Kuntaviestinnän SM-kilpailu 2024

Kuntaviestinnän SM 2024

Onko kunnassasi toteutettu viestintäkampanja tai -teko, jolle haluaisit mainetta, kunniaa ja laajempaa näkyvyyttä?

Kuntaviestinnän SM-kilpailu kokoaa Suomen kuntien ja seutujen viestinnän tekijät oppimaan hyvistä käytännöistä kilpailuun osallistuvien töiden avulla.

Kaksi kategoriaa: viestintäkampanja ja viestintäteko

Vuoden 2024 Kuntaviestinnän SM-kilpailuun voivat osallistua vuosina 2022-2023 toteuteutut viestintäkampanjat ja -teot.

Kilpailun kategoriat:

1. Vuoden viestintäkampanja

Tässä kategoriassa palkitaan kampanjamaisia viestintäprojekteja. Ne ovat aikaan sidottuja, niillä on alku ja ainakin puolittain myös loppu. Kampanja voi olla vielä käynnissä, kunhan siitä on saatu jo tuloksia. Tähän kategoriaan kuuluvat ns. perinteiset "markkinointikampanjat" .

2. Vuoden viestintäteko

Tässä kategoriassa palkitaan perinteisempään viestintään liittyvistä teoista, pysyvien toimintapojen muutoksista. Näissä kyse on pitkälti oman viestinnällisen työn kehittämisestä. Tähän kategoriaan kuuluvat esimerkiksi somessa toteutetut uudistukset, verkkopalveluiden konseptin uudistukset, uudenlaiset tavat tehdä mediayhteistyötä jne.

Aikataulu vuonna 2024

Kilpailuun tulee ilmoittautua mukaan viimeistään perjantaina 22.3. kello 16. Kilpailuun ilmoittaudutaan mukaan täyttämällä tämän linkin takaa löytyvä lomake. Sen jälkeen saatte linkin, jonne voi ladata mahdolliset kilpailutyöhön liittyvät tiedostot.

Linkkejä tiedostojen lataamiseen lähetetään ensimmäisen kerran maanantaina 11.3. Aineistot tulee olla ladattuna järjestelmään viimeistään tiistaina 26.3. kello 16.

Raati työskentelee huhti-toukokuussa.

Palkinnot jaetaan kuntien viestijöiden tapaamisessa tiistaina 14.5. iltatilaisuudessa.

Kuusi finalistia esitellään kuntien viestijöiden tapaamisessa

Tuomaristo valitsee kummastakin kategoriasta kolme finalistia. Nämä yhteensä kuusi finalistia esitellään kuntien viestijöiden tapaamisessa Kuopiossa tiistaina 14.5.2024. Samana iltana palkitaan kummankin kategorian voittajat.

10 000 euron palkinto näkyvyytenä Sanoman kanavissa jaetaan kummankin kategorian voittajien kesken

Järjestäjät

Kilpailun järjestäjinä toimivat Kuntaliitto sekä Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry. Kilpailun yhteistyöyritys Sanoma Media Finland Oy mahdollistaa kampanjapalkinnot.

Kilpailu järjestetään seuraavan kerran kahden vuoden kuluttua, vuonna 2026. Kuntaviestinnän SM-kilpailu on osittain jatkoa aiemmalle, 17 kertaa järjestetylle Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailulle.

Tuomaristo

Tuomaristoon kuuluvat:

• CEO, luova johtaja Timo Berry, Berrycreative.
  • Viestinnän kehittämispäällikkö Tony Hagerlund, Kuntaliitto.
  • Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry .
  • Viestintäpäällikkö Jenni Rinkinen, Sanoma Media Finland Oy.

Kuntaviestinnän SM-kilpailun 2024 säännöt

Mikä on Kuntaviestinnän SM -kilpailu?

Kuntaviestinnän SM -kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointi- ja
viestintäosaamista kunta-alalla nostamalla esille viestinnän hyviä käytäntöjä.

Kilpailun avulla pyritään lisäämään viestinnän ja markkinoinnin hyödyntämistä, vaikuttavuutta ja arvostusta osana kuntien palveluiden ja elinvoimaisuuden kehittämistä sekä kunta-alan muutosprosessia.

Sarjat ja palkinnot

Vuoden 2024 kuntaviestinnän SM -kilpailussa työt kilpailevat kahdessa sarjassa. Kategoriat ovat vuoden viestintäkampanja ja vuoden viestintäteko. Osallistujat ilmoittavat lomaketta täyttäessään kumpaan kategoriaan osallistuvat. Tarvittaessa tuomaristo voi ehdottaa työn siirtoa toiseen kategoriaan jos se on ilmeisen väärässä kategoriassa.

Kilpailuun voi osallistua erityyppisillä kilpailutöillä. Kilpailutyö voi käsittää koko seudun tai kunnan viestintäkokonaisuuden, tietyn palvelukokonaisuuden tai yksittäisen palveluun liittyvän viestinnän.

