
Kulttuuri- ja kirjastopalvelut

Kunnat järjestävät kulttuuripalveluja ja ylläpitävät yleisiä kirjastoja. Kunnat voivat myös ylläpitää teattereita, orkestereita ja museoita sekä järjestää taiteen perusopetusta. Kulttuuri- ja kirjastopalvelut ovat kuntalaisille tärkeitä peruspalveluja. Kunnat ovat tärkeitä alueensa kulttuuritoiminnan koordinaattoreita, verkostojen rakentajia ja alustoja. Kunnat voivat järjestää palveluja itse, yhteistyössä toisten kuntien kanssa tai muulla tavoin.
Avaa kaikki
Kulttuuritoiminnan järjestäminen
Kulttuuritoiminnan järjestäminen perustuu lakiin kuntien kulttuuritoiminnasta (166/2019). Kulttuuritoiminnan järjestäminen kuuluu jokaisen kunnan tehtäviin. Laissa säädetään toiminnalle tavoitteet, tehtävät, yhteistyö ja arviointi. Kunnat päättävät itse kulttuuritoimintansa laajuudesta, osaamistarpeesta sekä tuotantotavoista.
Kuntien kulttuuripalvelut ovat laaja kokonaisuus. Kunnat voivat itse määritellä kulttuuritoimintaan liittyvän hallinnon sekä toiminnan ja palveluiden painopisteet ja laajuuden sekä tuottamistavat.
Kulttuuritoiminta voidaan jaotella
- yleiseen kulttuuritoimintaan,
- taiteen perusopetukseen ja taidekasvatukseen sekä
- musiikki-, teatteri- ja museotoimintaan.
Lisäksi järjestetään taide- ja kulttuuritapahtumia ja festivaaleja. Myös yleisen kirjaston palvelut ovat osa kunnan kulttuuritoiminnan kokonaisuutta.
Taidekasvatusta ja harrastustoimintaa järjestetään kansalaisopistoissa sekä lastenkulttuurikeskuksissa. Taiteen perusopetusta järjestetään taidealaan oppilaitoksissa ja sekä kansalaisopistoissa. Kunnat järjestävät ja tukevat eri-ikäisten harrastustoimintaa ja ammatillista taiteellista toimintaa.
Kirjastotoiminnan järjestäminen
Kuntien tehtävänä on yleisen kirjastoiminnan järjestäminen. Toiminnan tavoitteista ja kirjastojen tehtävistä säädetään laissa yleisistä kirjastoista (1492/2016).
Osa yleisistä kirjastoista on nimetty hoitamaan opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen mukaista valtakunnallista tai alueellista kehittämistehtävää, jonka toteuttamiseen kunnat saavat erillistä valtionavustusta.
Kunnat voivat omilla päätöksillään tehdä keskenään vapaaehtoista yhteistyötä kirjastotoiminnassa (nk. kirjastokimpat) ja yhteistoimintaa (seutukirjasto). Yhteistyöllä pyritään edistämään toiminnan kehittämistä esimerkiksi yhteishankintojen sekä yhteisen kirjastojärjestelmän sekä aineiston käytön kysymyksissä.
Lue lisää:
Kulttuuri- ja kirjastotoiminnan valtionosuusjärjestelmä
Kulttuuri- ja taidelaitoksilla tarkoitetaan valtionosuutta saavia ammatillisesti hoidettuja museoita, teattereita ja orkestereita. Yli puolet valtionosuutta saavista museoista ja orkestereista on kuntien ylläpitämiä. Valtaosa teattereista on kuntien sekä kuntaomisteisten säätiöiden ja osakeyhtiöiden ylläpitämiä. Kunnat omistavat myös valtionosuuden ulkopuolella olevia kulttuuri- ja taidelaitoksia ja tukevat rahallisesti yksityisten omistamia museoita, teattereita ja orkestereita.
Kulttuuri- ja taidelaitosten valtionosuus perustuu laskennalliseen valtionosuuteen vahvistettua henkilötyövuotta kohden. Henkilötyövuodet vahvistetaan valtion talousarviossa ja eduskunta päättää henkilötyövuosien valtakunnallisista maksimimääristä. Vuodesta 2024 alkaen valtionosuusrahoitusta ei enää jaotella veikkausvoittovaroihin ja budjettivaroihin.
Valtionosuus kattaa kulttuuri- ja taidelaitosten kustannuksista vain osan. Keskimäärin kolmasosan. Henkilötyövuoden hinnasta taide- ja kulttuurilaitoksen ylläpitäjälle myönnetään 37 % valtionosuutta. Esittävän taiteen valtionosuurahoituksessa osalle toimijoista myönnetään korotettua valtionosuutta (60 %) mikäli merkittävä osa toimintayksikön toiminnasta on kiertue- tai vierailutoimintaa, lapsille, kielellisille vähemmistöille tai erityisryhmille kohdistuvaa esitystoimintaa taikka jos tähän on muu toimintayksikön toimintaan liittyvä erityinen kulttuuripoliittinen syy. Osalle museoista on annettu alueellinen vastuumuseotehtävä, johon ne saavat valtionosuutta 85 % henkilötyövuotta kohden.
Yleisten kirjastojen, muun kulttuuritoiminnan ja asukaskohtaisen taiteen perusopetuksen valtionosuus sisältyy kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen. Valtionosuus on yleiskatteellinen.
Tuntiperusteinen taiteen perusopetuksen valtionosuus perustuu koulutuksen järjestämislupaan, jonka myöntää opetus- ja kulttuuriministeriö. Kunnat voivat saada myös tuntiperusteista taiteen perusopetuksen valtionosuutta, jossa valtionosuus on 57 % tuntihinnasta. Valtionosuuteen oikeuttavat tuntimäärät päätetään vuosittain valtion talousarviossa.
