Julkaisun etusivulle

3 Miten hankinnoilla työllistäminen on organisoitu julkisella sektorilla

3 Miten hankinnoilla työllistäminen on organisoitu julkisella sektorilla

Tässä oppaassa on käytetty Marinin hallitusohjelman aikana Hankinnoilla työllistämisen vauhditusohjelmassa mukana olleita kunnallisia hankkeita ja niiden hankintoja. Osa kunnista oli käyttänyt hankinnoilla työllistämistä aiemmin ja osa kunnista aloitti hankinnoilla työllistämisen toimintamallin käytön hankkeen myötä. Tässä kappaleessa on kuvattu, kuinka jokainen kunta on omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan muotoillut työllistämisehdon toteuttamisen ja organisoitumisen siten, että se vastaa kunnan tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla. Seuraavat esimerkit osoittavat, ettei ole vain yhtä ainoaa tapaa organisoida toimintaa.   

Kouvola

Kouvolan kaupunki on ottanut työllistämisehdon käyttöönsä vuonna 2018 hyväksytyssä hankintaohjelmassa. Työllistämisehtoa käytettiin tuolloin muutamassa hankinnassa. Vuonna 2021 hankintaohjelma päivitettiin ja yhdeksi päämääräksi asetettiin kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu. Hankintaohjelmaan vuosille 2021–2025 on yhdeksi kestävän kehityksen tavoitteeksi kirjattu sosiaalisen kestävyyden edistäminen, jossa edistetään muita heikommassa työmarkkina-asemassa olevien työllistymistä siihen soveltuvissa hankinnoissa. Tätä edistetään Kouvolassa nimenomaan työllistämisehdon avulla. 

Hankinnoilla työllistämisen pilottihanke sijoittui Kouvolassa hankintapalveluihin. Hanke oli hankintapalveluiden ja työllistämispalveluiden yhteistyön tulos. Hankkeessa tehtiin koko ajan tiivistä yhteistyötä kaupungin hankintapalveluiden ja työllisyyspalveluiden välillä, ja yhteistyö tulee jatkumaan työllistämisehdon osalta vielä hankkeen päättymisen jälkeenkin. Suunnitelmissa on, että hankkeen päätyttyä työllistämisehdon seuranta tulisi painottumaan työllisyyspalveluiden tehtäväksi, kun se hankkeen aikana oli hankintapalveluiden ja siellä työskentelevän hanketyöntekijän tehtävänä. Aika ja toimintatapojen kehittyminen tulevat kuitenkin jatkossa varmasti “kertomaan” mihin työllistämisehdon seuranta organisaatiossa tulee asettumaan.  

Kuten muutkin pilottihankkeiden edustajat ovat teksteissään todenneet, niin alusta alkaen tapahtuva tiivis yhteistyö työllisyys- ja hankintapalveluiden välillä on todella tärkeää. Näin nämä kaksi hankinnoilla työllistämisen päärooleissa toimivaa yksikköä saadaan sitoutettua toimimaan yhdessä jo ensi metreistä lähtien ja luomaan alusta alkaen toimintatapoja, jotka palvelevat kumpaakin osapuolta. Tämä myös auttaa jatkossa mallin jalkautumisessa organisaation sisällä ja sen ulkopuolella. 

Oulu

Oulun kaupungissa on pilotoitu hankinnoilla työllistämistä Vastuulliset hankinnat työllisyyttä ja kestävää kehitystä edistämässä -hankkeessa vuosina 2013–2015 ja Hankinnoista duunia (Handu) -hankkeessa vuosina 2015–2017. Hankinnoista duunia -hankkeen tavoitteena oli lisätä työllisyyttä edistävien hankintakriteerien käyttöä ja sitä kautta edistää työllisyyttä ja työpaikkojen syntymistä alueella. Hankkeessa toteutettiin hankintapilotteja, joiden kautta kokeiltiin erilaisten työllisyyttä edistävien hankintakriteerien käyttöä ja työllistämiskriteerien toimeenpanoa. 

