Yhteentoimiva Eurooppa -säädös kuntakentällä

Yhteentoimiva Eurooppa -säädöksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisten digitaalisten julkisten palveluiden yhteentoimivuutta ja rajat ylittävää tiedonvaihtoa unionissa. Yhteentoimiva Eurooppa -säädös tuli voimaan 11.4.2024 ja sitä on alettu soveltaa porrastetusti heinäkuusta 2024 alkaen. Täysimääräisesti säädöstä sovelletaan 12.1.2025 alkaen. Säädös luo sääntelypohjan jäsenvaltioiden ja EU:n elinten väliselle yhteistyölle ja yhteentoimivuutta edistäville menettelyille. Säädös on osa Euroopan unionin tavoitetta keskeisten julkisten palvelujen digitaalisesta saatavuudesta vuoteen 2030 mennessä, sujuvasta tiedonvaihdosta ja yhteiskehittämisestä jäsenvaltioiden välillä. 

Säädös velvoittaa julkisen sektorin elimiä ja siten myös paikallishallinnon viranomaisia, jotka sääntelevät, tarjoavat, hallinnoivat tai toteuttavat Euroopan laajuisia digitaalisia julkisia palveluja. Tällaisilla palveluilla tarkoitetaan julkisen sektorin elinten tarjoamia digitaalisia julkisia palveluja, jotka edellyttävät viranomaisten välistä vuorovaikutusta jäsenvaltion rajojen yli.  Tällaisten palvelujen tarjoaminen on yleistä esimerkiksi raja-alueilla, mutta asia koskee myös muita alueita. Lisäksi uudistetun eIDAS-asetuksen mukainen tuleva EUDI-lompakko on esimerkki viranomaisten rajat ylittävästä vuorovaikutuksesta. Käytännössä yhteentoimivuudella tarkoitetaan tiedonvaihdon - datan, tietojen ja tietämyksen - mahdollistamista niin oikeudellisesta, organisatorisesta, tiedon yhteentoimivuuden kuin teknisestä näkökulmastakin viranomaisten välillä.   

Yhteentoimiva Eurooppa -säädös ei itsessään velvoita tarjoamaan rajat ylittäviä palveluita eikä se edellytä, että julkinen palvelu olisi saatavilla koko EU:n laajuisesti.  Se ei myöskään luo uusia tiedonvaihdon velvoitteita.  Säädöstä ei sovelleta yksityisen toimijan palveluihin.

Yhteentoimiva Eurooppa-säädös on asetus, jota sovelletaan sellaisenaan kaikissa EU:n jäsenvaltioissa.

Avaa kaikki

Miten yhteentoimiva Eurooppa -säädös koskee kuntia?

Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksessa on muutamia velvoitteita, jotka kunnassa on hyvä huomata:

  1. Avoimen lähdekoodin yhteentoimivuusratkaisujen jakaminen tietyin ehdoin
  2.  Yhteentoimivuusarvioinnin toteutus, jos paikallishallinnon viranomainen omalla päätöksellä toteuttaa digitaalisia palveluja rajan yli
  3. Koulutukseen osallistumisen mahdollistaminen tiettyjä vastuita omaavalle henkilökunnalle

Yhteentoimivuusratkaisujen jakaminen (4 artikla)

Paikallishallinnon viranomaista koskee velvoite jakaa tietyin ehdoin Euroopan laajuista digitaalisia julkisten palveluja tukevia avoimen lähdekoodin yhteentoimivuusratkaisuja, mikäli sellaisia kunnassa on kehitetty. Velvoite jakaa yhteentoimivuusratkaisuja ei koske tilanteita, joihin liittyy kolmansien osapuolien teollis- tai tekijänoikeuksia tai pyydetty ratkaisu ei liity julkisen tehtävän hoitamiseen.  Vastaavasti paikallishallinnon viranomainen voi pyytää toista viranomaista eli unionin yksikköä tai toisen jäsenvaltion julkisen sektorin elintä jakamaan heidän kehittämänsä avoimen lähdekoodin ratkaisun. Uutta Yhteentoimiva Eurooppa -portaalia voi siten hyödyntää myös omiin tarpeisiin etsimällä hyviä esimerkkejä toteutetuista yhteentoimivuusratkaisuista.

Yhteentoimivuusarviointi (3 artikla)

Suurinta osaa Euroopan laajuisista digitaalisista julkisista palveluista säädellään EU-lainsäädännöllä ja niitä tarjoavat ja hallinnoivat Suomessa pääasiallisesti valtion viranomaiset. Kuitenkin sellaisissa tilanteissa, että paikallishallinnon viranomainen toteuttaa omalla päätöksellä, eli käytännössä kahden välisellä sopimuksella, rajat ylittäviä digitaalisia julkisia palveluita, Yhteentoimiva Eurooppa -säädöksen velvoite toteuttaa yhteentoimivuusarviointi on syytä huomata. 

Jos kunta omalla päätöksellään tarjoaa digitaalista julkista palvelua, rajat ylittävästi yhteistyössä toisen jäsenvaltion kunnan tai viranomaisen kanssa, tulee tälläistä päätöstä suunniteltaessa tehdä yhteentoimivuusarviointi. Myös kunnan olemassa olevaa, rajat ylittävää julkista digitaalista palvelua merkittävästi päivitettäessä tulee tehdä yhteentoimivuusarviointi. Arviointi on siis suoritettava ennen kuin kunta tekee päätöksen uusista tai merkittävästi muutetuista sitovista vaatimuksista. Sitovalla vaatimuksella tarkoitetaan säädöksen määritelmän mukaan unionin yksikön tai julkisen sektorin elimen asettamaa oikeudellista, organisatorista, semanttista tai teknistä velvoitetta, kieltoa, ehtoa, kriteeriä taikka rajoitetta, joka koskee yhtä tai useampaa Euroopan laajuista digitaalista julkista palvelua ja joka vaikuttaa rajat ylittävään yhteentoimivuuteen.

Arvioinnin tulee sisältää säädöksen liitteen (Asetus - EU - 2024/903 - EN - EUR-Lex) mukaiset tiedot ja sen tulee olla koneluettavassa muodossa. Komissio tarjoaa teknisiä välineitä, joita voi käyttää arvioinnin tekemisessä ja tulosten raportoinnissa Yhteentoimiva Eurooppa - portaaliin. 

Kunta voi olla osallinen myös komission tai kansallisesti ministeriön toteuttamissa yhteentoimivuusarvioinneissa. Kuntien tulee tällöin luovuttaa tietoja arvioinnin yhteydessä kolmansien osapuolten oikeussuoja huomioiden. On hyvä huomata, että toisin kuin esimerkiksi kansallisesti tiedonhallintalain arviointimenettelyn yhteydessä, Yhteentoimiva Eurooppa -säädökseen yhteentoimivuusarvioinneista ei pyydetä erillistä lausuntoa. 

Tehdyt arvioinnit tulee julkaista kunnan verkkosivuilla sekä toimittaa Euroopan komission ylläpitämään Yhteentoimiva Eurooppa -portaaliin (Interoperable Europe Portal) ja Yhteentoimiva Eurooppa -lautakunnalle. Komissio julkaisee englanninkielisen ohjeistuksen arvioinneista joulukuussa 2024. Ohjeistus sisältää ensimmäisiä ohjeita myös arvioinnin toimittamisesta, ja ne tulevat myöhemmin saataville myös muilla EU:n virallisilla kielillä. 

Jos kunnalla on olemassa olevia rajat ylittäviä palveluja, yhteentoimivuusarviointia ei tarvitse tehdä takautuvasti, vaan vasta kun näihin tehtäisiin merkittävä muutos. Yhteentoimivuusarvioinnille ei välttämättä ole edellytystä pelkkien ylläpitotoimien, turvallisuus- tai teknisten päivitysten tai standardisoitujen ICT-välineiden hankinnan osalta, sillä ne eivät yleensä vaikuta yhteentoimivuuteen rajat ylittävästi eli aiheuta muille toimijoille vaatimuksia.

Yhteentoimivuusarviointia ei tarvitse tehdä, jos arviointi on sitovien vaatimusten osalta kertaalleen tehty tai jos toteutukseen käytetään EU:n tarjoamia ratkaisuja. Yhteentoimiva Eurooppa -portaalia voi hyödyntää myös omiin tarpeisiinsa tutustumalla jo jaettuihin yhteentoimivuusarviointeihin ja etsiä sieltä hyvin toimivaa esimerkkiä. 

Koulutukseen osallistumisen mahdollistaminen (13 artikla)

Säädös velvoittaa julkisen sektorin elimiä tarjoamaan yhteentoimivuudesta koulutusta henkilöstölleen, joka omaa strategista tai operatiivista vastuuta Euroopan laajuisista digitaalisista palveluista. Kunnassa tulee arvioida, mitä tällaiset vastuut ovat kunnan toimijoiden osalta ja tuleeko velvoite niiden myötä toteutettavaksi. Säädös ei kuitenkaan edellytä koulutuksen järjestämistä henkilöstölle, vaan esimerkiksi komission järjestämään aihepiirin koulutukseen osallistumisen mahdollistamista henkilöstölle. Komissiolla on velvollisuus järjestää koulutusta ja tarjottava sitä jäsenvaltioille. 

Kansalliset viranomaiset ja kunnan vaikuttamismahdollisuudet

Valtiovarainministeriön Julkisen hallinnon ICT-osasto koordinoi säädöksen kansallista toimeenpanoa ja toimii säädöksen mukaisena keskitettynä yhteyspisteenä 12.1.2025 alkaen. Kansallisen koordinaation tukena on tarkoitus hyödyntää myös ministeriön tiedonhallinnan yhteistyöryhmiä. Näitä ovat erityisesti keväällä 2024 asetetut julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmä (VN488/2024)Julkisen hallinnon tiedonhallinnan asiantuntijaryhmä - Valtiovarainministeriö (vm.fi)  ja digitalisaation ja datatalouden strategisen yhteistyöryhmä (VN/500/2024) Digitalisaation ja datatalouden strateginen yhteistyöryhmä - Valtiovarainministeriö (vm.fi) .

Kansallisena keskitettynä yhteyspisteenä valtiovarainministeriön tehtäviin kuuluu tukea julkisen sektorin elimiä yhteentoimivuusarviointien menettelytavoissa, edistää yhteentoimivuusratkaisujen jakamista ja uudelleenkäyttöä, tuottaa maakohtaista tietoa Yhteentoimiva Eurooppa -portaaliin, aktivoida kansallisia, alueellisia ja paikallisia toimijoita osallistumaan mm. Yhteentoimiva Eurooppa -yhteisöön sekä tukea julkisen sektorin elimiä yhteistyössä muiden jäsenvaltioiden viranomaisten kanssa säädökseen liittyen.

Valtiovarainministeriön kautta on mahdollista viedä Yhteentoimiva Eurooppa -lautakuntaan kuntien asioita huomioitavaksi. Kunnan edustajien on myös mahdollista päästä itse suoraan vaikuttamaan liittymällä Yhteentoimiva Eurooppa -yhteisön jäseneksi Yhteentoimiva Eurooppa -portaalin kautta. Liittyminen ei velvoita mihinkään, mutta jäsenyys tarjoaa väylän osallistua, sillä Yhteentoimiva Eurooppa -lautakunnan mahdollisesti myöhemmin perustamien työryhmien jäsenet kootaan yhteisön jäsenistä.

Euroopan komission tukirakenteita ja osallistumismahdollisuuksia

Yhteentoimiva Eurooppa -portaali

Portaali (Interoperable Europe Portal) toimii keskeisenä info- ja jakamiskanavana tietoteknisistä ratkaisuista ja hyvistä käytännöistä erityisesti yhteentoimivuuden ja avoimen lähdekoodin ratkaisujen alalla julkisella sektorilla. Portaali toimii myös strategisen ohjauksen tukitoimintona Yhteentoimiva Eurooppa -lautakunnalle. 

