Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut muutosesitykset säädöksille, jotka koskevat ajoneuvoteknistä norminantoa. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvolakia, tieliikennelakia ja autoverolakia. Muutosten tarkoituksena on uudistaa norminantovaltuuksia: tarkistaa valtioneuvoston ja liikenne- ja viestintäministeriön asetusten työnjakoa ja siirtää osa nykyisistä asetustasoisista säädöksistä Liikenteen turvallisuusviraston määräyksiksi.
Ministeriö on pyytänyt myös Kuntaliiton lausuntoa muutosesityksistä. Käsittelyssä olevat säädökset koskevat kuntien toimintaa pääasiassa kahdessa eri tehtäväkokonaisuudessa: kuntien kadunpidossa ja erilaisten tavara- ja henkilöliikenteen kuljetusten järjestämisessä. Kunnille on tärkeää, että säädökset ovat selkeitä ja helposti tulkittavissa ja että niiden muutoksilla ei aiheuteta kunnille taloudellisia lisävelvoitteita tai muita negatiivisia vaikutuksia.
Esitetyt muutokset säädöstasojen tarkistamiseksi ja yksityiskohtaisten teknisten vaatimusten norminannon siirtämiseksi Liikenteen turvallisuusvirastolle ovat pääpiirteissään oikean suuntaisia. Kuntien näkökulmasta kiinnitämme huomiota seuraavaan:
- Kaikkia säädöksiä valmisteltaessa tulee nykyistä paremmin selvittää esitettävien muutosten vaikutukset. Näitä ovat mm. vaikutukset kuntien toimintaan ja talouteen. Päätöksissä tulee näkyä myös perustelut, miksi muutosehdotukseen päädytään, vaikka jollekin osapuolelle syntyisi negatiivisia vaikutuksia. Tämän tulee koskea myös turvallisuusviraston määräyksenantoa. Tämän varmistamiseksi esitämme, että niihin ajoneuvolain kohtiin, joissa määrätään, mitä Liikenteen turvallisuusviraston on otettava huomioon määräyksiä antaessaan, lisätään maininta asianmukaisesta kuntien kuulemisesta, esim. ajoneuvolaki 27a§ kolmas momentti lisätään ”sekä otettava huomioon vaikutukset tien ja kadunpitoon”, tai vaikutusten arvioinnista ja sen huomioon ottamisesta norminannossa otetaan lakiin tätä korostava yleissäännös.
- ajoneuvolaki 25§; pidämme hyvänä, että liikenteessä käytettävältä ajoneuvolta edellytettävä ”riittävä maavara” siirretään lain tasolle. Se korostaa riittävän maavaran tärkeyttä, vaikka tässä ei edelleenkään ole yksiselitteistä määrittelyä, mitä riittävä maavara tarkoittaa. Kunnissa tätä asiaa on jouduttu pohtimaan, kun liikenneturvallisuuden parantamiseksi kaduille rakennetaan asukkaiden kovasti toivomia hidastimia (töyssyjä). Niiden rakentamiseen on valtakunnallisia ohjeita, joiden mitoitus perustuu normaalien ajoneuvojen mittoihin ja maavaraan. Jos ajoneuvolla on esim. raskaan kuorman tai tehtyjen muutosten vuoksi normaalia matalampi maavara, joutuu kuljettaja noudattamaan erityistä varovaisuutta töyssyjä ylittäessään.
- ajoneuvolaki 25§, taksamittaria tulisi voida käyttää kaikissa niissä ajoneuvoissa, joita käytetään yhteiskunnan korvaamien henkilökuljetusten suorittamiseen. Kuntien järjestämissä kuljetuksissa voidaan käyttää sekä takseja että pieniä linja-autoiksi rekisteröityjä ajoneuvoja. Taksamittarirajoitus on rajoittanut kilpailua hankintamenettelyissä.
- Tieliikennelaki 87b§; Erikoiskuljetuslupien myöntäminen on keskitetty valtakunnallisesti Pirkanmaan ELY- keskukselle. Erikoiskuljetusten säädöstasoihin esitetään joitakin muutoksia, mutta lupakäytäntö säilyisi ennallaan. Pirkanmaan ELY myöntää luvat myös katuverkkoon ja yksityisteillekin. Jotta lupia voi turvallisesti myöntää, edellyttää se hyvää yhteistyötä tienpitäjien kanssa. Lupien myöntäminen on toiminut käytännössä kohtuullisen hyvin ja yhteistyötä tienpitäjien kanssa tehden. Yhteistyön varmistamiseksi esitämme kuitenkin harkittavaksi, että myös lakitasolla luvan myöntämisen valtuutusta annettaessa todettaisiin, että erikoiskuljetuslupaa myönnettäessä tehdään riittävää yhteistyötä tiepitäjän kanssa.
Ajoneuvolainsäädäntö eri säädöstasoineen on varsin monimutkainen ja vaikeasti hallittava jatkossakin. Koska kuntien työntekijöillä ei voi olla yksityiskohtiin menevää asiantuntemusta ajoneuvojen rakenteista, tarvitaan usein asiantuntijan apua kunnille osoitettujen tehtävien hoitamisessa näidenkin säädösten mukaisesti. On tärkeää, että Liikenteen turvallisuusvirasto pystyy riittävän nopealla aikataululla neuvomaan myös kuntia ja jakamaan asianmukaista informaatiota kuntien lakisääteisten tehtävien hoitoon.
SUOMEN KUNTALIITTO
Leena Karessuo
johtaja
alueet ja yhdyskunnat
Silja Siltala
liikenneinsinööri