Hankinnoilla työllistämisen vauhditus Oulussa -pilottihankkeen päätoteuttaja Oulun kaupungissa on konsernihallinnon strategiaryhmään sijoittuva hankintojen ohjaus ja kehittäminen. Yksikkö vastaa mm. koko kaupungin hankintaprosessin ohjauksesta, hankintatoiminnan kehittämisen linjauksista ja hankintaan liittyvästä henkilöstökoulutuksesta. 

Hankintojen ohjaus ja kehittäminen tekee tässä pilottihankkeessa yhteistyötä erityisesti BusinessOulun työllisyyspalveluiden kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään Monetra Oulu Oy:n hankintapalveluiden kanssa, jotta myös Monetran Oulun kaupungille kilpailuttamissa hankinnoissa voidaan hyödyntää työllistämisehtoa. 

Oulun kaupungin hankinnat perustuvat Oulu2030-kaupunkistrategiaan, jossa hankinnat on kytketty kaupungin talouden kestävyyteen ja tasapainoon: Oulussa on vaikuttavat palvelut, kestävä talous ja hyvinvoiva henkilöstö. Kuntalaisten palvelut ovat ihmislähtöisiä ja ne järjestetään taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävästi. Hyödynnämme digitalisaation mahdollisuudet toiminnan tehostamisessa. Edistämme toiminnassamme taloudellista, sosiaalista ja ympäristöllistä kestävyyttä.

Seinäjoki

Hankinnoilla työllistämistä ei ollut käytetty Seinäjoella ennen HANSA-hanketta. Asia oli ollut aiempina vuosina esillä ja valmistelussa, mutta konkreettiseen toteutukseen asti ei päästy. Hankintojen avulla työllistäminen nousi uudelleen käsittelyyn Seinäjoen kaupungin hankintojen strategisessa toimenpideohjelmassa 2021–2025, jossa nostettiin esiin työllisyyden edistäminen kaupungin hankintojen avulla. 

Seinäjoen kaupungilla hankinnoilla työllistäminen on hankeaikana sijoittunut kaupungin hankintapalveluihin. Pilotointivaiheessa nähtiin tärkeänä, että työllistämisehtojen käytön kehittäminen tapahtuu yksikössä, jossa on paljon kokemusta ja osaamista julkisten hankintojen toteuttamisesta. Kehittämisessä ja käyttöönotossa oli huomioitava tarkasti hankintalainsäädäntö ja paikalliset hankintamenettelyt, sekä nivottava rakennettavat uudet erityisehdot osaksi aiempaa toimintatapaa. Käytännössä HANSA-hanke sijoittui kuitenkin kaupungin organisaatiossa hankintapalveluiden ja työllisyyspalveluiden rajapintaan, vaikka hallinnollinen sijoittuminen toteutettiinkin hankintapuolelle. 

Hankinnoilla työllistämisestä tulee kaupungin pysyvää toimintaa keväällä 2023. Pysyvä toiminta tulee sijoittumaan kaupungin organisaatiossa Työllisyyspalveluihin. Toiminnasta tulee vastaamaan yksi Työllisyyspalveluiden palvelupäälliköistä, joka tulee tekemään tiivistä yhteistyötä kaupungin hankintapalveluiden kanssa. 

Tampere

Tampereella työllistämisehtoa on käytetty hankinnoissa jo yli kymmenen vuotta, ensimmäistä kertaa hankinnoilla työllistäminen oli operatiivista hankintatoimea ohjaavassa hankintaoppaassa mainittuna vuonna 2009. Tampereen kaupungilla toimi vuosina 2008–2012 SYS-projekti, jonka yhtenä tavoitteena oli sosiaalisten kriteereiden käytön edistäminen ja pilotointeja tehtiin tuolloin lähinnä palveluhankinnoissa. Vuonna 2020 hankinnoilla työllistämisen edistämiseen resursoitiin kohdennettu henkilöstöresurssi ja käynnistettiin systemaattinen työllistämisehdon soveltaminen ja prosessin kokonaiskehittäminen.  

