Puolustusministeriö Anne Jarva 17.08.2018, Dnro 506/03/2018

Kansallinen turvallisuus alueiden käytössä ja kiinteän omaisuuden siirroissa

Yleiset huomiot työryhmän ehdotuksista:

Kommentit 1. lakiehdotuksesta ja sen yksityiskohtaisista perusteluista (laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta)

Maankäyttö- ja rakennuslakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi kansallista turvallisuutta alueidenkäytössä koskeva 4 a §, joka olisi sisällöltään voimassa olevia valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita laajempi ja velvoittavampi. Erityisesti huoltovarmuus on käsitteenä laaja ja omiaan tuottamaan käytännön toimijoille haasteita kaavaprosesseissa: Mitä kaikkea huoltovarmuus eri tilanteissa ja eri aikoina edellyttää, mitä tietoa suunnittelun pohjaksi tarvitaan ja kuka ko. tietoa voi tarjota? Tietoa tarvitaan, jotta kunnat pystyisivät ratkaisemaan huoltovarmuuteen liittyviä maankäyttökysymyksiä kaavoituksessa ja muussa alueidenkäytön suunnittelussa. Tarvitaan myös asiantunteva viranomaistaho, jolta käytännön suunnittelutilanteissa voidaan saada perusteltu kanta vireillä olevaan kaavaan.

Kuntaliitto on huolissaan valtion viranomaisen resursseista osallistua ja tarjota tietoa kaavaprosessiin. Erityisesti huoltovarmuuskeskukselle osallistuminen alueidenkäytön suunnitteluun on uusi tehtävä. Kaavaprosessien sujuvuus on koko yhteiskunnan kannalta tärkeää. Jos kaavaprosessiin tuodaan uusia vaatimuksia, on niiden toteutumisen edellytyksenä viranomaisten oikea-aikainen yhteistyö ja ajantasainen tietopohja.

Lakimuutoksen myötä salassa pidettävien tietojen määrä kaava-aineistossa todennäköisesti lisääntyy, mikä osaltaan kuormittaa kuntien prosesseja.

Kommentit 2. lakiehdotuksesta ja sen yksityiskohtaisista perusteluista (laki kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi) -

Kommentit 3. lakiehdotuksesta ja sen yksityiskohtaisista perusteluista (laki valtion etuosto-oikeudesta eräillä alueilla)

Valtion etuosto-oikeuden sääntelyssä on otettu mallia Etuostolaista (5.8.1977/608), jossa säädetään kunnan etuosto-oikeudesta tietyissä tilanteissa. Ehdotettua lakia ja voimassa olevaa etuostolakia sovellettaisiin yhtä aikaa, koska ehdotukseen ei sisälly kantaa lakien keskinäisistä suhteista.

Ehdotetun lain alueellinen soveltamisala on laaja, jolloin ainakin taajamissa saattaa tulla eteen tilanteita, joissa niin valtiolla kuin kunnallakin on intressi käyttää etuosto-oikeuttaan. Kuinka menetellään, jos sekä kunta että valtio ilmoittavat käyttävänsä etuosto-oikeuttaan? Em. tilanteeseen tulee jatkovalmistelussa löytää lainsäädännöllinen ratkaisu ja toimivat menettelysäännökset.

Ehdotetun lain 2 §:ssä alueellisesta soveltamisalasta on säädetty kovin joustavasti ja siinä on myös annettu asetuksenantovaltuutus valtioneuvostolle. Työryhmän mietinnössä sivulla on hahmoteltu ratkaisua, jossa asetuksenantovaltuutta täsmennettäisiin niin, että sillä voitaisiin tarvittaessa supistaa alueellista soveltamisalaa. Kuntaliitto katsoo, että alueellinen soveltamisala tulisi säätää lain tasolla suoraan ehdotettua täsmällisemmin ja huomioida kaupunkimaiset alueet, eikä jättää asiaa asetuksen varaan.

Kommentit 4. lakiehdotuksesta ja sen yksityiskohtaisista perusteluista (laki eräiden kiinteistönhankintojen valvonnasta ja rajoittamisesta) -

Kommentit 5. lakiehdotuksesta ja sen yksityiskohtaisista perusteluista (laki maakaaren 12 luvun 2 §:n muuttamisesta) -

Kommentit 6. lakiehdotuksesta ja sen yksityiskohtaisista perusteluista (laki kaupanvahvistajista annetun lain 6 §:n muuttamisesta) -

Kommentit 7. lakiehdotuksesta ja sen yksityiskohtaisista perusteluista (laki kiinteistötietojärjestelmästä ja siitä tuotettavasta tietopalvelusta annetun lain 6 §:n muuttamisesta) -

Kommentit 8. lakiehdotuksesta ja sen yksityiskohtaisista perusteluista (laki kiinteistöjen kauppahintarekisteristä annetun lain muuttamisesta) -

Kommentit hallituksen esityksen yleisperusteluista: -

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarva Anne

kehittämispäällikkö

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!