EU:n digi- ja datasäädöksistä kunnille ja kaupungeille
Euroopan komission vuonna 2020 julkaiseman datastrategian tavoitteisiin kuuluu datan sisämarkkinoiden vahvistaminen ja datan vapaan liikkuvuuden lisääminen EU:ssa. EU:n digitaalisia tavoitteita on määritelty myös Digitaalinen vuosikymmen 2030-ohjelmassa, eli EU:n digitaalisessa kompassissa. Nämä tavoitteet on jaettu neljään kokonaisuuteen: digitaaliset taidot, digitaaliset infrastruktuurit, yritysten digitaalinen muutos ja julkisten palvelujen digitalisointi. Samalla EU haluaa luoda unionin alueelle yhteisen, oikeudenmukaisuutta ja ihmiskeskeisyyttä korostavan säätelykehyksen.
Euroopan unionin tavoitteena on kehittää datataloutta, jotta datan ja datapohjaisten tuotteiden ja palveluiden tarjonta kasvaisi EU:n alueella. Samalla EU haluaa luoda unionin alueelle yhteisen, eurooppalaista arvopohjaa korostavan sääntelykehyksen. Datataloudella tarkoitetaan datan keräämiseen ja hyödyntämiseen perustuvaa talouden osa-aluetta ja yhteiskunnallista muutosta, johon myös digitalisaatio osaltaan johtaa.
Kunnilla ja kaupungeilla on keskeinen rooli datatalouden ja digitalisaatiota koskevien tavoitteiden toteuttamisessa. Kuntien hallussa olevien tietojen uudelleenkäytöllä vahvistetaan datatalouden toimintaedellytyksiä ja myös kunnat itse voivat hyötyä tietojen laajemmasta saatavuudesta. Kunnat ja kaupungit ovat lähimpänä kansalaista ja tuottavat Suomessa paljon palveluja niin lakisääteisesti kuin vapaaehtoisesti. Ne käsittelevät, hallinnoivat, tallentavat ja luovat paljon dataa, jonka kautta olisi mahdollista kehittää muun muassa ihmiskeskeisiä, ennakoivia palveluja.
EU:n digi- ja datasäädösten tavoitteiden toteutuminen edellyttää kuntien roolin ja kuntiin kohdistuvien vaikutusten ymmärtämistä.
EU:n säädökset luovat yhdessä kansallisen lainsäädännön kanssa kehykset itsehallinnollisten kuntien toiminnalle, mutta avaavat myös mahdollisuuksia paikallisen toiminnan kehittämiselle.
Kuntia koskevista säädöksistä on omat kattavat verkkosivut, (linkit löydät sivun ylälaidan sinisestä laatikosta) joita päivitetään sitä mukaa, kun ymmärrys aiheesta lisääntyy ja säädösten soveltamistilanteista kertyy esimerkkejä. Jokaisen säädöksen yhteyteen on myös koottu hyödyllisiä linkkejä, joiden kautta aiheesta löytyy lisää tietoa.
Tälle verkkosivulle olemme koonneet:
Yhteenveto kuntiin vaikuttavista EU:n digi- ja datasäädöksistä
Euroopan unionin tavoitteena on kehittää datataloutta, jotta datan ja datapohjaisten tuotteiden ja palveluiden tarjonta kasvaisi EU:n alueella. Samalla EU haluaa luoda unionin alueelle yhteisen, eurooppalaista arvopohjaa, oikeudenmukaisuutta ja ihmiskeskeisyyttä korostavan sääntelykehyksen. Näiden tavoitteiden edistämiseksi EU on säätänyt useita kuntienkin digitalisaatioon vaikuttavia säädöksiä eli asetuksia ja direktiivejä.