Tampereen kaupunki on jo vuosia päämäärätietoisesti edistänyt sekä ekologista, taloudellista että sosiaalista vastuullisuutta omassa toiminnassaan ja näitä vastuullisuuden eri kulmia on viety eteenpäin myös kaupungin hankintojen avulla. Tuotteiden ja palveluiden hankinta ilmaston, ympäristön ja yhteiskunnan kannalta vastuullisella tavalla on yksi Tampereen kaupungin hankinnan strategisista painopisteistä ja työnhakijoiden työllistymisen edistäminen työllistämisehtoa hyödyntämällä on yksi konkreettinen keino tätä vastuullisuustyötä tehdä. 

Tampereen kaupungilla kokonaisvastuu hankinnoilla työllistämisen prosessista on työllisyys- ja kasvupalveluissa. Kun päävastuu on työllisyyden puolella, toimiva ja aktiivinen yhteistyö kaupungin oman hankintayksikön, muissa kaupungin yksiköissä hankintaa tekevien asiantuntijoiden ja hankintapalveluita tuottavan sidosyksikön kanssa on onnistumisen kannalta olennaista.  

Turku

Turun kaupunki otti hankinnoilla työllistämisen mallin ja työllistämisehdon käyttöön keväällä 2021. Työvoimapoliittista avustusta saava Turku työllistää hankinnoilla -hanke aloitti kesällä 2021 työn mallin jalkauttamisen eteen. Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen Turun kaupungin hankintastrategiasta päätöksellään syksyllä 2021 ja strategian painotus on hankintojen vastuullisuudessa sekä taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti vaikuttavissa hankinnoissa. 

Hankinnoilla työllistämisen pilottihanke on Turussa sijoittunut työllisyyspalveluihin. Työllisyyspalvelut ja hankintapalvelut tekevät tiivistä yhteistyötä prosessin eri vaiheissa. Työllistämisehtojen täytäntöönpanojen seuranta on keskitetty myös työllisyyspalveluiden yhteyshenkilölle. Tiivis vuoropuhelu työllisyys- ja hankintapalveluiden välillä on ollut tärkeää mallin jalkauttamisen ja käyttöönoton kannalta.

Vantaa-Kerava

Vantaalla työllistämisehtoa on käytetty osana vastuullisia hankintoja jo vuosia. Toimintaa on kehitetty hankkeilla (SIEPP, HANDU, LÖYTÖ) useamman vuoden ajan, ja työllistämisehtojen liittäminen hankintasopimuksiin on osa normaalia hankintamenettelyä. Jokainen kynnysarvon ylittävä kilpailutus arvioidaan Vantaalla useiden eri vastuullisuusnäkökulmien avulla, ja työllistämisehdon käyttö on mukana tässä monialaisessa arviointiprosessissa.  

Vantaan kaupungilla vastuu työllistämisehdon käyttämisestä on hankintapalveluissa, mutta prosessissa myös työllisyyspalveluiden alainen työnantajapalvelut tarjoavat niin rekrytointitukea palveluntuottajille kuin konsultointiapua hankinta-asiantuntijoille. Yhteistyöllä varmistetaan laadukas palvelu ja monipuolinen asiantuntemukseen perustuva hankinnan arviointi.  

Keravalla työllistämisehdon käyttämisestä tehtiin strateginen päätös ja se lisättiin Keravan hankintastrategiaan vuosille 2022–2025. Strategiassa toiminnalle on asetettu mittariksi hankinnoilla saavutetut työ- ja oppisopimuspaikat. Ensimmäinen palvelusopimus, joka sisälsi työllistämisehdon, astui voimaan vuoden 2023 alussa. Keravalla hankinnoilla työllistämisen prosessista vastaa hankintapalvelut yhteistyössä työllisyyspalveluiden kanssa.