Julkaisun etusivulle

5.2 Valtiolle keskitettävät palvelut

5.2 Valtiolle keskitettävät palvelut

KEHA-keskus hoitaa jatkossakin ELY-keskusten yhteisiä henkilöstö- ja taloushallinnon tehtäviä ja muita vastaavia palvelu-, yleishallinto- ja tietohallintotehtäviä sekä nykyistä vastaavasti valtionavustusten maksamista ja takaisinperintää koskevia tehtäviä. Keskus vastaa myös jatkossa työvoimapalveluiden valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista, mutta tarjoaa palvelut TE-toimistojen sijaan kuntien ja työllisyysalueiden työvoimaviranomaisille. KEHA-keskus vastaa tulevaisuudessa myös työvoimapalvelujen valtakunnallisia sähköisiä palveluja koskevasta neuvonnasta.

KEHA-keskuksen hoidettavaksi tulee myös kokonaan uusia työvoima- ja kotoutumispalveluihin liittyviä tehtäviä. KEHA-keskuksen tehtävänä on jatkossa seurata ja arvioida työvoimapalvelujen tuloksellisuutta ja toimivuutta sekä tuottaa niitä koskevaa tietoa. Vastaavasti KEHA-keskuksen tehtävänä on kotoutumisen edistämisen seuranta ja arviointi sekä siihen liittyvää tietotuotantoa. KEHA-keskus tuottaa tietoa ja vuosittaisia asiantuntija-arviointeja työ- ja elinkeinoministeriölle alueellisten työllisyyden edistämisen yhteistyö- ja seurantakeskustelujen sekä ministeriön oman analyysitoiminnon ja politiikkavalmistelun tueksi. Myös työvoimaviranomaiset ja kunnat voivat hyödyntää KEHA-keskuksen tuottamaa tietoa työvoima- ja kotoutumispalvelujen järjestämisessä.

KEHA on käynnistänyt tiedolla johtamisen tukitoiminnon hankkeistamisen alkuvuodesta 2023. Osana hanketta määritetään työvoima- ja kotoutumispalveluiden arviointiprosessi ja sen lopputuotteet, määritellään ja rakennetaan työvoima- ja kotoutumispalveluiden strategista ja operationaalista seurantaa helpottavat digitaaliset raportointikokonaisuudet sekä uudistetaan työvoimapalveluiden vaikutusten seuranta ottamalla käyttöön verottajan tulotietorekisterin tiedot (ks. tarkemmin luku 5.1.11).

KEHA-keskuksen tehtäviin kuuluu jatkossa myös kansainvälisen rekrytoinnin edistäminen. KEHA-keskus tarjoaisi valtakunnallisesti palveluja, joilla edistetään työperäistä maahanmuuttoa ja työvoiman kansainvälistä liikkuvuutta. KEHA-keskuksen kansainvälisen rekrytoinnin tehtävät tulevat olemaan osa Work in Finland -toimintoa, jota KEHA-keskus hoitaa yhdessä Business Finland Oy:n kanssa.

Uutena tehtävänä KEHA-keskukselle siirtyvät palkkaturvaviranomaisen tehtävät, joita se tulee hoitamaan keskitetysti koko Suomen alueella. Palkkaturvatehtävät on nykyisin keskitetty Uudenmaan ELY-keskukseen. Lisäksi KEHA-keskukselle siirtyy työttömyysturvaan, työvoimapalveluihin ja kotoutumiseen liittyviä oikeudellisen tuen ja neuvonnan tehtäviä, joita hoidetaan tällä hetkellä Uuden-maan ELY-keskuksessa. Oikeudellisen tuen ja neuvonnan osalta asiakaskunta osin muuttuu, kun tukea ja neuvontaa annetaan jatkossa työ- ja elinkeinotoimistojen sijaan kuntien työvoimaviranomaisille ja kun neuvonta kattaa jatkossa laajemmin kotoutumisen edistämisen tehtäviä. Keskukselle siirretään myös nykyisin Uudenmaan TE-toimistoon keskitetyt harkintaa vaativat työttömyysturvatehtävät.