Kunnat rahoittavat yleisiä kirjastoja 396 miljoonalla eurolla, teattereita, orkestereita ja museoita sekä visuaalista taidetta 410 miljoonalla eurolla sekä muuta kulttuuritoimintaa 147 miljoonalla eurolla- Lisäksi taiteen perusopetusta lähes 92 miljoonalla eurolla (2023 Valtiokonttori). Yhteensä kirjasto- ja kulttuuritoiminnan kustannukset keskimäärin 179/asukas (brutto).
Taidekasvatus ja taiteen perusopetus
Kunnissa lastenkulttuuri koostuu lasten kulttuuritapahtumista, harrastus- ja taidekasvatustyöstä. Taiteen perusopetuksen oppilaitokset, kansalaisopistot, lastenkulttuurikeskukset ja muut toimijat järjestävät monipuolisesti taide- ja kulttuurikasvatusta. Kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmia on jo yli 200 kunnassa.
Lasten ja nuorten harrastustoimintaa järjestetään kunnissa monipuolisesti. Harrastamisen tukemisessa on mahdollista hyödyntää taiteen perusopetuksen toimijoita ja muita taidekasvatusta antavia tahoja, aamu- ja iltapäivätoimintaa, kerhotoimintaa ja harrastustunteja.
Kunnat voivat itse päättää, järjestävätkö ne taiteen perusopetusta. Taiteen perusopetus on tavoitteellista eri taiteenalojen opetusta. Opetusta annetaan musiikissa, tanssissa, sanataiteessa, sirkustaiteessa, teatteritaiteessa sekä arkkitehtuurissa, mediataiteessa, kuvataiteessa ja käsityössä. Opetusta voivat antaa eri taiteenalojen oppilaitokset ja kansalais- ja työväenopistot. Taiteen perusopetuksen ohella toimijat mukaan lukien lastenkulttuurikeskukset tarjoavat muutakin taidekasvatusta.
Taiteen perusopetus järjestetään lain (633/1998) ja asetuksen (813/1998) mukaan. Opetusta annetaan Opetushallituksen antamien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Kulttuuri- ja kirjastopalveluja koskeva tietopohja
Kuntaliitto kokoaa ja levittää tietoa kuntien kirjastojen sekä kulttuurin toiminnasta. Kuntaliitto on yhteistyössä Kuntaliiton kulttuurijohtajien verkoston kanssa kehittänyt kulttuuripalvelujen indikaattoreita sekä toiminta- ja taloustietojen vertailutiedonkeruuta 10 vuoden ajan. Kehittämistyössä tehdään yhteistyötä kuntien ohella erityisesti kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen kanssa.
Vuosien 2024–2025 aikana Kuntaliitto toteuttaa valtakunnallista kehittämistehtävää nimeltään Kulttuurin kuntatietohanke Kultti.
Kulttuuri ja kirjasto hyvinvointipalveluna - kulttuurihyvinvointi
Kirjasto- ja kulttuuripalveluilla on kasvava merkitys ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä. Kulttuuripalvelut parantavat ihmisten elämänlaatua, rakentavat yhteisöllisyyttä ja edistävät myönteistä sosiaalista ilmapiiriä. Kulttuurihyvinvoinnilla tarkoitetaan taiteen ja kulttuurin tuomista osaksi sosiaali- ja terveyspalveluja sekä kulttuuristen oikeuksien toteuttamista eri väestöryhmät huomioiden.
Kyseessä voi esimerkiksi olla nuorten syrjäytymisen ehkäisy taideterapian avulla, sairaalaklovnitoiminta sairaalahoidon tukena tai kirjalainausten tuominen ikäihmiselle kotiin. Lisätietoa ja esimerkkejä löuytyy WHO:n raportissa taiteen ja kulttuurin vaikutuksista hyvinvoinnille ja terveydelle.
Kulttuurihyvinvoinnista löytyy lisätietoa sivustolta Taikusydän.
Kirjasto- ja tietopalveluilla edistetään väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia tietoon, lukukokemuksiin sekä muihin sivistystä, kansalaistoimintaa ja elinikäistä oppimista tukeviin kokemuksiin. Palvelut ovat maksuttomia ja tarkoitettu kaikille kuntalaisille. Kirjastotiloissa annetulla digituella opastetaan ihmisiä älylaitteiden käyttöön ja digitaalisten julkisten palvelujen pariin.
Ajankohtaista kulttuurista ja kirjastosta
5.12.2024
Blogiteksti
Enemmän faktoja, vähemmän mutua kulttuurin rahoista
16.4.2024
Kulttuurin kuntatietohanke jatkuu - kuntia pyydetään ilmoittautumaan mukaan tietojen päivittämiseen
22.1.2024
Blogiteksti
Mikä on kulttuurin tulevaisuus Suomessa?
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.

+358 9 771 2080, +358 50 435 9420
Vastuualueet
- yleiset kirjastot
- taiteen perusopetus
- taide- ja kulttuurilaitokset
- muu kulttuuritoiminta

Tule kuulolle Vartteja vapaa-ajasta –webinaareihin
Webinaarisarjassa käsitellään vapaa-aikaan ja hyvinvointiin liittyviä koskevia teemoja, kuten liikunta-, nuoriso-, kulttuuri-, ja kirjastopalveluita sekä hyvinvointiasioita.

Onneksi on kunnat!
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää