Lausunto maa- ja metsätalousministeriölle, Dnro 1287/90/2014, 29.4.2014, Tarja Hartikainen

Luonnos laitosten elintarvikehygieniasta annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen muuttamiseksi

Lausunnolla olevan asetusluonnoksen taustalla ovat EU-lainsäädännön sianlihan tarkastusta koskevat muutokset. Asetusmuutoksessa ehdotetaan toimijoille joitakin helpotuksia yleisen elintarvikehygienia-asetuksen ja eläimistä saatavien elintarvikkeiden hygienia-asetusten vaatimuksista. Virallisesti tunnustetuissa valvotuissa pito-olosuhteissa kasvatettujen sikojen trikiinitutkimuksia voidaan vähentää tai ne voidaan jopa lopettaa kokonaan.

Kuntaliitolla ei ole huomautettavaa itse asetusluonnoksesta, mutta Kuntaliitto on jo aikaisemmin keväällä elintarvikelain muutoksesta antamassaan lausunnossa (1219/90/2014) tuonut esiin ongelman, joka liittyy trikiinivapaiden pito-olosuhteiden toteamiseen kunnaneläinlääkäreiden toimesta.

Trikiiniasetuksen valvonta on osa eläintautienvalvontaa ja pito-olosuhteiden valvonnan tulee olla osa valtion varoista korvattavaa eläintautivalvontaa. Kunnista on esitetty huolta siitä, kuka vastaa kunnaneläinlääkäreiden trikiinivapaiden pito-olosuhteiden toteamiseen liittyvän koulutuksen kustannuksista. Valtion tulee huolehtia koulutuksen järjestäminen ja kustannusten korvaaminen siihen osallistuvien eläinlääkärien osalta.

Kuntaliitto muistuttaa, että meneillään olevan rakennepoliittisen ohjelman tavoitteena on vähentää kuntien kustannuksia ja velvoitteita.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tarja Hartikainen
erityisasiantuntija, ympäristöterveys

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!