Julkaisun etusivulle

3 Kunnanjohtajan tavoite- ja kehityskeskustelut

3.1 Tavoite- ja kehityskeskustelujen tarkoitus

Kunnanjohtajan tavoite- ja kehityskeskustelut palvelevat sekä poliittista johtoa että kunnanjohtajaa.

Keskustelut ovat:

• Työväline ja vuorovaikutusfoorumi kunnanjohtajan johtamistyön tavoitteiden ja niiden arviointikriteerien asettamiselle ja seuraamiselle vuoden aikana
  • Foorumi, jolla todennetaan, että kunnanjohtajan työtä arvioidaan säännöllisesti
  • Foorumi poliittisen ja ammatillisen johdon yhteistyön kehittämiselle.

Keskustelut mahdollistavat:

• Kunnanjohtajan työn tukemisen
  • Vaikeiden aiheiden käsittelyn
  • Epäluottamustilanteiden ehkäisyn.

Hallituksen puheenjohtajalle keskustelut ovat foorumi esihenkilöroolissa huolehtia kunnanjohtajan onnistumisen edellytyksistä, osaamisen kehittämisestä, työhyvinvoinnista sekä yhteistyön toimivuudesta.

Kunnanjohtajalle keskustelut mahdollistavat työn priorisointia sekä työn edellytysten parantamista. Keskustelut ovat kunnanjohtajalle foorumi tuoda esille toiveita kouluttautumisesta ja ovat sopiva paikka tuoda esille huolenaiheita tai henkilökohtaisia asioita.

3.2 Tavoite- ja kehityskeskustelun osapuolet

• Kunnanhallituksen puheenjohtaja vastaa tavoite- ja kehityskeskustelun valmistelusta, ajankohdan sopimisesta, sujuvasta keskustelusta ja muistion kirjaamisesta.
  • Kunnanhallituksen varapuheenjohtajat ja valtuuston puheenjohtaja sparraavat ja tukevat hallituksen puheenjohtajaa tavoite- ja kehityskeskustelun valmistelussa ja sovittaessa osallistuvat keskusteluun.
  • Kunnanhallitus osallistuu erikseen sovittaessa tavoite- ja kehityskeskustelun valmisteluun käymällä keskustelua kunnanjohtajan edellisen vuoden tavoitteiden onnistumisesta, seuraavan vuoden tavoitteista sekä poliittisen ja ammatillisen johtamisen yhteistyöstä.
  • Kunnanjohtaja vastaa omalta osaltaan tavoite- ja kehityskeskusteluun valmistautumisesta arvioimalla oman työnsä tuloksia ja tulevia painopisteitä ja tavoitteita.
  • Kunnanvaltuustoon voidaan viedä tiedoksi yhteenveto kunnanjohtajan työn painopisteistä ja tavoitteista. Avoimella tiedottamisella koko valtuustolle muodostuu mahdollisimman yhtenäinen käsitys kunnanjohtajalle asetetuista tavoitteista. Tällä voidaan ehkäistä ristiriitaisia ja ylimitoitettuja odotuksia kunnanjohtajaa kohtaan.

3.3 Tavoite- ja kehityskeskustelun sisältö

Edellisessä keskustelussa asetettujen painopisteiden ja tavoitteiden onnistumisen arviointi

• Poliittisen johdon ja kunnanjohtajan arviot ja yhteinen keskustelu ja johtopäätökset onnistumisesta
  • Mahdollisen tulospalkkion edellytysten täyttymisen arviointi

Tulevat painopisteet, tavoitteet ja arviointikriteerit

• Painopisteiden ja tavoitteiden on hyvä pohjautua kuntastrategiaan, johtajasopimukseen, talousarvioon sekä edellisissä keskusteluissa sovittuihin painopisteisiin ja  tavoitteisiin.

Kunnanjohtajan ja poliittisen johdon yhteistyö

• Keskustelu ja yhteinen tilannekuva yhteistyön sujumisesta, kunnan toimintakulttuurista ja mahdollisista kehittämisen kohteista sekä siitä, miten erityisesti hallitus ja hallituksen puheenjohtaja voivat tukea kunnanjohtajaa työssä onnistumisessa.

Kunnanjohtajan palkkauksen tarkistaminen

• Johtajasopimuksessa sovitun käytännön mukainen palkan tason ja erillisten korvausten tarkistus

Työhyvinvointi ja ammattitaidon kehittäminen

• Keskustelu, yhteinen tilannekuva ja sovitut toimenpiteen liittyen kunnanjohtajan työhön, työoloihin, voimavaroihin, motivaatio, osaaminen, työhyvinvointi, ajankäyttö, työn kuormittavuus ja työkyky.

Muut mahdolliset asiat