Projektissa tarkastellut säädökset on ryhmitelty toisiinsa liittyviksi teemoiksi:
- Datan hallinta, jakaminen ja uudelleenkäyttö
- Avoimen datan direktiivi (EU) 2019/1024
- Julkisen sektorin avoimen datan uudelleenkäytön ehdot ja käytännöt
- Datanhallinta-asetus (EU) 2022/868
- Julkisen sektorin suojatun datan uudelleenkäytön ehdot ja käytännöt
- Datan tarjoaminen vapaaehtoisesti ja vastikkeetta yleisen edun mukaisiin tarkoituksiin (data-altruismi)
- Datan välityspalveluiden käyttö datan uudelleenkäytön edistämiseksi
- Datasäädös (EU) 2023/2854
- Käyttäjän mahdollisuus hallita verkkoon liitettyjen tuotteiden ja niihin liittyvien palvelujen käytöstä kertyviä tietoja (esineiden internet)
- Pilvipalveluiden tarjoajan vaihtamisen helpottaminen
- Julkisen sektorin pääsy yritysten hallussa olevaan dataan poikkeuksellisissa tarpeissa
- Avoimen datan direktiivi (EU) 2019/1024
- EU:n laajuinen digitaalinen asiointi
- Sähköistä tunnistamista ja luottamuspalveluita koskeva asetus (EU) 1183/2024 (uudistettu eIDAS-asetus)
- Eurooppalainen digitaalisen identiteetin lompakko
- Rajat ylittävä henkilöllisyyden linkittäminen
- Asetus yhteisestä digitaalisesta palveluväylästä (EU) 2018/1724 (SDG-asetus)
- Helppo pääsy tietoihin, menettelyihin sekä neuvonta- ja ongelmanratkaisupalveluihin, joita kansalaiset ja yritykset tarvitsevat käyttääkseen oikeuksiaan sisämarkkinoilla
- Yhteentoimiva Eurooppa -säädös (EU) 2024/903
- Rajat ylittävien digitaalisten julkisten palveluiden yhteentoimivuuden parantaminen
- Sähköistä tunnistamista ja luottamuspalveluita koskeva asetus (EU) 1183/2024 (uudistettu eIDAS-asetus)
- Tekoälyjärjestelmien kehittäminen, käyttöönotto ja käyttäminen
- Tekoälysäädös (EU) 2024/1689
- Markkinoille tulevien, käyttöönotettavien ja käytettävien tekoälyjärjestelmien sääntely
- Tekoälyjärjestelmien käyttötarkoitusten riskiluokittelu
- Tuki tekoälyinnovaatioiden kehittämiseen
- Tekoälysäädös (EU) 2024/1689
Kuntaliiton EU:n digi- ja datasäädäntöä selvittävässä projektissa toteutettiin syksyllä 2024 kuntien haastatteluita, kysely ja fokusryhmäkeskustelut. Pyysimme osallistujia vastaamaan ennakkokyselyyn haastatteluja ja keskusteluja valmistautumistamme varten. Ennakkokyselyn vastaamisen tueksi laadittiin tiivis yhteenveto kuntiin vaikuttavista säädöksistä.
(Huom. tätä tiedostoa ei lähtökohtaisesti päivitetä! Luotu syksyllä 2024.)
Koostettua materiaalia kuntien käyttöön
Kooste säädöksistä: (kooste julkaistaan helmikuun lopulla 2025) Sisältää yleistietoa EU-sääntelystä sekä tarkempi katsaus digi- ja datasäädöksiin kuntanäkökulmasta.
Kooste verkostolle toteutettujen haastattelujen, kyselyn ja fokusryhmien tuloksista: (kooste julkaistaan helmikuun lopulla 2025). Sisältää verkostolta saatuja näkökulmia säädöksiin liittyviin koettuihin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Koosteessa myös yleisesti tietoa kuntien suhtautumisesta säädöksiin ja säädösten tunnettuudesta.
Täydennämme tähän myös muuta tuottamaamme materiaalia vuoden 2025 aikana.
Säädöksiä koskevia yleisiä huomioita
Säädösten velvoittavuus
Säädösten velvoittavuus on pitkälti ehdollista. Ne eivät siis sellaisenaan tuo kunnille automaattisesti uusia velvoitteita, joihin joka tapauksessa tulisi vastata. Datasäädös ja uudistettu eIDAS-asetus tuovat kunnille ennemmin mahdollisuuksia, kuin velvoitteita. Avoimen datan direktiivi ja datanhallinta-asetus eivät velvoita avaamaan tietoja, vaan määrittelevät datan jakamisen menettelyä, jos dataa jaetaan. Yhteentoimiva Eurooppa -säädös luo kehykset menettelyille, jos kunnan tarjoama digitaalinen palvelu edellyttää jäsenvaltioiden välistä viranomaisten vuorovaikutusta. Tekoälysäädöksen velvoittavuus riippuu kunnan roolista ja tekoälyjärjestelmän käyttötavasta sekä -kohteesta. Tekoälysäädöstä ei sovelleta kaikkiin kunnan käyttämiin tekoälyjärjestelmiin ja säädöksen velvoitteetkin ovat suppeammat, jos kunta ei itse kehitä tekoälyjärjestelmiä. Yhteinen digitaalinen palveluväylä -asetuksen velvoite koskettaa yrityslupia. Yritysluvat tulee kuvata Suomi.fi-palvelutietovarantoon ja yrityslupapalveluissa on mahdollistettava myös rajat ylittävä digitaalinen asiointi. Tämä tarkoittaa, että kyseiset luvat tulee olla haettavissa rajat ylittävästi ja hakulomakkeen tulee olla vähintään e-lomake. Lisäksi kunnan on liitettävä yrityslupiin liittyvät asioinnit OOTS-järjestelmään, jos asioinnin loppuun saattamisessa tarvitaan toisesta jäsenvaltiosta viranomaistietoa.
Asetus vai säädös?
