Ympäristöministeriölle, Dnro 1701/03/2015, Ritva Laine 23.10.2015
Poikkeamistoimivaltaa ja alueellista poikkeamista koskevat maankäyttö- ja rakennuslain muutosehdotukset
Luonnos hallituksen esitykseksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta ja kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta annetun lain 3 §:n kumoamisesta.
Ympäristöministeriö on pyytänyt Kuntaliiton lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta ja kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta annetun lain 3 §:n kumoamisesta. Esitys liittyy pääministeri Sipilän hallitusoh jelman toteuttamiseen ja koskee elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille nykyisin kuuluvan poikkeamistoimivallan siirtämistä kunnille. Myös alueellisen poikkeamisen soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi.
Kuntaliitto pitää esitystä kannatettavana. Kunnat vastaavat alueittensa käytön suunnittelusta. Tästä syystä on työnjaon kannalta selkeää, että ne myöntävät jatkossa myös poikkeamiset. Poikkeamispäätökset on myös vastuunjaon kannalta perusteltua tehdä sillä tasolla, jolle niiden vaikutukset kohdentuvat. Muutos selkiyttää ja yksinkertaistaa poikkeamisten käsittelyä, mikä on omiaan nopeuttamaan tarpeellisia lupaprosesseja ja edistämään rakentamista.
Alueellinen poikkeaminen on ollut jo pitkään toimiva työkalu kunnille. Alueellisen poikkeami sen soveltamisalan laajentaminen edistää ja monipuolistaa edelleen mahdollisuuksia täyden nysrakentamiseen.
Kuntien työmäärä tullee jonkun verran lisääntymään muutoksen takia. Työmäärän kasvu ei ole kuitenkaan merkittävä, koska kunnat valmistelevat poikkeamishakemuksia koskevat lausunnot jo nykyisin. Kunnat voivat päättää poikkeamispäätöksistä perittävistä maksuista kunnan taksassa. Muutos tulee olemaan merkittävin pienissä kunnissa, joissa asiantuntijavoima varat ovat vähäiset. Kuntien tukemiseksi on tärkeää tarjota koulutusta asiassa.
Poikkeamisen myöntämisen edellytyksiin on uutena oikeudellisena edellytyksenä esitetty entisten rinnalle, ettei poikkeamista saa myöntää, jos se vaarantaa rakennuksen turvallisuuden ja terveellisyyden. Ratkaisua on syytä vielä harkita ja miettiä, olisiko mahdollista, että turvallisuus- ja terveellisyysnäkökulma kytkettäisiin ainoastaan sellaisiin poikkeamisiin, joissa on kyse poikkeamisesta rakennuksen teknisistä ja vastaavista ominaisuuksista MRL 175 §:n tapaan. Ehdotettu muotoilu johtaa siihen, että kaikkien poikkeamispäätösten yhteydessä joudutaan asiaan ottamaan kantaa, vaikkakin vain lyhyesti. Hallintolain päätöksen perustelemista koskevat säännökset edellyttävät, että kaikki oikeudelliset edellytykset arvioidaan.
SUOMEN KUNTALIITTO
Ritva Laine
johtaja,
alueet ja yhdyskunnat
Ulla Hurmeranta
johtava lakimies
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.