Ympäristöministeriölle, 21.1.2016, Kalevi Luoma, Dnro 2332/03/2015

Valtioneuvoston asetusmuutosluonnos polttoaineteholtaan alle 50 MW:n energiantuotantoyksiköiden ympäristönsuojeluvaatimuksista

​Asetusmuutoksella halutaan lieventää määräajaksi polttolaitoksia koskevan valtioneuvoston asetuksen (750/2013) eli ns. PIPO -asetuksen ja kansallista toimeenpanoa odottavan EU:n keskisuurten polttolaitosten päästöjä koskevan MCP -direktiivin (28.11.2015) sisältöä.

Nykymuodossa PIPO -asetus edellyttää 1.1.2018 alkaen hiukkaspäästötasoa alle 300 mg/m3n 1-5 MW laitoksille ja 150 mg/m3n 5-10 MW:n laitoksille. Ehdotettu, väliaikainen hiukkaspäästöraja-arvo 250 mg/m3n alle 10 MW:n laitosten osalta olisi mahdollista 31.12.2024 asti. Tämän jälkeen toiminnassa olevien vanhojen laitosten päästöraja tulee olemaan 50 mg/m3n ja kaukolämmön tuotantolaitosten osalta raja-arvo on saavutettava viimeistään 1.1.2030 MCP -direktiivin perusteella.

Käytännössä ehdotettu asetusmuutos merkitsisi vähintään seitsemän vuoden lisäaikaa savukaasujen hiukkaspäästöjen puhdistusinvestoinnille. Se koskisi osaa puuta ja muita kiinteitä biopolttoaineita käyttäviä laitoksia.

Määräysten nopea muuttaminen päästörajan tiukentuessa 300 mg/m3n:sta 250mg/m3n:een voi olla ongelmallista kokoluokan 1-5 MW laitosten osalta ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia.

Katsomme, että asetusmuutos tarvitaan alle 10 MW:n laitoksille siirtymäajaksi, mutta raja-arvoksi tulisi asettaa 300 mg/m3n. Siitä sekä vuonna 2025 voimaan tulevista muutoksista tulee tiedottaa toiminnanharjoittajille mahdollisimman tehokkaasti.

Tiedossa olevien tulevien, olennaisesti tiukempien hiukkaspäästötavoitteiden takia tulee kokeilu- ja kehitystoiminnalla tähdätä erityisesti MCP -direktiivin vaatimustason saavuttamiseen kustannustehokkailla tavoilla kaikissa kokoluokissa.

SUOMEN KUNTALIITTO

Ritva Laine
johtaja, alueet ja yhdyskunnat

Kalevi Luoma
energiainsinööri

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!