Mukaan verkostoperuskoulu-hankkeen päätösseminaariin!
Hankkeessa on haettu uudenlaisia ja joustavia ratkaisuja sekä yhteistyötä koulutuksen saatavuuden ja saavutettavuuden turvaamiseksi.
Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta tulla kuultavaksi lakialoitteesta, jossa ehdotetaan perusopetuslain koulumatkaetuuksia koskevan säännöksen muuttamista siten, että nykyisen matkan aikarajan lisäksi säädettäisiin sen enimmäispituus kilometrein. Kuntaliitto lausuu asiasta seuraavaa.
Voimassa olevan säännöksen mukaan oppilaan päivittäinen koulumatka saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia, ja lukuvuoden alkaessa 13 vuotta täyttäneillä enintään kolme tuntia. Jos oppilas asuu niin kaukana koulusta, ettei säädettyyn aikarajaan kuljetusta pystytä järjestämään, oppilaalla on oikeus maksuttomaan majoitukseen ja täysihoitoon perusopetuslain 33 §:n nojalla.
Lakialoitteessa ehdotetaan säädettäväksi edellä olevan lisäksi matkan pituutta koskevasta enimmäisrajasta, joka olisi yhteen suuntaan enintään 80 kilometriä. Oppilaan huoltaja voisi sopia opetuksen järjestäjän kanssa säädettyä pitemmästä koulumatkasta.
Kuntaliitto pitää nykyistä tapaa säätää koulumatkoista riittävänä. Säädetyssä aikarajassa tulee otetuksi huomioon säännönmukaiset tie- ja liikenneolosuhteet. Kilometrirajasta säätäminen puolestaan aiheuttaisi haja-asutusalueilla paineita kouluverkon ja mahdollisten oppilaaksiottoalueiden tarkistamiseen, myös yksittäisten oppilaiden kohdalla ja heidän asuinpaikkansa muuttuessa. Tämä saattaa vaikeuttaa kuntien mahdollisuuksia päättää kouluverkosta ja koulukohtaisesta opetuksen tarjoamisesta pitkäjänteisesti.
Kuntaliitto huomauttaa, että lakialoitteen mukainen säätäminen olisi uusi velvoite kunnille. Maan hallitus on sitoutunut pidättäytymään kunnille annettavista uusista tehtävistä ja velvoitteista. Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 55 §: n 2 momentin mukaan uusissa ja laajentuvissa valtionosuustehtävissä valtionosuus on 100 prosenttia uusien ja laajentuvien tehtävien laskennallisista kustannuksista ellei valtionosuustehtäviin tehdä vastaavan suuruisia vähennyksiä. Tämä edellyttää, että aloitteesta aiheutuvat kustannusvaikutukset arvioitaisiin huolella, jotta kustannusten lisäykset voitaisiin kunnille täysimääräisesti korvata.
Lakialoitteessa ehdotetaan kunnan ja oppilaan huoltajan mahdollisuutta sopia säädettyä koulumatkaa pitemmästä matkasta. Sopiminen perheen ja kunnan välillä soveltuu perusopetuslakiin huonosti. Kunnan pitäisi joka tapauksessa varautua kouluverkossaan rajan mukaiseen tarjontaan, vaikka sopimisen mahdollisuus olisi. Todettakoon, että nykyisin oppilaalla on oikeus hakeutua muuhun kuin hänelle osoitettuun lähikouluun (POL 32 § 3 mom.), esimerkiksi naapurikuntaan, jos siellä koulu on oppilaan kotoa lähempänä kuin lähikoulupaikka. Tällöin oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltajat vastaavat kuljetusten järjestämisestä ja kustannuksista.
Lainsäädännön jäykistämisen sijaan Kuntaliitto esittää, että ryhdyttäisiin pikaisesti toimenpiteisiin, jotta osittainen etäopetus ja oppiminen pitkien koulumatkakuljetusten aikana olisivat mahdollista.
SUOMEN KUNTALIITTO
Marja Lahtinen
kehittämispäällikkö
Hankkeessa on haettu uudenlaisia ja joustavia ratkaisuja sekä yhteistyötä koulutuksen saatavuuden ja saavutettavuuden turvaamiseksi.
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää