Julkaisun etusivulle

2 Johtajasopimuksen laadinta ja sisältö

2.1 Kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanjohtajan välinen yhteistyö

Kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanjohtajan välinen yhteistyö ja luottamus on keskeistä kunnan kokonaisjohtamisen onnistumisessa.

Kunnanhallitus on toimielimenä kunnanjohtajan esimies, mutta operatiivinen esihenkilövastuu on kunnanhallituksen puheenjohtajalla

  • Operatiiviseen esihenkilövastuuseen kuuluvat kunnan hallintosäännössä määrättyjen tehtävien hoitaminen, esim. kunnanjohtajan lomien ja työmatkojen hyväksyminen.

Kunnanhallituksen puheenjohtajalle kuuluvat johtajasopimuksen ja kunnanjohtajan tavoite- ja kehityskeskustelujen valmistelu. Hallituksen puheenjohtajalle kuuluvat myös seuraavat asiat kunnanjohtajan operatiivisena esihenkilönä:

  • Kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijajohdon toimintakulttuurin tunnistaminen ja mahdollinen häiriöiden reflektointi yhdessä kunnanjohtajan kanssa
  • Luottamushenkilöorganisaatiossa olevien näkemysten, tuntojen ja ilmapiirin välittäminen kunnanjohtajalle liittyen esim. valmistelussa oleviin asioihin
  • Mahdollisten sisäisten ristiriitojen ja tyytymättömyyden puheeksi ottaminen.

Kunnanhallituksen puheenjohtajan (ja joissain tapauksissa lisäksi valtuuston puheenjohtajan) ja kunnanjohtajan kesken sovitaan asioiden tarkoituksenmukainen valmistelu ja päätöksentekoprosessi

  • Tähän kuuluvat mm. valmistelevat palaverit, kokousten asia- ja esityslistat, seminaarit, iltakoulut, infot. 

2.2 Johtajasopimusprosessien osapuolet

  • Kunnanhallituksen puheenjohtaja vastaa johtajasopimuksen valmistelusta ja huolehtii muiden kunnanhallituksen jäsenten sekä kunnanvaltuuston puheenjohtajan/puheenjohtajiston kytkemisestä valmisteluprosessiin tarkoituksenmukaisella tavalla.
  • Kunnanhallituksen varapuheenjohtajat sparraavat ja tukevat puheenjohtajaa johtajasopimuksen valmistelussa ja erikseen sovittaessa voivat osallistua sopimusneuvotteluihin.
  • Kunnanhallitus osallistuu sopimuksen sisällön työstämiseen (esim. kunnanjohtajan työn painopisteiden ja tavoitteiden määrittelyyn) sekä hyväksyy sopimuksen kunnan puolesta.
  • Kunnanjohtaja vastaa omalta osaltaan tarkoituksenmukaisen johtajasopimuksen syntymisestä sekä hyväksyy ja allekirjoittaa sopimuksen.
  • Kunnanvaltuustoon johtajasopimus viedään tiedoksi. 

2.3 Johtajasopimusprosessi

Esimerkki johtajasopimuksen laadintaprosessiksi:

  1. Kuntastrategian ja hallintosäännön mukaiset kunnanjohtajalle asetettavat vaatimukset.
  2. Valtuusto päättää kunnanhallituksen esityksestä kunnanjohtajan kelpoisuusehdot sekä valintakriteerit.
  3. Kunnanjohtajan rekrytointiprosessi kunnan päättämällä tavalla. Luottamushenkilöjohto käy alustavaa keskustelua pelisäännöistä ja johtamisen edellytyksistä.
  4. Kunnanhallituksen pj vastaa johtajasopimusluonnoksen valmistelusta ja käy sopimusneuvottelut ja muut keskustelut.
  5. Johtajasopimuksen hyväksyminen kunnanhallituksessa ja allekirjoitukset; tiedoksi kunnanvaltuustoon.
  6. Kunnanjohtajan työn aloittaminen ja johtajasopimuksesta tiedottaminen luottamushenkilöille, henkilöstölle ja kunnan asukkaille.
  7. Jatkuva menettely koskien kunnanjohtajan työn tukemista ja arviointia sekä vuosittaista tavoitteiden täsmentämistä (sopimuksen erillinen päivittyvä liite).
  8. Johtajasopimuksen kokonaisarviointi vähintään valtuustokausittain ja johtajasopimuksen päivittäminen ainakin strategian päivittämisen yhteydessä.

