Julkaisun etusivulle

2 Luvanvaraisuus ja sen määräytyminen

2 Luvanvaraisuus ja sen määräytyminen

Luvanvaraisuuden rajauksella vaikutetaan koko rakennetun ympäristön muotoutumiseen. Näin on siitäkin huolimatta, että luvanvaraisuudella ei ole vaikutusta siihen, onko rakennuskohteen esimerkiksi täytettävä olennaiset tekniset vaatimukset. Olennaiset tekniset vaatimukset koskevat rakennuskohteita riippumatta siitä, pitääkö rakentamishankkeelle hakea lupaa vai ei. Myös muu sääntely, jota tulee kaavoista ja rakennusjärjestyksestä, tulee ottaa huomioon, vaikkei rakennuskohde lupaa edellyttäisikään. Lain perusteluissa korostetaan, ettei rannoille saa edelleenkään rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena. Ranta-alueelle voi kuitenkin edelleen rakentaa ilman poikkeamispäätöstä olemassa olevan asuinrakennuksen kanssa samaan pihapiiriin kuuluvan talousrakennuksen. Kaavaa ja rakennusjärjestystä tulee tällöinkin noudattaa. Tämä koskee myös uudessa laissa luvanvaraisuudesta vapautettuja, korkeintaan 30 neliömetrin suuruisia muita kuin asuinrakennuksia.

Rakentamislaissa on myös nykyisenkaltainen säännös osoittaa rakennusjärjestyksessä ne alueet ja edellytykset, joilla vapaa-ajanasunnon muuttaminen pysyvään asuinkäyttöön ei edellytä poikkeamislupaa eikä suunnittelutarvealuetta koskevien sijoittamisen edellytysten tarkastelua ennen rakentamisluvan myöntämistä (RakL 18 §). Jos vapaa-ajan asunto ei täytä pysyvään asumiseen käytettävälle asuinrakennukselle säädettyjä olennaisia teknisiä vaatimuksia, voi rakennusvalvontaviranomainen kuitenkin edellyttää rakennuksen korjaamista tai poikkeamislupaa olennaisesta teknisestä vaatimuksesta poikkeamiseksi. Säännös ei koske alueita, joilla vapaa-ajan asunnon käyttötarkoitus on osoitettu asemakaavassa tai oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa.

Kohteet, jotka jäävät luvanvaraisuuden ulkopuolelle, eivät sisälly viranomaisten ennakkovalvontaan eikä niiden rakennustyönaikaista toteutusta viranomaisten toimesta valvota. Rakentamislaki ei sisällä mitään sitovaa, pelkästään luvanvaraisuuteen kantaa ottavaa viranomaisen ennakkolausuntomenettelyä, josta esimerkiksi voitaisiin periä maksu. Viranomaisen normaalista, lakisääteisestä ohjauksesta ja neuvonnasta ei voi laskuttaa. Luvanvaraisuuden ulkopuolelle jäävien kohteiden suunnittelijoiden kelpoisuutta ei viranomainen myöskään tarkista. Rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava luvanvaraisuudesta vapautettujenkin rakennusten osalta siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti (RakL 91 §). Myös rakennuksen kunnossapitovelvoite koskee kaikkia rakennuksia siitä riippumatta, onko niiden toteutus edellyttänyt lupaa vai ei (RakL 140 §). Luvasta vapautettu rakennus saattaa sisältyä muidenkin velvoitteiden, kuten kiinteistöverotuksen, piiriin.