- varhaiskasvatus
- esiopetus
- yleiset kasvatus- ja koulutusasiat
HE laiksi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamisesta
Kuntaliitto pitää hyvänä, että pienten lasten vanhempien ja muiden huoltajien mahdollisuuksia sovittaa yhteen perhe- ja työelämä nykyistä joustavammin parannetaan. Työnteon kannustavuutta sekä työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista tuleekin tukea. Kuntaliitto on samaa mieltä siitä, että osa-aika työn kannustavuuden lisääminen edistää työelämään siirtymistä ja ehkäisee osaltaan syrjäytymistä työelämästä.
Esityksessä ei oteta kantaa joustavan hoitorahan ja päivähoidon yhteensovittamiseen. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuslain uudistamisen yhteydessä määritellään joustavan hoitorahan käytön yhteys päivähoitopalvelun saamiseen. Joustavan hoitorahan käyttäjä voisi saada päivähoitopalvelua työssäoloaikaa vastaavasti. Tätä tukee myös se että esityksen mukaan etuuksien päällekkäisyyden estämiseksi osittaista hoitorahaa ei maksettaisi huoltajalle siltä ajalta, kun hänelle maksetaan joustavaa hoitorahaa. Jotta parannetaan perheiden hyvinvointia, lapsen ei tarvitsisi olla päivähoidossa sillä ajalla kun vanhempi on joustavan hoitorahan tuella kotona.
Esityksessä ei myöskään ole huomioitu työryhmän raportissa avoimeksi jätettyä tulkintaa, että kyseessä on päivähoidon osalta laajeneva tehtävä, mikä täytyy kompensoida kunnille hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti. Yhden uudenlaisen päivähoitopalveluun kiinteästi sidoksissa olevan tukimuodon tuleminen vaikuttaa oleellisesti päivähoitopalvelun järjestämiseen. Erityisesti pienten alle kolme -vuotiaiden lasten määrän lisääntyminen erilaisin hoitoajoin lisää tarvetta sekä lisäinvestoinneille päivähoitopaikkoihin että lisähenkilöstön palkkaamiseen. Kuntaliitto huomauttaa, että jo nykyiselläänkin kelpoisten työntekijöiden saaminen on haasteellista.
Kuntaliitto katsoo, että joustavan hoitorahan käyttö on erityinen haaste kunnissa, missä työllisyystilanne on hyvä, kuten pääkaupunkiseudulla ja kasvavissa kuntakeskuksissa. Joustavan hoitoraha mahdollisuutena lisää päivähoitoon tulevia lapsia kuntiin, joissa jo ennestäänkin on haastava päivähoitopaikkatilanne.
Työryhmän raportissa on mainittu, että valtion ja kuntien välistä kustannustenjakoa koskeva kysymys tulee selvittää tarkemmin esitysten jatkovalmistelussa. Tällaista jatkovalmistelua ei ole ollut. Kuntaliitto katsoo, että valtion talousarvioesityksessä määritelty korvaus kuntien valtionosuuteen on riittämätön. Mikäli kuntien palvelujen kysyntä ja kustannukset lisääntyvät valtion toimenpiteiden johdosta, on valtion osaltaan otettava muutos huomioon kunnille kohdennettavassa valtion rahoituksessa täysimääräisesti.
Kuntaliitto pitää välttämättömänä, että esityksen valmistelun jatkotyössä joustavan hoitorahan vaikutuksia ja käyttöä arvioidaan kuntien kannalta ennen maksujärjestelmän mahdollista muuttamista tuntiperusteiseksi. Samoin varhaiskasvatuslain uudistamisen yhteydessä tulevat mahdolliset muutokset päivähoitopalveluun ja lain muutoksen vaikutukset joustavan hoitorahan käyttäjiin on arvioitava. Aikataulullisesti joustavan hoitorahan käyttöönotto on haasteellinen, ottaen huomioon päivähoitopalveluun kohdentuvat muut meneillään olevat hankkeet.
Kuntaliiton näkemyksen mukaan varsinaiset lakitekstimuutokset ovat selkeitä, eikä niiden osalta ole lausuttavaa.
Kuntaliitto edellyttää, että esitysluonnos viedään kunnallistalouden ja -hallinnon neuvottelukunnan käsiteltäväksi ennen kuin se annetaan valtioneuvoston käsiteltäväksi.
SUOMEN KUNTALIITTO
Marja Lahtinen
kehittämispäällikkö
yksikön johtajan varahenkilö
Jarkko Lahtinen
erityisasiantuntija