Lausunto valtiovarainministeriön Vero-osastolle 23.10.2017, dnro 778/03/2017, Henrik Rainio

Yhtenäistä arvonlisäveroaluetta (Single VAT Area) koskevista komission 4.10.2017 antamista ehdotuksista

Valtionvarainministeriö on 6.10.2017 pyytänyt Kuntaliitolta lausuntoa Euroopan komission 4.10.2017 julkaisemista ehdotuksista, jotka liittyvät yhtenäisen arvonlisäveroalueen kehittämiseen. Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta.

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että Euroopan komission esitykset 4.10.2017 eivät juuri vaikuta kuntien arvonlisäverokäsittelyyn. Uusilla esityksillä pyritään vähentämään arvonlisäveropetoksia, yksinkertaistamaan menettelyjä ja keventämään yritysten hallinnollista taakkaa. Kuntaliitto kannattaa näitä tavoitteita ja katsoo, että komissio on yhtenäisen arvonlisäverotuksen kehittämiseksi tunnistanut oikeansuuntaisesti nykyisen järjestelmän ongelmakohtia.

Kuntien näkökulmasta on olennaisen tärkeää, että arvonlisäverodirektiivin nykyiset viranomaistoimintaa sekä tietyt verosta vapautettua toimintaa koskevat artiklat säilyvät nykyisellään. Viranomaisoiminnasta säädetään direktiivin 13 artiklassa ja artikloissa 132-134 on verosta vapautettu laaja joukko yleishyödylliseksi katsottavia palveluita, jotka käytännössä muodostavat suurimman osan kuntien toiminnasta (mm. sosiaali- ja terveyspalvelut sekä koulutus).

Lisäksi on tärkeää, että EU:n tasolla ei puututa kansallisessa toimivallassa olevaan kuntia ja kuntayhtymiä koskevaan arvonlisäverotuksen palautusmenettelyyn.

Kuntaliitto pitää kuntien asemaa arvonlisäverotuksessa vakiintuneena ja pääosin hyvin toimivana. Tämän vuoksi Kuntaliitto on suhtautunut kriittisesti useisiin komission viime vuosien esityksiin, joissa on haluttu muuttaa julkisen sektorin asemaa arvonlisäverotuksessa. Esimerkiksi arvonlisäverotuksen tulevaisuutta hahmottelevassa tiedonannossaan 6.12.2011 komissio esitti yleistason kirjauksena, että arvonlisäverotuksen veropohjaa pitäisi laajentaa julkisiin palveluihin. Tätä seurasi tammikuussa 2014 päättynyt komission julkinen kuuleminen ”Review of Existing VAT Legislation on Public Bodies and Tax Exemptions in the Public Interest”.

Vaikka komission uusimmat esitykset eivät kohdistu nimenomaisesti julkisen sektorin toimintaan, tulee EU:n arvonlisäverostrategian etenemistä edelleen seurata kuntien näkökulmasta, ja varmistaa ettei tulevat ehdotukset vaikuta haitallisesti kuntien toimintaan.

Muilta osin Kuntaliitolla ei ole huomautettavaa komission esityksiin.

SUOMEN KUNTALIITTO

Henrik Rainio
erityisasiantuntija

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!