![](/sites/default/files/styles/medium_cropped/public/media/image_bank/Yhteydenotto-lomake-symboli.png?itok=b6uDs-Nn)
Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.
Kunnallisvalitus, josta säädetään kuntalain 16 luvussa, on kunnan asukkaan keino valvoa kunnan toiminnan laillisuutta. Kunnallisvalitus myös antaa oikeussuojaa asianosaiselle häntä itseään koskevassa päätöksenteossa.
Kunnallisvalitus tehdään hallinto-oikeudelle.
Kunnallisvalitus on muutoksenhakukeinona seuraavissa:
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Asianosaiselle lähetetään päätöstä koskeva pöytäkirjanote valitusosoituksineen tiedoksi kirjeellä. Kirjeen katsotaan tulleen tiedoksi seitsemän päivän kuluttua lähettämisestä, jollei muuta näytetä.
Hallintolain mukaista todisteellista tiedoksiantoa voidaan myös käyttää.
Tiedoksiannon saajan suostumuksella päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisesti siten kuin laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa säädetään. Tavallisessa sähköisessä tiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Pöytäkirja on siten oltava verkossa vähintään 37 päivää (7 + 30).
Muutoksenhakuajan laskemiseen sovelletaan lakia säädettyjen määräaikain laskemisesta. Seuraavat määräaikalain säännökset on otettava huomioon:
Kunnallisvalituksen saa tehdä seuraavilla perusteilla:
Valituskirjelmässä ei ole välttämätöntä vedota johonkin nimenomaiseen valitusperusteeseen. Siinä on kuitenkin mainittava ne tosiasialliset seikat, joiden vuoksi päätöstä pidetään esimerkiksi lainvastaisena tai virheellisessä järjestyksessä syntyneenä.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä. Uusia perusteluja ei voi esittää valitusajan päättymisen jälkeen, mutta aiemmin esitettyjä perusteluja ja vaatimuksia voi täydentää.
Kunnallisvalituksen tekijä ei ole sidottu oikaisuvaatimuksessa esittämiinsä valitusperusteisiin, koska oikaisuvaatimuksen tekemisen perusteet ovat vapaamuotoiset (KHO 29.9.2000/2433).
KHO 25.8.2010 T 1935: Lomautuksen perustetta koskeva valitusperuste oli esitetty vasta vastaselityksessä KHO:lle. Tämän vuoksi ja koska muutoksenhakijat eivät muutenkaan olisi saaneet valittaa lomautuspäätöksistä lomauttamisen perusteita koskevalta osalta, ottaen huomioon kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §, sanottu valitusperuste oli jätettävä tutkimatta.
Kunnallisvalituksessa valitusviranomaisen tutkimisvalta ulottuu vain niihin vaatimuksiin ja perusteisiin, jotka valittaja on ensiasteen valituksessaan esittänyt.
Valitusviranomaisen ratkaisuvalta kunnallisvalituksessa on rajoitettu. Valitusviranomainen voi virheellisyyden havaitessaan vain kumota päätöksen ja palauttaa asian kunnan viranomaisen uudelleen käsiteltäväksi, mutta se ei voi korvata virheellistä päätöstä tai sen osaa uudella päätöksellä. Itsehallinto edellyttää, että kunnan viranomainen saa harkita asian uudelleen.
Jos valitus on hylätty tai jätetty tutkimatta, valitusoikeus on sillä, joka on valittanut hallinto-oikeuteen.
Jos valitus on hyväksytty ja kunnan viranomaisen päätös on kumottu, valitusoikeus on asianosaisella ja kunnan jäsenellä. Valitusoikeus on myös asianomaisella kunnalla/kuntayhtymällä.
Valittamisesta päättää kunnanhallitus, jollei hallintosäännössä toisin määrätä.
Kuntayhtymässä valittamisesta yleensä päättää yhtymähallitus perussopimuksen määräyksen mukaisesti.
Kunnan, kuntayhtymän tai asianomaisten kuntien on viipymättä julkaistava ilmoitus hallinto-oikeuden päätöksestä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Päätöksen sisältämät henkilötiedot on poistettava tietoverkosta valitusajan päättyessä.
Valitusaika on 30 päivää. Valitusaika luetaan siitä, kun ilmoitus päätöksestä on julkaistu. Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemän päivän kuluessa siitä, kun päätös on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Jos päätös on annettu asianosaiselle erikseen tiedoksi, valitusaika luetaan kuitenkin tiedoksisaannista.
Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan (kuntalain 142 §).
Valituslupa on myönnettävä, jos:
Valittajan on valituslupaa hakiessaan ilmoitettava peruste, jolla valituslupaa pyydetään, sekä syyt, joiden vuoksi valittaja katsoo, että valituslupaperuste on olemassa.
Jos valituslupaperuste on olemassa, korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan ja antaa valitukseen asiaratkaisun. Muussa tapauksessa korkein hallinto-oikeus tekee valituslupahakemuksen johdosta päätöksen, jossa todetaan, että asiassa ei ole laissa säädettyä valituslupaperustetta, joten valituslupaa ei myönnetä.
Poikkeuksista kuntalaissa säädettyyn valituslupamenettelyyn voidaan säätää erikseen.
Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.
Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.