2.4 Johtajasopimuksen esimerkkirunko

1 Sopimusosapuolet (kunnanjohtaja ja kunta edustajanaan kunnanhallitus)

2 Kunnanjohtajan tehtävät ja painopisteet (huomioiden kuntalaki, kuntastrategia ja hallintosääntö)

3 Kunnanjohtajan työn edellytykset

3.1 Toimivaltuudet, työnjako ja yhteistyökäytännöt

  • kunnanjohtajan toimivaltuudet ja rooli
  • poliittisen ja ammatillisen johdon perustehtävät sekä työnjako
  • yhteistyö- ja vuorovaikutuskäytännöt

3.2 Vuosittaiset tavoitteet ja niiden arviointi

  • käytännöt tavoitteiden asettamiseen ja työn arviointiin
  • tavoite- ja arviointikeskustelu sekä sen ajankohta ja osallistujat (johtajasopimuksen liite ja sen päivitys tavoitekeskusteluissa)

4 Kunnanjohtajan palvelussuhde ja sen ehdot

4.1 Palvelussuhde

  • virantoimituksen alkaminen, mahdollinen koeaika, hyväksyttävän lääkärintodistuksen toimittaminen
  • virkasuhde voimassa toistaiseksi/määräajaksi

4.2 Palkkaus ja palkitseminen

  • palkan suuruus virkasuhteen alussa
  • viittaukset palkkauksesta ja mahdollisista työaikakorvauksista tehtyyn erilliseen päätökseen
  • käytännöt palkan tason ja erillisten korvausten tarkistukselle
  • muut edut (mahdollinen puhelin-, asunto- tai autoetu)

4.3 Työhyvinvointi ja osaamisen kehittäminen

  • kunnanjohtajan työn tukeminen ja kannustavuus
  • kunnanjohtajan tavoitettavuus ja vapaa-aika
  • kehittymistavoitteet ja –mahdollisuudet

5 Menettelytavat epäluottamustilanteessa ja erokorvaus

  • Menettelytavat epäluottamuksen selvittämiseen ja keskusteluihin kunnanjohtajan kanssa
  • Menettelytavat, joilla kunnanjohtajan viran hoitamiseen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan kuntalain 43 §:ssä tarkoitetun menettelyn sijasta (”jos kunnanjohtaja on menettänyt kunnanvaltuuston luottamuksen”)
  • Erokorvaus ja sen määrä
  • Viestintä ja tiedottaminen kunnanjohtajan virkasuhteen päättyessä

6 Muut sovittavat asiat

  • Johtajasopimuksessa voidaan sopia myös muita asioita tarpeen mukaan (esimerkiksi erimielisyyksien ratkaiseminen sekä hallinnolliset asiat)

7 Johtajasopimuksen kokonaisarvioinnin käytännöt

  • Käytännöt, aikataulut ja osallistujat arviointikeskusteluihin kuntastrategian päivittämisen yhteydessä

8 Voimaantulo

  • Voimaantulo sidotaan kunnanhallituksen päätökseen ja sopijapuolten allekirjoituksiin

Liite johtajasopimukseen

1 Kunnanjohtajan vuosittaiset tavoitteet

  • Kuntastrategian ja talousarvion toiminnan ja talouden tavoitteiden perusteella kunnanjohtajan tavoitteet vuodelle ___ ovat:

2 Tavoitteiden arvioiminen

Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan seuraavien mittareiden avulla:

Suosituksena on, että johtajasopimuksessa on liite, jossa sovitaan vuosittaiset tavoitteet ja työn arviointikriteerit.

Johtajasopimuksessa sovitaan kunnanjohtajan tavoite- ja arviointikeskustelusta ja siitä, ketkä osallistuvat keskusteluun poliittisesta johdosta ja mihin mennessä vuosittain keskustelut pidetään.

Johtajasopimuksessa voidaan myös sopia mahdollisesta ylimääräisestä tai aikaistetusta tavoite- ja arviointikeskustelusta mahdollisten johtamiskriisien ehkäisemiseksi.

Kunnanjohtajan tavoite- ja arviointikeskustelussa voidaan päivittää liitettä. Osapuolet kuittaavat liitteen hyväksytyksi. Päivitetty liite on osa johtajasopimusta.

Johtajasopimuksen liiteosan päivittämismenettelystä sovitaan johtajasopimuksessa.