U 54/2012 vp jatkokirjelmä ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi (julkisten hankintojen vastavuoroisuusasetus)
Suomen Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta ja esittää talousvaliokunnalle seu raavaa:
Yleiset havainnot
Yleisellä tasolla asetus on muuttunut parempaan suuntaan. Ehdotetut säännöt vaikuttavat pääosin sellaisilta, että ne ovat ymmärrettäviä ja jopa sovellettavissa käytännön tasolla. Kui tenkin asetuksella luodaan lisää omaa erityissääntelyä julkisiin hankintoihin. Tätä kehitystä voidaan pitää epätarkoituksenmukaisena, sillä uudet säännöt velvoittavat viime kädessä yksit täisiä hankintayksiköitä. Kuntasektori käyttää Suomessa merkittävää hankintavolyymiä niin euro- kuin lukumääräisestikin ja siksi asetuksen velvoitteet kohdistuisivat pitkälti kuntiin. Voi daan kysyä, onko ehdotettu asetus oikeasti tehokkain tapa järjestää EU: n kauppapoliittisia suhteita.
Asetusluonnoksen mukaan jäsenvaltioiden pitäisi suhtautua kolmansista maista tulleisiin tar jouksiin aina asetuksen menettelysääntöjen mukaan. Näin ollen tiukentavia sääntöjä ei saisi säätää tai soveltaa. Vaikka tämä kielto on asetusluonnoksessa ilmaistu hyvin selvästi, aiheut taa se käytännössä kysymyksiä mm. siitä, onko hankintayksikön kuitenkin pakko soveltaa asetusta laajentavasti joissain tilanteissa, ts. tulisivatko asetuksen mukaiset menettelyt sovel lettavaksi myös niissä tilanteissa, joihin hankintadirektiivit eivät ulotu, mutta joissa voi olla ra jat ylittävää intressiä. Näitä voivat olla esim. kansalliset hankinnat sekä sosiaali- ja terveys palveluiden hankinnat. Vaikka sosiaali- ja terveyspalveluiden hankinnat ovat uusien hankinta direktiivien soveltamisalassa, eivät ne kuitenkaan kuulu GPA-sopimuksen soveltamisalaan. Li säksi kyseinen asetusluonnoksen kohta aiheuttaa kysymyksen siitä, tekeekö hankintayksikkö menettelyvirheen, jos se oma-aloitteisesti sulkee ns. kolmannesta maasta tulleen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.
Jäsenvaltiot voivat asetuksen mukaan määritellä, mitkä ovat ne hankintayksiköt, joiden tulisi soveltaa asetuksen mukaista hintasanktio-menetelmää. Suomen osalta on vielä epäselvää, mitkä nämä hankintayksiköt olisivat. Kuntaliitto toivoo, että asiaa päätettäessä huomi oidaan myös hankintayksiköiden tosiasialliset resurssit erilaisten, harvinaisempien sääntöjen soveltamisessa. Hankintayksiköiden kansallisessa määrittämisessä pitäisi keskittyä ensisijaisesti euromääräisesti kaikkein suurimpia hankintoja tekeviin ta hoihin, kuten esimerkiksi suuret yhteishankintayksiköt.
Erityisiä huomioita
Siinä tilanteessa, että kaikki kunnat olisivat tällaisia hankintayksiköitä, tulisi selventää sesti seuraavia kysymyksiä:
Asetus lisää hankintayksiköille hallinnollista taakkaa. Hankintayksiköiden tulisi olla tietoisia komission asettamista hintarangaistuksista ja huomioida ne kilpailutuksissaan. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että hankintayksikön pitäisi jo hankintailmoituksessa ilmoittaa, jos hin tarangaistus voi tulla sovellettavaksi. Lisäksi hankintayksikön pitäisi kertoa hankinta asiakirjoissa, että tarjoajan tulisi ilmoittaa tarjouksessaan tiedot tavaroiden tai palveluiden al kuperästä sekä mahdollisesti pyydettävä kolmannesta maasta tulevan tarjouksen täsmentä mistä siten, että siinä yksilöidään kolmannesta maasta peräisin olevien tavaroiden ja palvelui den arvo prosentteina tarjouksen kokonaisarvosta.
Positiivista instrumentissa on se, että sitä sovelletaan vain tarjousten arviointivaiheessa. Kui tenkin ongelmallisena voidaan pitää sitä, että asetuksen mukaan hankintayksikön olisi hyväk syttävä tarjoajien omat ilmoitukset siitä, mikä on niiden tuotteiden tai palveluiden alkuperä maa. Jos hankintayksikkö luottaa tarjoajan sanaan, ei tätä pitäisi voida riitauttaa tuomioistuimessa. Hankintayksikölle ei pitäisi koitua sanktioita siitä, että se on luot tanut tarjoajan omaan ilmoitukseen asiassa. Lisäksi asetusluonnoksen mukaan hankin tayksiköllä on oikeus olla soveltamatta hintarangaistusta, jos siitä koituisi kohtuuttomia kus tannuksia. Tällöin hankintayksiköitä olisi ilmoittamismekanismi komissiolle. Kuntaliitto pitää kohtuuttomana sitä, jos tästä muodostuu uusi valitusperuste hankintamenettelyyn. Tarjoajien ei pitäisi voida vedota hankintayksikköä vastaan siihen, että hankintayk sikkö on päättänyt olla soveltamatta hintarangaistusta.
Jos hankintayksikön pitää tosiasiallisesti kuitenkin varmistua tuotteiden ja palvelui den alkuperästä ja varmentaa tarjoajan ilmoittaman tiedon paikkansapitävyys, pi täisi hankintayksikölle olla siihen tarkoitettuja konkreettisia työkaluja. Muuten ase tuksen soveltaminen aiheuttaa enemmän epätietoisuutta ja soveltamisongelmia kuin saavut taa varsinaista vaikuttavuutta.
Asetuksessa ei kuitenkaan selvitetä sitä, mitkä olisivat mahdolliset seuraukset, jos hankin tayksikkö ei jostain syystä toimi komission asetuksen mukaisesti. Tällainen tilanne voisi olla todennäköinen, jos komission määräämät hinnanoikaisutoimenpiteet eivät olisi helposti han kintayksiköiden löydettävissä. Muutoinkin olisi erittäin toivottavaa korostaa hankin tayksiköiden tiedonsaannin vaivattomuutta näissä muuten melko haastavissa sovel tamistilanteissa. Kuntaliitto ehdottaa, että komissio perustaisi esim. verkkosivuston, jossa hintarangaistukset on koottu helposti yhteen kaikilla jäsenmaiden kielillä. Sivusta helpottaisi myös hankintayksikön ilmoittamisvelvoitetta, sillä hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä olisi suoraan helppo linkittää hintamekanismi tarjoajille tiedoksi.
Asetuksesta ei käy selvästi ilmi, minkälaiset oikeussuojakeinot tilanteisiin soveltu vat. Kuntaliitto toivoo, että jatkovalmistelussa selvennettäisiin, saavatko kolmansis ta maista tulevat tarjoajat samanlaisen oikeussuojan kuin muutkin tarjoajat, vaikka ne eivät kuuluisi GPA-maihin. Lisäksi olisi selvennettävä, voivatko muut tarjoajat vedota hankintayksikköä vastaan menettelyvirheenä siihen, että hankintayksikkö on soveltanut ase tuksen mukaista menettelyä väärin. Tämä on omiaan aiheuttamaan epävarmuutta lain sovel tamisessa.
Lopuksi
Suomen Kuntaliitto kannattaa valtioneuvoston kantaluonnoksessa esitettyjä näkökohtia, mut ta esittää, että sen edellä nostamat näkökohdat huomioidaan asian jatkovalmistelussa.
SUOMEN KUNTALIITTO
Katariina Huikko
johtava lakimies
Lisää aiheesta
- Julkiset hankinnat -sivut
- U 54/2012 vp
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnale ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi (Julkisten hankintojen vastavuoroisuusasetus)
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.