11 Arviointi
Kilpailu- ja kuluttajavirasto painottaa julkaisussaan Julkisten hankintojen tavoitteet ja riskit, että hankintojen seurantaa ja arviointia olisi syytä kehittää. Lain mukaisten tavoitteiden vaikutuksia ja kustannuksia ei julkaisun mukaan ole riittävästi arvioitu eikä niiden toteutumista ole seurattu.
Arvioinnin tulisi olla jatkuvaa ja kuulua kiinteänä osana hankinnoilla työllistämisen toimintamalliin. Viimeistään, kun sopimuskausi päättyy, tulisi arvioida työllistämisehdon toteutusta ja myös vaikutuksia ja arviointi tulisi kohdentaa palveluntuottajien lisäksi kaikkiin toimintamallin osapuoliin itsearviointia unohtamatta. Arvioinnin tavoitteena tulee olla toimintamallin tehostaminen ja osaamisen kehittäminen, jotta työllistämisehto sopimuksessa johtaisi kaikkien kannalta laadukkaaseen lopputulokseen.
Tampereella tehtiin vuonna 2021 työllistämisehdon toimintamallin osalta selvitys palveluntuottajien kokemuksista työllistämisehdon käytöstä ulkopuolisella toteuttajalla. Selvityksen tavoitteena oli haastattelemalla selvittää Tampereen kaupunkikonsernin palveluntuottajien kokemuksia ja kysyä kehittämispalautetta työllistämisehdon käytöstä koko hankintaprosessin ajalta. Uutinen tässä selvityksessä oli se, että työllistämisehdolla ei ole vaikutusta markkinaan. Ehdon ei koettu merkittävästi vaikuttaneen halukkuuteen jättää tarjous , tarjoajien keskinäiseen kilpailuun tai hinnoitteluun. Lisäksi reilusti yli puolet vastaajista oli tyytyväisiä rekrytoituihin työntekijöihin ja osa heistä jopa erittäin tyytyväisiä. Selvitys siis puolsi työllistämisehdon käyttöä ja tuki käytetyn toimintamallin mukaan etenemistä erityisesti, kun huomioidaan riittävä tuki rekrytointiprosessiin ja työpaikalle.
Vuoden 2023 keväällä Tampereella toteutettiin aiempaan selvitykseen pohjautuen lomakemuotoinen palautekysely niille palveluntuottajille, joiden sopimuksissa oli työllistämisehto vuonna 2022. Tätä kirjoitettaessa kyselyn tulokset eivät ole vielä valmiit. Kyselylomakkeeseen voi tutustua täällä.