Kilpailuun voi osallistua työllä, jota on toteutettu vuosien 2022-2023 aikana. Kilpailutyö voi olla myös jo aiemmin aloitettu tai yhä jatkuva, pitkäkestoisempi viestintäkokonaisuus. Kyseessä voi siis olla tietyssä ajanjaksossa tehty lyhytkestoinen toimenpide tai useamman vuoden määrätietoinen työ.

Olennaista on, että työstä voidaan nähdä sen tuloksellisuus, eli että työstä on syntynyt jotain konkreettista vuosien 2022-2023 aikana.

Kilpailutyö on esiteltävä tiiviisti osallistumislomakkeen kysymyksiin vastaten.

Kilpailun palkinnot jaetaan toukokuussa 2024 kuntien viestijöiden tapaamisessa. Kilpailussa jaetaan kulta-, hopea- ja pronssisija. Kategorioiden voittajat palkitaan näkyvyydellä yhteistyökumppani Sanoman välineissä. Tuomaristo päättää miten palkinto painotetaan voittajien välillä. Tuomaristo voi
myös halutessaan jakaa kilpailussa erityispalkintoja tai kunniamainintoja.

Ilmoittautuminen ja osallistumisohjeet

Kilpailuun voivat osallistua kunnat, seudut ja alueet sekä kuntien omistamat ja
rahoittamat organisaatiot. Mainostoimistot voivat osallistua kilpailuun vain yhdessä
kunta-asiakkaidensa kanssa.

Samalla kampanjalla voi osallistua kilpailuun useampanakin vuonna, jos se muutoin täyttää kaikki kilpailun osallistumisehdot.

Sama organisaatio voi osallistua kilpailuun useammallakin työllä.

Kilpailuun ilmoittaudutaan seuraavasti:

1. Täytä ilmoittautumislomake osoitteessa www.kuntaliitto.fi
    viimeistään 22.3.2024 kello 16. Jos sama organisaatio haluaa osallistua
    kilpailuun useammalla työllä, jokaisesta kilpailuun lähetettävästä työstä
    täytetään ilmoittautumislomake erikseen.
  2. Saat sähköpostiisi tiedon, että tieto on vastaanotettu. Saat linkin Teams-työtilaan, jonne voit ladata mahdolliset liitteet..
  3. Valitse vain olennaisimmat kilpailutyötä tukevat aineistot. Printtimateriaalit digitaalisina jpg- tai pdf-tiedostoina, tv- ja radiomainokset yms. video-/kuvatiedostoina, verkkosivustot esitellään kuvakaappauksina (ilmoita myös www-osoite) jne. Messuosastot, tapahtumat, mainoslahjat (esim. t-paidat, kassit) yms. esitellään valokuvien avulla.
  4. Tuomaristolla on myös oikeus pyytää kilpailun kuluessa lisätietoja ja -materiaalia kilpailutyön arviointia varten.

Ota yhteyttä, mikäli sinulla on ongelmia toimittaa materiaalit digitaalisena
aineistona (Minna Puura, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi).

Kilpailun järjestäjillä on oikeus järjestää kilpailuun lähetetyistä töistä näyttelyitä sekä julkaista kilpailutöitä maksutta kaikissa kilpailuun liittyvissä aineistoissa ja välineissä. Kilpailun osallistuja vastaa kaikista kilpailuun lähettämiensä töiden tekijänoikeuksista.

Kilpailun järjestäjällä on oikeus julkaista kilpailutöitä esitteleviä aineistoja
kuntamarkkinointia esittelevillä verkkosivuilla, esityksissä ja painotuotteissa.

Kuntaliitto voi julkistaa kilpailuun osallistuneiden kuntien ja organisaatioiden nimet, sekä kampanjoiden nimet Kuntaliiton sivuilla sekä kilpailusta markkinoitaessa ja viestiessä.

Arviointikriteerit

Kuntamarkkinoinnin SM -kilpailussa palkitaan tuloksellista ja vaikuttavaa markkinointia. Tuomaristo painottaa arvioinnissa sekä tuloksellista toimintatapaa että omintakeista viestinnän toteutusta.

Tuomaristo ja arviointiprosessi

Kilpailun tuomaristoon on kutsuttu viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia.

Kilpailutyöt arvioidaan kolmivaiheisessa prosessissa:

1. Ensimmäisessä vaiheessa tuomaristo tutustuu kilpailutöihin itsenäisesti ja
    pisteyttää työt.
  2. Tuomaristo kokoontuu kaksi kertaa arvioimaan kilpailutöitä. Ensimmäisessä
    kokoontumisessa valitaan semifinaaliin nousevat työt. Semifinalisteja voidaan
    tämän jälkeen tarvittaessa pyytää täydentämään kilpailutyön esittelyä lähettämällä Kuntaliittoon kilpailutyön alkuperäisaineistoja sekä vastaamaan kirjallisesti tuomariston mahdollisiin lisäkysymyksiin.
  3. Tuomariston toisessa kokoontumisessa valitaan kilpailun voittajat.

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!

Viestijä, tule mukaan viestinnän juridiikka -webinaariin

Webinaarissa käsitellään viestinnän juridiikkaa. Voit toimittaa etukäteen kysymyksiä, joihin haluaisit vastauksia.

Ilmoittaudu mukaan!