Muutoksenhakuohjemallit työvoimapalveluiden päätöksiin

Lähtökohtaisesti kunnan ja kuntayhtymän viranomaisen päätöksestä haetaan muutosta kuntalain (410/2015) 16 luvun mukaisesti.

Työvoimapalveluiden järjestämislakiin (380/2023) ja kotoutumisen edistämisestä annettuun lakiin (681/2023) sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun.

Muutoksenhakumahdollisuus edistää hyvää hallintoa ja kuntalaisten oikeusturvaa hallintoasioissa. Eri muutoksenhakukeinoihin on omat ohjeet:

  • Päätökseen, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen, on liitettävä oikaisuvaatimusohjeet. Työvoimapalveluiden järjestämislain 145 §:n mukaan päätöksiin voi vaatia oikaisua hallintolain (434/2003) mukaan.
    • Päätökseen, josta voi tehdä oikaisuvaatimuksen, ei saa hakea muutosta valittamalla.
  • Työvoimapalveluiden järjestämislain 145 §:n 2 momentin mukaan Muutoksenhaussa hallintotuomioistuimeen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) (HOL) säädetään, jollei tässä laissa jäljempänä toisin säädetä.
    • Valittamalla saa hakea muutosta päätökseen, jolla viranomainen on ratkaissut hallintoasian tai jättänyt sen tutkimatta. (HOL 6 §)
    • Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos hallintopäätöstä on oikaisuvaatimusmenettelyssä muutettu tai se on kumottu, oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa kuitenkin hakea muutosta valittamalla myös se, jolla on 1 momentin mukaan valitusoikeus asiassa. HOL 7 §:n 1 momentin mukaan hallintopäätökseen saa hakea muutosta valittamalla se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi. (HOL 7 §)
  • Päätökseen, josta saa tehdä valituksen, on liitettävä valitusosoitus. 
  • Työvoimapalveluiden järjestämislain 146 §:ssä säädetään päätöksistä, joissa muutosta haetaan sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnalta (SAMU). Valitusmenettely on kaksivaiheinen
    • Valitus osoitetaan työvoimaviranomaiselle, joka käsittelee valituksen ensin oikaisuvaatimuksena. 
    • Jos työvoimaviranomainen ei voi oikaista päätöstä, sen on 30 päivän kuluessa valitusajan päättymisestä toimitettava valituskirjelmä ja lausuntonsa asianomaisen muutoksenhakuelimen käsiteltäväksi.
    • Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan ratkaisusta voi valittaa edelleen vakuutusoikeuteen.
  • Päätökseen, josta ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä valitusta, on liitettävä ilmoitus muutoksenhakukiellosta. Ilmoituksessa on mainittava, mihin säännökseen kielto perustuu. Työvoimapalveluiden järjestämislain 147 §:ssä säädetään muutoksenhakukiellosta.

Hallintolaissa on säännökset oikaisuvaatimusohjeiden ja valitusosoituksen sisällöstä sekä oikeudellisesta merkityksestä.

Valitusosoitus

Valitusosoituksessa on mainittava:

  • valitusviranomainen
  • viranomainen, jolle valituskirjelmä on toimitettava
  • valitusaika ja mistä se lasketaan
  • valitusviranomaisen asiointiosoitteet; myös sähköiset yhteystiedot, jos valitus on mahdollista tehdä sähköisesti.

Valitusosoituksessa on selostettava vaatimukset valituskirjelmän sisällöstä ja liitteistä sekä valituksen perille toimittamisesta. Vaatimusten selostaminen tarkoittaa, että valitusosoituksessa on riittävällä tarkkuudella ne seikat, jotka ilmenevät oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 15 - 16 §:stä. linkki toiseen palveluun(FINLEX)

Muutoksenhakuohjeita ja -malleja

Mallit työvoimapalveluiden järjestämislakiin (380/2023) perustuviin päätöksiin 1.1.2025 lukien liitettävistä muutoksenhakuohjeista:

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista