Julkaisun etusivulle

7.3 Työllisyysasioiden huomioiminen kuntien hallintosäännössä ja talousarviossa

7.3 Työllisyysasioiden huomioiminen kuntien hallintosäännössä ja talousarviossa

Kunnan hallintosäännössä määrätään kunnan eri viranomaisten toimivallan jaosta ja tehtävistä. Päätösvallan osalta kysymys on kunnan hoidettavaksi lain mukaan tai muuten kuuluvista asioita, joissa kunnassa tehdään tai edellytetään tehtäväksi päätöksiä. Hallintosäännössä määritellään myös kunnan toimielin- ja henkilöstöorganisaatio. Kuntien organisaatiot vaihtelevat ja siksi kussakin kunnassa on ainakin osittain oman näköisensä hallintosääntö.

Kunnan tulee ottaa työvoimapalveluihin liittyvät tehtävät ja henkilöstö huomioon hallintosäännössä. Lähinnä kysymys on siitä, mille toimialalle ja esimerkiksi minkä lauta- tai valiokunnan alaisuuteen tehtävät ja niitä suorittava henkilöstö sijoittuu.

Kunnissa on jo nyt työllisyyteen liittyvä tehtäviä, jotka kuuluvat toimielimen tai viranhaltijan ratkaisuvaltaan. Nämä tehtävät on sijoitettu jollekin toimialalle/lautakunnan alaisuuteen tai jonkin viranhaltijan ratkaistavaksi. Luontevaa olisi, että näihin tehtäviin hallintosääntöön lisättäisiin työvoimapalveluihin liittyvistä tehtävistä päättäminen. Mahdollisuus päätösvallan edelleen siirtämiseen tulisi myös käydä ilmi hallintosäännöstä.

7.3.1 Talousarvio ja -suunnitelma

Kunnan talousarviossa ja -suunnitelmassa on huomioitava uudet tehtävät ja niiden tavoitteet, menot, tulot, investoinnit ja rahoitus.

7.3.2 Kirjanpito, tilinpäätös ja talousraportointi

Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto on antanut lausunnon 138/2023 kuntiin ja kuntayhtymiin siirtyvien omaisuus- ja pääomaerien käsittelystä työvoimapalvelu-uudistuksessa. Sitä tulee noudattaa kuten muitakin yleisiä kirjanpidon periaatteita, yleisohjeita ja lausuntoja.

Lomapalkkavelka

Kunnat ja kuntayhtymät kirjaavat työ- ja elinkeinotoimistoilta, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilta sekä kehittämis- ja hallintokeskukselta siirtyvän lomapalkkavelan tilikauden 2025 aloittavassa taseessa muuksi saamisiksi valtiolta ja siirtovelaksi henkilöstölle (lomapalkka-jaksotus). Lomapalkkavelan siirto ei vaikuta kunnan tai kuntayhtymän tuloslaskelmaan. 

Kirjanpitolain mukaan (3:3.1 § kohta 5) tilinavauksen tulee perustua edellisen tilikauden päättäneeseen taseeseen. Kirjanpitovelvollisen tulee huolehtia alkusaldoihin kirjattavien muutosten riittävästä dokumentoinnista, jotta voidaan varmistaa aukoton kirjausketju edellisen vuoden päättävästä taseesta lopullisiin alkusaldoihin.

Siirtyvä omaisuus

Työ- ja elinkeinotoimistoilta, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilta sekä kehittämis- ja hallintokeskukselta kuntiin ja kuntayhtymiin korvauksetta siirtyvä omaisuus katsotaan täydeksi rahoitusosuudeksi, jolloin siitä ei synny poistettavaa hankintamenoa. Siirtyvän omaisuuden luovutusarvoa ja siihen liittyvää rahoitusosuutta ei esitetä tilikauden 2025 tapahtumana, eikä omaisuuden luovutusarvoa merkitä taseeseen. Korvauksetta saatuja arvoltaan merkittäviä omaisuuseriä on perusteltua kuitenkin seurata nimikkeenä pysyvien vastaavien erilliskirjanpidossa.

