- velkarahoitus, sijoitustoiminta, johdannaiset ja rahoitussääntely
- riskienhallinta ja vaikuttavuus
- maksuvalmiuden hoito, tilit ja maksaminen
- rahoituslaitosyhteistyö
Lausunto finanssivalvontaa koskevan lainsäädännön tarkistamistyöryhmän muistiosta
Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa Finanssivalvontaa koskevan lainsäädännön tarkistamistyöryhmän muistioon "Finanssivalvonnan toiminta yhteisessä valvontamekanismissa sekä rahoitus muuttuvassa toimintaympäristössä" sisältyvästä luonnoksesta hallituksen esityksestä laiksi Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta ja laiksi Finanssivalvonnan valvonta maksusta annetun lain muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetuilla uudistuksilla pyritään mm. sovittamaan Finanssivalvonnan hallintoelimiä koskeva lainsäädäntö paremmin vastaamaan yhteisen valvontamekanismin vaatimuksia sekä varautumaan Suomen finanssimarkkinoiden rakenteellisiin muutoksiin.
Työryhmätyön tavoitteita ovat olleet Finanssivalvonnan päätöksenteon periaatteiden johdonmukaisuus kansallisesti päätettävien asioiden ja Euroopan Keskuspankissa tai Euroopan valvontaviranomaisissa päätettävien asioiden kesken, valvontamaksujen kattavuus suhteessa finanssimarkkinoiden valvonnasta aiheutuviin kustannuksiin sekä johdonmukaisuus suhteessa eurooppalaisiin käytäntöihin, Finanssivalvonnan lakisääteisten tehtävien edellyttämän rahoituksen riittävyys sekä valvontamaksujen jakautuminen eri valvottavaryhmien kesken ja kutakin valvottavaryhmää koskevien lakisääteisten valvontatehtävien laajuuden keskinäinen vastaavuus.
Kuntasektorin ja kuntien rahoitusjärjestelmän rooli finanssimarkkinoiden valvonnassa
Työryhmän ehdotuksilla on merkitystä kunnille ja kuntien rahoitusjärjestelmälle ainakin seuraavista näkökulmista:
- Kunnat ja muut kunnalliset toimijat ovat merkittäviä rahoituspalveluiden käyttäjiä, joten rahoitusmarkkinoiden ja niiden organisaatioiden toimiva, luotettava sekä yhdenmukainen valvonta on myös kuntasektorin intressissä.
- Kuntien rahoittaja Kuntarahoitus Oyj on yksi neljästä Suomessa toimivasta rahoituslaitoksesta, jotka ovat Euroopan Keskuspankin suoran valvonnan piirissä.
- Näin ollen kuntiin vähintään välillisesti voivat vaikuttaa Kuntarahoitukseen kohdistuvat valvonnalliset toimet ja velvoitteet sekä kasvava kustannusrasitus.
- Kunnalliset toimijat ovat tehneet myös erilaisten rahoitusinstrumenttien liikkeeseenlaskuja. On mahdollista, että näiden instrumenttien käyttö samoin kuin käyttäjien määrä lisääntyy kunta- ja aluehallintosektoreiden muutosten myötä.
- Kuntaliiton intressissä on sekä rahoitusmarkkinoiden yleinen toimivuus että tehokas ja sujuva rahoitusarvopaperien liikkeeseenlaskujen ympäristö.
Kuntaliiton huomioita työryhmämuistiosta
1) Rahoitusjärjestelmän valvonnan toimivuus ja Finanssivalvonnan rooli
Muistiossa esitetyt kuvaukset ja tulkinnat edustuksesta Yhteisessä Valvontamekanismissa sekä merkitys kansallisen tason valvonnalle vaikuttavat epäselviltä. Tästä seuraa, että Yhteisen Valvontamekanismin riippumattomuuden periaatteen ja kansallisten tarpeiden mukaisen asianmukaisen ja uskottavan valvonnan välinen asetelma jää epäselväksi.
Niin ikään maksujen korotuksen perusteluna olevasta työmäärän lisääntymisestä ja Finanssivalvonnan roolin muuttumisesta työn hallinnan suhteen ei saa täysin yksiselitteistä kuvaa. Euroopan Unionin alueella on useita valvontaorganisaatioita, joten ainakin periaatteessa joudutaan pohtimaan luottamusta toisen organisaation tekemille arvioille. Syntyykin käsitys periaatteellisesta epävarmuudesta siitä, kuinka toimiva Yhteinen Valvontamekanismi loppujen lopuksi tulee olemaan.
Finanssivalvonnan ja sen johtokunnan resursseista ja tarkoituksenmukaisuudesta hoitaa mahdollisesti tulevia uusia tehtäviä on huolehdittava. Kannatamme johtokunnan jäsenten lukumäärän lisäämistä, jotta voidaan varmistaa johtokunnan riittävä asiantuntemus kaikilla finanssimarkkinoiden osa-alueilla.
2) Finanssivalvonnan rahoitus, valvontamaksut ja niiden korotustarve
Finanssivalvonnan valvontamaksut vaikuttavat kuntiin ennen kaikkea liikkeeseenlaskuissa ja Kuntarahoituksen valvonnan kautta.
Työryhmän esityksen perusteella liikkeeseenlaskujen valvontakustannukset tulevat kohoa maan esityksen yleisen tason mukaisesti. Tällä voi jatkossa olla kunnille ja kunnallisille toimijoille enemmänkin merkitystä, olettaen, että nämä tulevat aktivoitumaan liikkeeseen laskuissa.
Valvottavaluokitusten maksuperusteissa ei tulla ottamaan rahoituslaitoksen saamisten riskitasoa huomioon. Vähäriskisiksi miellettyjä julkisyhteisöjä, esimerkiksi kuntia, rahoittavien erityisrahoituslaitosten (kuten Kuntarahoitus) maksujen tulisi kuitenkin määräytyä lievemmin perustein kuin muiden rahoituslaitosten maksut.
Kuntaliiton näkemyksen mukaan valvontamaksujen korotustarve joka tapauksessa vaatii tarkempia perusteluja. Lisäksi julkisen rahoituksen osuutta tulee tarkistaa ottaenhuomioon Finanssivalvonnan toiminnassa muiden kuin varsinaisten valvontatehtävien osuuden kasvu.
SUOMEN KUNTALIITTO
Ilari Soosalu
johtaja, kuntatalous
Jari Vaine
rahoitusalan erityisasiantuntija, kuntatalous