Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle, 17.9.2013, Dnro 3231/90/2013, Matti Holopainen

Lausuntopyyntö tie- ja katuverkon tietojärjestelmästä (Digiroad) annetun lain muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta

Suomen Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esityksen luonnoksesta. Kuntaliitto katsoo, että ehdotettu muutos Digiroad-tietojen käytön maksuttomuus voi lisätä tietojen käyttöä. Oleellisinta käytännön toiminnassa on, että Digiroad-tietojen ajantasaisuus ja muu laatu saadaan vastaamaan asiakkaiden tarpeita.

​Kuntaliitto esittää, että Digiroadin tietojen laadun parantamiseksi kehitetään kuntien ja Digiroad-hallinnon välistä tiedonvälitystä ottamalla käyttöön kuntien rajapintapalvelut mahdollisimman laajasti. Tiedon välityksentoimintaperiaate tulee olla, että tiedon tarvitsija, tässä tapauksessa Digiroad-hallinto, voisi noutaa tarvitsemansa tiedot kunnan rajapintapalvelusta Kuntien PaikkaTietopalvelun kautta.

SUOMEN KUNTALIITTO

Leena Karessuo
johtaja, alueet ja yhdyskunnat

Matti Holopainen
kehittämispäällikkö

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!