Sopimuksenteossa erehdyttäminen
Sopimusta ei tule koskaan allekirjoittaa tai muulla tavoin hyväksyä ilman kaikkien sopimusehtojen huolellista lukemista mukaan lukien liitteet ja/tai viitaukset yleisiin sopimusehtoihin. Kunnilla elinkeinonharjoittajina ei ole kuluttajiin rinnastettavaa oikeutta peruuttaa jo tehtyä oikeustointa.
Sopimus syntyy, kun tarjoukseen annetaan hyväksyvä vastaus
Sopimus sitoo sopijakumppania koko sopimuskauden niillä ehdoin, joilla sopimus on solmittu. Pääsääntö on, että sopimus syntyy, kun tarjoukseen annetaan hyväksyvä vastaus. Vastaus voi olla myös suullinen.
Tästä pääsäännöstä on poikkeuksia. Esimerkiksi hankintalain soveltamisalaan kuuluvissa sopimuksissa hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintalaki ei koske pienhankintoja, joten niihin sovelletaan edellä mainittua pääsääntöä.
Milloin sopimus on pätemätön
Selkeästi erehdyttämällä aikaansaatu sopimus ei sido kuntaa. Sopimus voi olla pätemätön myös siksi, että kunnan työntekijällä ei ole ollut oikeutta tehdä sopimuksia kunnan puolesta. Näihin tilanteisiin vetoamien tarkoittaa usein sitä, että asiaan tulee hakea tuomioistuimen ratkaisu.
Prosessit ja ohjeistus kuntoon!
Helpoin tapa välttää ongelmalliset tilanteet on laatia selkeä ohjeistus niistä menettelytavoista, joilla sopimuksia kunnassa solmitaan. Ohjeessa kannattaa kieltää sopimusten solmiminen puhelimitse.
Kaupustelijoilla on tapana lähestyä useita saman kunnan tai lähikuntien paikkoja. Lisäksi kunnilta saamamme palautteen mukaan tyypillisiin loma-aikoihin, kesällä, syksyllä ja vuodentaitteessa, kun osa vakituisesta henkilöstöstä on pois, ns. ”huijariyritykset” aktivoituvat.
Selkeä hälytyssignaali on yhteyttä ottaneen yrityksen kiire saada tilaus. Sopimuksiin yritetään usein erehdyttää myös kertomalla edeltäjän tai esimiehen jo käytännössä sopineen soittajan kanssa sopimuksen solmimisesta. Tyypillisiä ovat myös tilanteet, joissa kerrotaan kunnalla olevan jo sopimus – esimerkiksi kunnan mainos kaupallisilla nettisivuilla – kyseisen yrityksen kanssa, ja nyt olisi tarkoitus vain jatkaa sopimusta.
Sopimukseen ei koskaan tule suostua vain siksi, että se tuntuu sillä hetkellä helpoimmalta tavalla päästä eroon puhelimessa olevasta kauppiaasta.
Aiheesta lisää
Sopimusjohtaminen ja -hallinta
Sopimukset ja vahingonkorvaus
Kuntaliiton aiemmat ohjeistukset (vanhimmat liitetiedostona)
- "Huijariyritykset" taas aktiivisina (2019)
- Kesä, kärpäset ja "huijariyritykset" tulevat (2016)
- Kuntien erehdyttäminen sopimuksenteossa (2015)
- Kuntien tilauksia ei tule tehdä tai vahvistaa puhelimessa (2013)
- Varoitus tavaramerkin rekisteröinnistä (2013)
- Kuntien työntekijöitä erehdytetään tekemään pätemättömiä sopimuksia (2011)
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.