Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle, Dnro 2014/90/2013, Jussi Rahikainen 3.6.2013
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi räjähdeasetuksen muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ilotulitteiden valmistusta tai maahantuontia koskevia säännöksiä sekä ilotulitusnäytösten järjestäjän velvollisuuksia. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi eräitä räjähteiden luovutusta, kirjanpitoa ja käytöstä tehtävää ilmoitusta koskevia säännöksiä.
Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta päästä vaikuttamaan räjähdeasetuksen muutokseen ja toteaa lausuntonaan seuraavaa.
Asetusluonnos
Asetusehdotuksen mukaan luokan T2 näyttämökäyttöön tarkoitettuja pyroteknisiä tuotteita ei saisi luovuttaa muille kuin pätevyysvaatimukset täyttäville henkilöille. Näyttämökäyttöön tarkoitettujen pyroteknisten tuotteiden, jotka kuuluvat luokkaan T1, hankinnalle ei asetettaisi vaatimuksia.
Ilmeisesti kuitenkin suuri osa nykyisin ammattikäytössä käytettävistä pyroteknisistä tuotteista (mm. erilaiset kipinäsuihkut, värikkäitä tähtiä syöksevät tehosteet ”miinat” ja jopa tulipalloja ajopanoksen avulla ampuvat tehosteet ”komeetat”) kuuluvat luokkaan T1. Esimerkiksi suuren tehostevalmistajan Le Maitren tuotteista suuri osa kuuluu luokkaan T1, ja vain muutama luok-kaan T2. Näillä T1 luokan tuotteilla, huolimatta siitä että ovat direktiivin perusteella ”vähäisen vaaran aiheuttavia”, voi asiantuntemattomissa käsissä aiheuttaa vakavan onnettomuuden.
Maailmalla on sattunut lukuisia tuhoisia tulipaloja, joiden aiheuttajana on ollut pyrotekniset tuotteet ja niiden puutteellinen käyttötaito, mm:
- Station, Rhode Island, USA 2003, 100 kuollutta.
- República Cromañón, Buenos Aires, Argentiina 2004, 194 kuollutta.
- Wuwang Club, Shenzhen, Kiina 2008, 43 kuollutta.
- Lame Horse, Perm, Venäjä 2009, 156 kuollutta.
- Kiss, Rio Grande do Sul, Brasilia 2013, 242 kuollutta.
Edellä mainituissa tapauksissa on ilmeisesti kaikissa käytetty T1 luokkaa vastaavia tuotteita.
Näyttämökäyttöön tarkoitettuja pyroteknisiä tuotteita ei ole syytä myydä muihin käyttötarkoituksiin kuin mihin ne on suunniteltu. Luokan T1 pyroteknisten tuotteiden käyttö asiantuntemattomasti voi johtaa vakavaan tulipaloon käyttötarkoituksen mukaisessa käytössä erikoiste-hosteena. Näissä tiloissa saattaa olla huomattavasti yleisöä. On myös huomioitava, että osa T1 luokan tuotteista soveltuu käytettäväksi sisätiloissa. Tuotteet kykenevät tuottamaan riittävästi lämpöä tulipalon syttymiseen ja aiheuttavat siten vakavan vaaran erityisesti sisätiloissa käytettäessä.
Kun tuotteita ole tarkoitettu muihin käyttötarkoituksiin kuin näyttämökäyttöön ja asiantuntematon käyttö on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa paloturvallisuudelle, tulee myös T1 luokan tuotteiden vastaanottajalta edellyttää riittävää asiantuntemusta. Käytännössä tämän pitäisi olla sama kuin luokan T2 tuotteiden käyttäjällä.
Pyroteknisten tuotteiden markkinoille saattamista koskevan direktiivin (2007/23/EY) 6 artiklan 2. kohdan perusteella jäsenvaltiot voivat kieltää tai rajoittaa yleiseen järjestykseen, turvallisuuteen tai ympäristönsuojeluun liittyvistä syistä teattereissa käytettävien pyroteknisten tuotteiden ja muiden pyroteknisten tuotteiden hallussapidon, käytön ja/tai myynnin. Ottaen huomioon ilotulitteiden käytöstä johtuvat onnettomuudet Suomessa ja luokan T1 tuotteiden rajoittamattomasta saatavuudesta aiheutuvat onnettomuusuhkat, Kuntaliitto pitää välttämättömänä, että luokan T1 tuotteiden saatavuutta rajoitetaan yleisen turvallisuuden perusteella.
Mikäli T1 tuotteiden hankinnalle ei aseteta vaatimuksia, seuraa tästä merkittäviä ristiriitoja olemassa olevaan lainsäädäntöön nähden. Yleisötilaisuuden yhteydessä T1 luokan tuotteiden käyttö edellyttäisi edelleen ilmoitusta pelastusviranomaiselle ja E-luokan panostajan pätevyyden omaavaa vastuuhenkilöä. Sen sijaan tuotteiden käyttö kokoontumislain mukaisten yleisö-tilaisuuksien ulkopuolella olisi ilmeisesti vapaata, eikä edes ilotulitteiden käyttöön liittyvää ilmoitusmenettelyä sovellettaisi – täten tuotteita, jotka on luokiteltu ilotulitteeksi, saisi käyttää uuden vuoden ulkopuolella vain kemikaaliturvallisuuslain (91 §) mukaista ilmoitusmenettelyä noudattaen, mutta vastaavaa tuotetta joka on luokiteltu luokkaan T1, saisi käyttää vapaasti.
Kuntaliitto esittää, että räjähdeasetusluonnoksen 49 §:n 2 momentti muutetaan seuraavasti:
Luokkien T1 ja T2 pyroteknisiä tuotteita saa luovuttaa vain sellaisen toiminnanharjoittajan käyttöön, jolla on palveluksessaan tehosteräjäyttäjän (E-luokka) pätevyyden omaava panos-taja.
Vastaavasti luokan P1 pyroteknisten tuotteiden saatavuutta tulee tarvittaessa rajoittaa, mikäli näihin tuotteisiin sisältyy ilotulitusvälineisiin tai T1 luokan pyroteknisiin tuotteisiin verrattavis-sa olevia tuotteita.
Asetuksen koulutusvaatimuksia koskevassa kohdassa (49§) tulisi vahvistaa myös E-luokan tehosteräjäyttäjän koulutuksen sisällön periaatteet:
Edellä momenteissa 4 ja 5 mainitussa tuotekohtaisessa koulutuksessa, sekä tehosteräjäyttäjä luokan E koulutuksessa on annettava tarpeelliset tiedot pyroteknisen tuotteen ominaisuuksista, vaarallisuusluokasta ja riskeistä, sekä tuotteen asianmukaisesta varastoinnista, turvallisesta käytöstä, käsittelystä ja hävittämisestä. Lisäksi koulutuksessa perehdytetään miten asennuksen turvallisuus ja asennetun tuotteen asianmukainen toiminta varmistetaan. Tehosteräjäyttäjäkoulutuksessa lisäksi em. tiedot ja taidot palo- ja räjähdysvaarallista tuotteista jotka luokitellaan erikoistehosteiksi. Hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta tulee olla kirjallinen todistus.
SUOMEN KUNTALIITTO
Leena Karessuo
johtaja, alueet ja yhdyskunnat
Jussi Rahikainen
pelastustoimen kehittämispäällikkö