Kun kunta haluaa asettaa dataa uudelleenkäytettäväksi, tulee kunnan tunnistaa, minkä lainsäädännön soveltamisalaan kunnan hallussa oleva data kuuluu. Jos kyse on datanhallinta-asetuksen soveltamisalaan kuuluvasta suojatusta datasta, tulee kunnan:
- Asettaa käyttöehdot
- Huomioida datan tarvittava suojaus (esim. anonymisointi)
- Jakaa tietoa metadatasta keskitetyn tietopisteen kautta (suojattudata.fi)
- mitä dataa tarjotaan saataville
- millä ehdoin data on saatavilla (esim. käyttötarkoitusrajoitukset, hinnoittelu, yms.)
- miten käyttölupaa pyydetään
Kunta voi myös
- Periä kohtuullisen kulukorvauksen
- Asetuksen myötä pyytää dataa itselleen uudelleenkäyttöön suoraan dataa hallussa pitävältä taholta tai data-altruistisilta organisaatioilta
Kun kunta päättää asettaa dataa uudelleenkäyttöön, tulee sen tunnistaa, onko data avoimen datan direktiivin vai datanhallinta-asetuksen soveltamisalan piirissä. Jos data on suojattu kaupallisen luottamuksellisuuden, tilastollisen luottamuksellisuuden, kolmansien osapuolten teollis- ja tekijänoikeuksien suojan tai henkilötietojen suojan (pl. avoimen datan direktiivin soveltamisalaan kuuluvat henkilötiedot) perusteella, sovelletaan datanhallinta-asetusta. Kun kunnassa asetetaan suojattua dataa saataville uudelleenkäyttöä varten, kunnalla on edelleen velvoite huomioida esimerkiksi dataan sisältyvät liikesalaisuudet, aineistoon liittyvät teollis- ja tekijänoikeudet sekä henkilötietojen suoja – uusi sääntely ei siis vapauta kuntia näistä velvoitteista.
Datanhallinta-asetuksessa datan uudelleenkäytöllä tarkoitetaan julkisen sektorin hallussa olevan datan käyttöä kaupallisiin tai muihin kuin kaupallisiin alkuperäisestä julkisesta tehtävästä poikkeavaan tarkoitukseen. Julkisen sektorin elinten välinen tiedonvaihto julkisten tehtävien hoitamiseksi ei kuitenkaan kuulu asetuksen soveltamisalaan. Kuntien näkökulmasta asetus jättää tulkinnanvaraa esimerkiksi siinä, miten suojatun datan uudelleenkäyttöä koskevaa sääntelyä sovelletaan kuntien omistamien yritysten väliseen tietojen vaihtoon. Jos tiedonvaihtoon liittyy kunnan lakisääteisen tehtävän hoitaminen, ei sitä silloin välttämättä lueta datanhallinta-asetuksen alaiseksi tiedonvaihdoksi, vaan tällainen tiedonvaihto mahdollisesti rajautuisi asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle.
Yksinoikeusjärjestelyt on asetuksessa kielletty eli kunta ei voi päättää jakaa suojattua dataa yksinoikeudella esimerkiksi yrityksen kaupallisia tarkoituksia varten maksua vastaan. Ennen 23.6.2022 tehdyt yksinoikeussopimukset on irtisanottava viimeistään 24.12.2024. Yksinoikeusjärjestelyjen kielto kattaa kaikki sopimukset ja muut menettelyt, jotka rajoittavat muiden mahdollisuuksia saada dataa uudelleenkäytettäväksi. Esimerkiksi yhteiskehittämishankkeissa, eli tilanteissa, joissa kunta jakaa dataa esimerkiksi tietylle tutkimuslaitokselle tai yritykselle hankkeen toteuttamiseksi, ei lähtökohtaisesti ole kyse asetuksessa tarkoitetuista kielletyistä yksinoikeusjärjestelyistä.
Jos kunnalla on suojattua dataa, jota se haluaa asettaa uudelleenkäyttöön, on kunnan asetettava uudelleenkäytön ehdot ja pääsymenettely julkisesti saataville Digi- ja väestötietoviraston (DVV) hallinnoiman keskitetyn tietopisteenkautta. Ehtojen on oltava syrjimättömiä, avoimia, oikeasuhtaisia ja objektiivisesti perusteltuja. Datan suojattu luonne tulee säilyttää esimerkiksi anonymisoinnin tai turvatun käsittely-ympäristön avulla. Jos kunnalle tulee datan uudelleenkäyttöpyyntö, on siihen datanhallinta-asetuksen mukaan vastattava kahden kuukauden kuluessa. Jos kunta ei pysty antamaan lupaa uudelleenkäyttöön (vaatii esimerkiksi suostumusta), tulee kunnan avustaa uudelleenkäytön pyytäjää suostumuksen hankinnassa.
”Silloin kun datan uudelleenkäyttöä ei voida sallia anonymisoinnin, kaupallisesti luottamuksellisten tietojen, liikesalaisuuksien tai teollis- ja tekijänoikeuksilla suojatun sisällön poistamisen tai suojatun käsittely-ympäristön kautta, uudelleenkäyttö on mahdollista suostumusperusteisesti. Julkisen sektorin elimen on parhaansa mukaan ja unionin oikeuden ja kansallisen lainsäädännön mukaisesti annettava apua suostumuksen hakemisessa rekisteröidyiltä tai luvan hakemisessa datan haltijoilta, joiden oikeuksiin ja etuihin uudelleenkäyttö voi vaikuttaa. Tämä avustusvelvollisuus on kuitenkin vain silloin, kun se on mahdollista ilman julkisen sektorin elimelle aiheutuvaa kohtuutonta rasitusta. Yhteystietoja, jotka mahdollistaisivat uudelleenkäyttäjien suoran yhteydenoton rekisteröityihin tai datan haltijoihin, ei saisi antaa. Suostumusta tai lupaa koskevaa pyyntöä välittäessään julkisen sektorin elimen olisi varmistettava, että rekisteröidylle tai datan haltijalle tiedotetaan selkeästi mahdollisuudesta kieltäytyä suostumuksen tai luvan antamisesta.”
(Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän selvitys, 2023. Datanhallinta-asetus: kansallinen täytäntöönpano. s. 45.)
Hinnoittelua datan jakamisesta ei voi tehdä kaupallisin perustein, mutta datan asettamisesta uudelleenkäyttöön on mahdollista pyytää kohtuullinen maksu kustannusten kattamiseksi, joita esimerkiksi anonymisoinnista tai suostumustenhallinnasta voi aiheutua. Hinnoittelussa on huomioitava, että hinta ei voi ylittää omakustannushintaa.