Vertailuvuoden tase

Voimaanpanolain perusteella tehtävät omaisuuden ja lomapalkkavelan siirtoja koskevat kirjaukset eivät ole luonteeltaan kirjanpitoperiaatteiden muutoksia tai aikaisempien vuosien virheiden oikaisuja, joten kuntien tilinpäätöksessä 2025 vertailuvuotena olevan edellisen tilikauden päättävään taseeseen 2024 ei tehdä oikaisuja vaan tarvittavat tiedot annetaan
liitetiedoissa.

Liitetiedot

Kunnan tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista annetun asetuksen (525/2020) 6.1 §:n 3 kohdan mukaan liitetiedoissa tulee antaa selvitys, jos edellistä tilikautta koskevat tiedot eivät ole vertailukelpoisia päättyneen tilikauden tietojen kanssa. Vertailukelvottomuutta edelliseen tili-kauteen nähden voivat aiheuttaa vuoden 2025 tilinpäätöksessä ainakin työvoimapalvelujen järjestämisen siirtyminen kunnille ja kuntayhtymille. Liitetietona annetaan ainakin selvitys työvoimapalvelujen siirron vaikutuksesta tuottojen ja kulujen määriin sekä aloittavaan taseeseen kirjattujen lomapalkkavelan ja siihen liittyvän saamisen määrästä.

Toimintakertomus

Ottaen huomioon tilinpäätökseltä ja toimintakertomukselta edellytettävä kirjanpitolain 3:2.1 §:n mukainen oikean ja riittävän kuvan vaatimus tulee kunnan antaa selostus työvoimapalvelujen järjestämisen vaikutuksesta tilikauden tuottojen ja kulujen muodostumiseen sekä järjestämisvastuun siirtoon liittyvän lomapalkkavelan ja sitä vastaavan saamisen vaikutuksesta taloudelliseen asemaan liitetietojen lisäksi vuoden 2025 toimintakertomuksessa.

Vuotuisen kirjanpidon olennaisena osana on palveluluokitus. Siitä säädetään valtiovarainministeriön päivitetyllä asetuksella kesällä 2024. Asetuksella määritetyt tiedot toimitetaan kuten muutkin tilinpäätöstiedot automatisoidusti Valtiokonttorin raportointipalveluun. Aura-käsikirjaan tulee tarkempaa ohjeistusta, kunhan lainsäädäntö valmistuu.

Talousraportointia varten tililuetteloon on avattu uusia kirjanpidon tilejä:

Muiden palvelujen ostot:

  • Tulkkauspalvelut 4348

Avustukset kotitalouksille:

  • Starttiraha 4730

Avustukset yhteisöille:

  • Työnantajan palkkatuki 4746
  • Kunnan rahoitusosuus työttömyystuista 4748
  • Muut avustukset yhteisöille 4750

Palveluluokituksessa on uudet TE-luokat:

  • Työllistämispalvelut
  • Työllistymistä tukevat palvelut ja koulutuspalvelut
  • Työnantaja-asiakkaiden palvelut
  • Lakisääteinen henkilöasiakkaan palvelu
  • Kunnan muut työllisyyspalvelut

Palveluluokituksessa on uudet koto-luokat:

  • Kunnan kotoutumisohjelma
  • Kotoutumisen edistämisen palvelut
  • Kotoutumiskoulutus

Tilinpäätöstä täydentävinä tietoina (KKYTT) raportoidaan:

  • Yli 55-vuotiaille maksetut työllistämistuet
  • Palveluluokkaan Työllistymistä tukevat palvelut ja koulutuspalvelut sisältyvät kotoutumiskoulutustentuotot yhteensä
  • Palveluluokkaan Työllistymistä tukevat palvelut ja koulutuspalvelut sisältyvät kotoutumiskoulutustenkulut yhteensä
  • Muihin kuin kotoutumisen palveluluokkiin sisältyvä maahanmuuttajien tulkkauksen kustannukset (omana työnä tai palvelunostona)
  • Pohjoismaiseen työvoimapalvelumalliin (POMA) sidottu HTV