Yhteentoimiva Eurooppa -lautakunta

Yhteentoimiva Eurooppa -lautakunnan tarkoituksena on strateginen yhteistyö. Lautakunta neuvoo säädöksen soveltamisessa ja muun muassa tuottaa ohjeistuksen yhteistoimivuusratkaisujen jakamisesta. Lautakunnan jäsenet koostuvat jäsenvaltioiden edustajista. Lautakunnan puheenjohtajana sekä sihteerinä toimii Euroopan komission edustaja. Lautakunta järjestäytyi ensimmäisen kerran joulukuussa 2024 ja Suomi valittiin lautakunnan ohjausryhmän puheenjohtajaksi. Suomen edustajana toimii ICT-johtaja Jarkko Levasma valtiovarainministeriöstä.

Lautakunnan työkaluina ovat lautakunnan perustamat työryhmät sekä Yhteentoimiva Eurooppa -agenda, jolla on tarkoitus koordinoida yhdessä digitalisaation keskeisiä strategisia ratkaisuja ja suunnitelmia. 

Yhteentoimiva Eurooppa -yhteisö

Yhteisön tehtäviin kuuluu muun muassa sisällöntuottaminen Yhteentoimiva Eurooppa -portaaliin, asiantuntemuksen tarjoaminen yhteentoimivuusratkaisujen kehittämisessä sekä yhteentoimivuusstandardien ja -puitteiden käytön edistäminen. Yhteisö toimii myös pyynnöstä lautakunnan tukena tarjoamalla asiantuntemusta ja neuvoja. Jäseniä voidaan esimerkiksi pyytää osallistumaan työryhmiin. Yhteisön jäsenet pääsevät osallistumaan portaalin kautta järjestettävään kuulemiseen Yhteentoimiva Eurooppa -agendasta, jota lautakunta hyödyntää Euroopan laajuisten digitaalisten julkisten palvelujen rajat ylittävän yhteentoimivuuden kehittämiseen.

Yhteentoimiva Eurooppa -akatemia

Komissio tuottaa lautakunnan avustuksella koulutusmateriaaleja eurooppalaisten yhteentoimivuusperiaatteiden (EIF) ja Yhteentoimiva Eurooppa -ratkaisujen käytöstä sekä järjestää julkisen sektorin henkilöstölle kohdistettuja koulutuskursseja etenkin alueellisella ja paikallisella tasolla. Komissio asettaa koulutuskurssit julkisesti saataville verkkoon maksutta Yhteentoimiva Eurooppa -akatemian (Welcome | Interoperable Europe Portal) kautta.

Eurooppalaiset yhteentoimivuusperiaatteet

Eurooppalaiset yhteentoimivuusperiaatteet (EIF) on eurooppalainen yhteentoimivuuden ohjausmalli. Vanhempiin vuonna 2017 julkaistuihin yhteentoimivuusperiaatteisiin on tulossa päivitys, mutta hyödynnettävää aineistoa löytyy jo portaalista (Interoperable Europe Portal). Paikallishallinnon EIF (Proposal for a European Interoperability Framework for Smart Cities and Communities (EIF4SCC) | Interoperable Europe Portal) on yksi olemassa oleva sovellutus eli 6 artiklan mukainen erikoistunut yhteentoimivuuspuite.

Eurooppalaiset yhteentoimivuusperiaatteet sisältävät yhteentoimivuuden ja sen hallinnan perussuuntaviivat yhteisten mallien ja suositusten myötä. Euroopan komissio julkaisee lautakunnan muotoilemat eurooppalaiset yhteentoimivuusperiaatteet Yhteentoimiva Eurooppa -portaalissa. Yhteentoimivuusperiaatteet ovat luonteeltaan suositus, mutta ne on otettava huomioon esimerkiksi yhteentoimivuusarviointeja toteutettaessa. Komissio voi lautakuntaa kuultuaan hyväksyä tiettyjen alojen tai hallintotasojen tarpeisiin liittyviä erikoistuneita yhteentoimivuuspuitteita. Myös erikoistuneet yhteentoimivuuspuitteet julkaistaan Yhteentoimiva Eurooppa -portaalissa.

