Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä henkilöön liittyvän syyn perusteella. Lakia sovelletaan sekä julkisessa että yksityisessä toiminnassa silloin kun on kyse työhönottoperusteista. Yhdenvertaisuuslaki koskee paitsi varsinaisia työhönottopäätöksiä, niin myös työhönoton valintakriteereitä. Sellainen henkilöön liittyvä syy, joka ei liity työn tai tehtävän suorittamiseen, on kielletty valintakriteeri. Työnantajan tulee siis kohdella työnhakijoita yhdenvertaisesti.
Työnantajalla on oikeus kohdella työnhakijoita eri lailla, jos erilaiselle kohtelulle on laissa tarkoitettu oikeuttamisperuste. Erilaisen kohtelun tulee perustua työtehtävien laatuun ja niiden suorittamista koskeviin todellisiin ja ratkaiseviin vaatimuksiin. Kohtelun tulee olla myös oikeasuhteista tavoitteeseen pääsemiseksi. Ikään tai asuinpaikkaan perustuva erilainen kohtelu on oikeutettua, jos edellä mainittujen seikkojen lisäksi, kohtelulla on objektiivisesti ja asianmukaisesti perusteltu työllisyyspoliittinen tai työmarkkinoita koskeva tavoite tai jos erilainen kohtelu johtuu eläke- tai työkyvyttömyysetuuksien saamisedellytykseksi vahvistetuista ikärajoista.
Käytännön työelämässä on usein vaikea arvioida mitä laissa tarkoitetaan erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteella. Yhdenvertaisuuslaki ei anna selkeää vastausta tai esimerkkiä siihen, minkälaisessa tilanteessa kunnan asukas voidaan asettaa etusijalle työhönotossa. Erilainen kohtelu on mahdollista, jos siihen on laissa tarkoitettu oikeuttamisperuste. Erilainen kohtelu voi siis olla mahdollista, jos se perustellaan työllisyyspoliittisella tai työmarkkinoita tukevalla tavoitteella. Kuntalain (410/2015) säännös kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistämisestä voi muodostua hyväksyttäväksi perusteeksi ihmisten asettamiselle eri asemaan heidän asuinpaikkansa perusteella. Kunnan asema työttömien työllistäjänä ja tähän liittyen kunnan merkittävä rooli työmarkkinatoimien tarjoajana voi olla tällainen peruste. Huomioitavaa on, että lain lähtökohtana on yhdenvertainen kohtelu, joten työnantaja ei voi kaikissa rekrytoinneissa asettaa oman kunnan jäsentä etusijalle.
Työnantajan tulee edistää yhdenvertaisuutta ja laatia yhdenvertaisuussuunnitelma. Jos kunta/ kuntayhtymä työnantajana katsoo tarpeelliseksi lain sallimalla tavalla edistää oman kunnan jäseniä työhönotossa, on tämä syytä kirjata yhdenvertaisuussuunnitelmaan. Yhdenvertaisuussuunnitelman laadinnassa tulee huomioida erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteet.
Vuoden 2015 alusta voimaan tullessa uudessa yhdenvertaisuuslaissa mahdollistetaan, että kunta voi rekrytoinnissa kohdella oman kunnan jäseniä eri tavoin kuin muita. Kohtelu on kuitenkin mahdollista vain, jos erilainen kohtelu on laissa tarkoitetuilla perusteilla oikeutettua. Ennen nykyisen lain voimaantuloa apulaisoikeuskansleri on ottanut kantaa syrjintään rekrytointitilanteissa:
Nämä ratkaisut on edelleen rekrytoinnissa syytä ottaa huomioon. Pääsääntönä on edelleen, että hakijoita on kohdeltava yhdenvertaisesti ja oman kunnan jäseniä ei saa suosia. Mutta laki antaa mahdollisuuden kohdella oman kunnan jäseniä eri tavoin, jos kohtelulle on laissa tarkoitettu oikeuttamisperuste. Työnantajan on siis rekrytoinnin yhteydessä tarkoin arvioitava, onko erilainen kohtelu oikeutettua.
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.