Kuntaliiton analyysit ja kommentit Orpon hallituksen ohjelmasta 2023

Mitä hallitusohjelma merkitsee kunnille?

Huomenta kunnat -lähetys kuntajohdolle hallitusohjelmasta 20.6.2023

Mitä hallitusohjelma merkitsee kunnille? Kuntaliitto kutsui kuntien ja kaupunkien johtohenkilöt 20.6. järjestettyyn Huomenta kunnat -Teams-lähetykseen, jossa käytiin läpi tuoreeltaan uuden hallitusohjelman vaikutuksia kuntiin. Katso video yltä ja tutustu esitysmateriaaliin

Mitä hallitusohjelma 2023 merkitsee kunnille? Tälle sivulle koostamme Kuntaliiton näkemyksiä Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmasta

Kuntaliitto on tyytyväinen hallitusohjelman useisiin kuntien toimintavapauksia lisääviin kirjauksiin. Hallitus aikoo käynnistää kuntien normituksen keventämisohjelman, jonka yhteydessä kokeillaan, mikä on normiohjauksen minimitaso.

- Kaupungit ja kunnat kykenevät itse löytämään omalle alueelleen tehokkaimmat, joustavimmat ja vaikuttavimmat ratkaisut palvelujen järjestämiseen ja alueensa kehittämiseen. Kuntia koskevan sääntelyn purkaminen eli mikromanageerauksen vähentäminen on ollut Kuntaliiton ja kuntien yhteisenä tavoitteena pitkään. Hallitusohjelman kirjaukset mahdollistavat kuntakentän pitkäjänteisen ja kuntalähtöisen kehittämisen, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen kommentoi.

Toimitusjohtaja Minna Karhunen

Kuntaliitto hallitusohjelmasta: Kuntien normiohjauksen keventäminen tuottaa tehokkaampia ja vaikuttavampia palveluja

""

Hallitusohjelman suorat kuntatalousvaikutukset näyttävät maltillisilta – toimeenpano ratkaisee

""

Taloustorstai EXTRA: Miten hallitusohjelma vaikuttaa kuntatalouteen?

Miten verotuksen keventäminen muuttaa kuntien verotulokertymiä? Kohdistuuko kuntiin valtionosuusleikkauksia? Onko jo tiedossa lakimuutoksia, jotka lisäävät kuntien menoja?

""

Miten TE-uudistuksen raha-asiat näkyvät hallitusohjelmassa?

Lukiokoulutus pääministeri Orpon hallitusohjelmassa

""

Varhaiskasvatus hallitusohjelmassa - miten tästä eteenpäin?

lateral-image-right

Julkisten hankintojen neuvontayksikön tietoiskussa 21.6. hallitusohjelman kirjaukset julkisista hankinnoista

Petteri Orpon hallitusohjelma on rohkea − mutta myös toiveiden tynnyri