Säädös on yläkäsite, joka sisältää asetukset ja direktiivit. Kaikki asetukset ovat siis säädöksiä, mutta kaikki säädökset eivät ole asetuksia. Englanninkielisistä nimityksistä act viittaa usein asetukseen. Kuitenkin virallisten käännösten mukaan esimerkiksi AI Act on käännetty tekoälysäädökseksi ja Data Act datasäädökseksi. AI Actin osalta tekoälyasetus on tästä huolimatta pitkälti vakiintunut muoto. Asetusta ja säädöstä käytetään usein siis eri käyttötilanteissa hieman sekaisin ja päällekkäin. Kuntaliiton EU: digi- ja datalainsäädäntö -projektissa käytämme virallisten käännösten mukaisia suomennoksia. Datasäädös, Yhteentoimiva Eurooppa -säädös ja tekoälysäädös lukeutuvat asetuksiin.
Asetukset ovat luonteeltaan kaikkia jäsenvaltioita sitovia ja suoraan sovellettavia säädöksiä. Direktiivi on säädös, joka velvoittaa jäsenvaltioita muuttamaan kansallista lainsäädäntöään toteuttamaan direktiivin sisältöä.
Yhteiset eurooppalaiset data-avaruudet
EU:n datastrategian ja digitaalisten tavoitteiden edistämiseksi on lainsäädännön lisäksi kehitetty data-avaruuksia. Data-avaruudella (data space) viitataan tietyn toimialan sisäiseen tai eri toimialojen väliseen datan jakamiseen ja vaihtamiseen tarkoitettuun digitaaliseen tilaan. Tarkoituksena on lisätä datan saatavuutta ja uudelleenkäyttöä luotettavassa ja turvallisessa ympäristössä. Datan jakamiseen liittyvissä lainsäädännöissä on viittauksia data-avaruuksiin ja niiden kautta tiedon jakamiseen. Esimerkiksi data-avaruuteen osallistuvan kunnan tulee datasäädöksen mukaisesti noudattaa 33 artiklan mukaisia yhteentoimivuutta tukevia vaatimuksia yhteisistä käytännöistä.
Eri toimialojen data-avaruudet tulevat yhdessä muodostamaan EU:n datan sisämarkkinat. Eurooppalaisia data-avaruuksia kehitetään tällä hetkellä (10/2024) 14 alalla: maatalous, kulttuuriperintö, energia, rahoitus, vihreän kehityksen ohjelma, terveys, kieli, valmistusteollisuus, tiedotusvälineet, liikkuvuus, julkishallinto, tutkimus ja innovointi, osaaminen sekä matkailu. Lisää tietoa ja linkkejä komission sivustolla yhteisistä eurooppalaisista data-avaruuksista (Yhteiset eurooppalaiset data-avaruudet | Shaping Europe’s digital future). Myös julkista hallintoa koskevia data-avaruuksia kehitetään. Suomi liittyi eurooppalaiseen julkisten hankintojen data-avaruuteen ensimmäisten joukossa. Suomi eurooppalaiseen julkisten hankintojen data-avaruuteen ensimmäisten joukossa - Valtiovarainministeriö Sitra on koostanut suomalaisten data-avaruuksien tilannekuvaa, joka sisältää eri hankkeiden esittelyn lisäksi myös mm. hyötyjä ja oppeja. Suomalaisten data-avaruuksien tilannekuva - Sitra
Kuntaliiton EU:n digi- ja datasäädäntö -projektin verkosto
Kuntaliitossa on käynnissä vuoden 2025 loppuun kestävä EU:n digi- ja datasäädöksiä kuntasektorilla selvittävä projekti. Projektissa tuotetaan selkeyttävää materiaalia säädöksistä siitä näkökulmasta, mitä mikäkin säädös tarkoittaa kunnille. Lisäksi projektin aikana järjestetään erilaisia tilaisuuksia ja keskusteluja asian tiimoilta. Jos kunnassasi tai kaupungissasi on pohdintoja samojen asioiden äärellä, tervetuloa mukaan projektin verkostoon.
Toivomme kaupungeista ja kunnista mukaan henkilöitä, jotka toimivat digitalisaation, tiedon liikkumiseen ja hyödyntämisen parissa.
Tuotokset, materiaalit ja yhteistyökeskustelu tuovat kunnille lisää osaamisen kehittymistä sekä ymmärrystä EU vaikuttamisesta.
Ilmoittaudu mukaan verkostoon ottamalla yhteyttä Jaana Jormanaiseen (jaana.jormanainen(at)kuntaliitto.fi).
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Jaana Jormanainen
- Asiantuntija-, edunvalvonta- sekä kehittämistehtävät erityisesti tiedon yhteentoimivuuden ja hyödyntämisen mahdollistamiseksi kunnissa.
- Julkishallinnon tietovirrat, tietovarannot ja tiedon hyödyntäminen.
- EU-edunvalvonta ja yhteistyö digitalisaatio- ja tieto/data-asioissa.
- EU:n digi- ja datalainsäädäntö kuntasektorin näkökulmasta -projekti ja teemaverkosto.

Onneksi on kunnat!
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.