Kuntaliiton lausunto Trafille 5.1.2018, dnro 944/03/2017, Johanna Vilkuna

Lausunto liikenteen palveluista annettuun lakiin liittyvistä määräysluonnoksista

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pyytää lausuntoa liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) ja ajoneuvolain (1090/2002) nojalla annettavista määräysluonnoksista:

  • Taksinkuljettajan kokeen vaatimukset (TRAFI/196242/03.04.03.00/2017)
  • Henkilöliikennepalveluista matkustajille ilmoitettavat tiedot ja taksiliikennepalvelun kokonaishinta (TRAFI/196233/03.04.03.00/2017)
  • Autojen ja niiden perävaunujen tekniset vaatimukset (TRAFI/196251/03.04.03.00/2017)

Määräysten on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2018 samanaikaisesti liikenteen palveluista annetun lain kanssa.

 

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta ja toteaa seuraavaa.

 

Määräysluonnosta taksinkuljettajan kokeen vaatimuksista tulisi täydentää ja täsmentää siten, että se arvioi paremmin kuljettajan osaamista erityisryhmien asiakaspalvelussa. Tämä koskee kuljettajan roolia ja tehtäviä erityisesti koululaisten, vammaisten ja vanhusten palvelussa, esimerkiksi asiakkaan kohtaamisessa, avustustehtävissä, saattamisessa sekä erilaisten turva- ja apuvälineiden käytössä. Asialla on erittäin suuri merkitys haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden palvelun turvallisuudelle ja kuljetusten laadulle jatkossa, kun taksiliikenne vapautuu ja markkinoille odotetaan tulevan myös uusia sivutoimisia taksiyrittäjiä. Erityisryhmiä palvelevien kuljettajien osaamisesta huolehtiminen on erittäin tärkeää myös ottaen huomioon yhteiskunnan kustantamien kuljetusten suuren osuuden taksipalveluista ja taksien tulonmuodostuksesta.

 

Kuntaliitto esittää, että määräysluonnosta esteettömästä ajoneuvosta muutetaan siten, että esteettömässä ajoneuvossa on oltava vähintään 2 pyörätuolipaikkaa. Tällöin voidaan kuljettaa useampaa matkustajaa samalla ajoneuvolla ja myös paremmin varmistaa pyörätuolin, apuvälineiden muiden kantamusten mahtuminen ajoneuvoon. Esteettömän ajoneuvon nostimen tulisi olla kaksipilarinostin ja kantavuus vähintään 300 kg, sillä yksipilarisilla nostimilla on haasteita sähköpyörätuolien kanssa. Määräysluonnoksen mukaan esteettömässä ajoneuvossa voi olla leveyssuunnassa kulkuluiska, jonka kaltevuus on enintään 8 prosenttia. Tarkka määräys luiskan kaltevuudesta tulisi poistaa, sillä 8 prosentin kaltevuus voi johtaa hyvin pitkiin luiskiin riippuen ajoneuvon kynnyskorkeudesta.

 

Tavoitteena tulisi olla selkeä esteettömän taksin määritelmä, vaikka käytännössä esimerkiksi kuntien on tarpeellista tehdä hankinnoissaan tarpeidensa mukaisia täsmennyksiä kalustolta edellytettäviin mittoihin ja pyörätuolipaikkojen määrään (esim. yhden tai kolmen pyörätuolipaikan autot).

Kuntaliitto toteaa, että jatkossa tulee seurata esteettömien ajoneuvojen palveluhintojen (esim. avustamislisät, porrasvetolisät) määräytymistä ja tasoa sekä säätää asiasta erikseen, jos palveluiden hinnoittelu vaarantaa toimintakyvyltään rajoittuneiden henkilöiden yhdenvertaisen aseman muihin asiakasryhmiin nähden.

SUOMEN KUNTALIITTO

Johanna Vilkuna

Liikenneasiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!