvittely kuormittaa terveydenhuoltojärjestelmää. Esityksessä painotetaan toiminnallisten häiriöiden tunnistamisen tärkeyttä sekä osaamista ja esitetään parannuskeinoja tähän. Hoidon ja kuntoutuksen painopisteenä on toimintakyvyn tukeminen.

Kuntaliiton näkemyksen mukaan esitetty sopisi käytännön toimintaan, olisi selkeä parannus nykytilaan ja parantaisi yhdenvertaisuutta. Alkuvaiheessa syntyy lisäkustannuksia koulutuksesta sekä uuden toimintamallin järjestelyistä, mutta toimintamallin seurauksena voi myös syntyä kustannussäästöjä. Selkeä hoitosuunnitelma ja hoitomalli vähentänee toistuvia kontakteja sekä mahdollistaa tutkimuskierteen katkaisun. Euromääräisiä arvioita on mahdotonta tehdä ilman tietopohjaa.  Malli tukisi myös toiminnallisten häiriöiden tutkimusta ja hoitomuotojen kehittämistä ja kehittymistä. Kokonaisuudessaan hyvä esitys eikä kuntaliitolla ole täydennettävää esitykseen.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tuula Kock