Muut tukitoimet

Asetus mahdollistaa myös useiden muiden menettelyiden hyödyntämisen rajat ylittävien digitaalisten julkisten palveluiden yhteentoimivuuden edistämiseksi. Lautakunta voi esittää komissiolle tukihankkeen perustamista (artikla 9), jolla tuettaisi julkisen sektorin elimiä unionin toimintapolitiikkojen digitaalisessa täytäntöönpanossa. Lautakunnan ehdottamilla innovaatiotoimilla (artikla 10) tuetaan innovatiivisten yhteentoimivuusratkaisujen kehittämistä ja käyttöönottoa. Yhteentoimivuuden sääntelyn testiympäristöjen (11–12 artiklat) tarkoitus on syventää viranomaisten ymmärrystä rajat ylittävän yhteentoimivuuden mahdollisuuksista tai esteistä. Testiympäristö edellyttää komission hyväksyntää ja vaatii vähintään kolme osallistujaa. Testiympäristöistä julkaistaan tietoa Yhteentoimiva Eurooppa -portaalissa. Vapaaehtoisen vertaisarviointiohjelman (14 artikla) tarkoituksena on auttaa suorittamaan yhteentoimivuusarviointeja ja hyödyntämään Yhteentoimiva Eurooppa -ratkaisuja.

Yhteentoimivuuden taustaa

Yhteentoimivuutta on tehty jo pitkän aikaa mm. komission ISA ja ISA²-ohjelmissa (The New European Interoperability Framework | ISA²). Näissä jo luodut työkalut tukevat yhteentoimiva Eurooppa -säädöksen toimeenpanossa.  Aiemmin toteutettu sivusto kokoaa jatkossakin yhteisesti käytettäviä työkaluja yhteiseen portaaliin (Solutions | Joinup (europa.eu) ). Uutena säädöksen myötä on tullut SEMIC-tukikeskus. ( SEMIC Support Centre | Joinup (europa.eu) Yleensä kerran vuodessa järjestetään SEMIC-konferenssi, jonne osallistuminen on maksuton.

EU:n digi- ja datalainsäädäntö kuntasektorille

Kuntaliitossa on käynnistynyt vuoteen 2025 kestävä EU:n digi- ja datalainsäädäntöä kuntasektorilla selvittävä projekti. Projektissa tuotetaan selkeyttävää materiaalia myös muista lainsäädännöistä siitä näkökulmasta, mitä mikäkin säädös tarkoittaa kunnille. Tämän lisäksi järjestetään syksyllä 2024 kuntasektorille haastatteluja ja työpajoja asian tiimoilta. Jos kunnassasi tai kaupungissasi on pohdintoja samojen asioiden äärellä, tervetuloa mukaan projektin verkostoon. 

Ohjeet ja lisätietoa löydät sivulta EU:n digi- ja datalainsäädäntö kuntasektorille..

Hyödyllisiä linkkejä

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Jaana Nevalainen
+358 9 771 2257, +358 50 448 5062
Vastuualueet
  • Asiantuntija-, edunvalvonta- sekä kehittämistehtävät erityisesti tiedon yhteentoimivuuden ja hyödyntämisen mahdollistamiseksi kunnissa.
  • Julkishallinnon tietovirrat, tietovarannot ja tiedon hyödyntäminen.
  • EU-edunvalvonta ja yhteistyö digitalisaatio- ja tieto/data-asioissa.
  • EU:n digi- ja datalainsäädäntö kuntasektorin näkökulmasta -projekti ja teemaverkosto.
Niina Erkkilä
Vastuualueet
  • digitalisaatiokartoituksen tulosten käsittely, analysointi ja visualisointi erityisasiantuntijoiden tukena.
  • EU:n digi- ja datalainsäädäntöprojektissa avustaminen.
  • tiimin viestinnässä, pienissä selvitystehtävissä, tilaisuuksien järjestämisessä, verkostojen hallinnoinnissa yms. tehtävissä avustaminen.
  • tukitehtävät verkostojen hallinnassa sekä muut avustavat hallinnolliset tehtävät.
Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Digisumpit-kuvituskuva.

Tervetuloa digisumpeille!

Digisumpit on torstaisin pidettävä etätilaisuus kuntien digikehittäjille. Digisumpit on tarkoitettu kuntien osaamisen jakamista ja verkostoitumista varten. 

Digisumppien ajankohdat ja aiheet.