KEHA-keskuksen tehtäväksi tulee tiedon ja neuvonnan antaminen työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittisista edellytyksistä työnhakijoille ja viranomaisille. Keskuksen työttömyysturvaneuvontatehtävät vastaavat pääasiassa nykyisen TE-hallinnon asiakaspalvelukeskuksen tehtäviä. Työttömyysturvaneuvontaa annetaan myös työvoimaviranomaisissa. KEHA-keskuksen tehtäväksi tulee myös nuorten matalan kynnyksen mielen hyvinvointia tukevan valmennuksen, eli ns. ONNI-toiminnan järjestäminen Ohjaamoissa.

KEHA-keskuksen rooliin kuuluu myös tukea osaamisen kehittämistä järjestämällä valtakunnallisia koulutuksia keskuksen vastuulla olevista sähköisistä palveluista ja tietojärjestelmistä sekä esimerkiksi merkittävistä lakimuutoksista. Lisäksi keskus koordinoi valtakunnallista perehdyttäjä- ja kouluttajaverkostoa, johon jatkossa kuuluvat työllisyysalueiden edustajat. Keskus voi ylläpitää myös valtakunnallista oppimisalustaa. Keskuksen tehtävänä on tukea kotoutumisen ja asettautumisen edistämisen osaamisen ja palvelujen kehittämistä sekä palvelujen yhteensovittamista valtakunnallisesti.

TE24 ja KOTO24-uudistusten sekä muiden tunnistettujen kehittämistarpeiden myötä myös KEHA-keskus uudistetaan vuosien 2023–2024 aikana. Uudistuksilla on vaikutuksia KEHA-keskukseen, sen toimintaan, henkilöstöön ja tehtäviin. Nykyisistä, uusista ja keskukseen siirtyvistä palveluista muodostuu kokonaisuus, joka parhaiten palvelee sen nykyisiä ja tulevia asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Samanaikaisesti uudistetaan KEHA-keskuksen säädösperusta ja ohjausmalli.

Aiheeseen liittyvät linkit:

5.2.1 Valtiolle keskitettävät kansainvälisen rekrytoinnin palvelut (Work in Finland)

5.2.1. Valtiolle keskitettävät kansainvälisen rekrytoinnin palvelut (Work in Finland)   

Business Finland ja KEHA-keskus muodostavat yhdessä valtion Work in Finland -toiminnon, joka toteuttaa valtion tehtävää osaajien maahanmuuton edistämisessä ja kansainvälisessä rekrytoinnissa. Work in Finland (WiF) –toiminto toimii vahvassa kumppanuudessa työllisyysalueiden, aluehallinnon ja Maahanmuuttoviraston kanssa.  

Work in Finland kokoaa yhteen valtakunnalliset työvoimahallinnon alaiset kansainvälisten osaajien maahanmuuton edistämisen operatiiviset työnantaja- ja henkilöasiakaspalvelut sekä näihin liittyvät kehittämis- ja viestintätehtävät.   

Valtakunnallinen Work in Finland –toiminto  

  • tarjoaa verkkosivuillaan yleistä tietoa Suomen työelämästä, työmarkkinoista ja kansainvälisestä harjoittelusta 
  • antaa sähköposti- ja puhelinneuvonta työnantajille 
  • ohjaa henkilöasiakkaita Aino-chatbotin avulla WiF -verkkosivuilla olevan tiedon äärelle 
  • tarjoaa tietoa ja palveluja ulkomaalaisille startupeille yrityksen perustamiseksi Suomeen  
  • tarjoaa rahoituspalveluja (Talent –rahoitus ja EURES Targeted Mobility Scheme TMS rahoitus)  
  • kokoaa ylialueellisesti tietoja kansainväliselle rekrytoinnille avoimista työpaikoista   
  • tuottaa analyyseja kansainvälisen rekrytoinnin työvoimatarpeesta ja osaajatarjonnasta  
  • rakentaa kohdemaissa kumppanuuksia kysyntään vastaavien osaajien löytämiseksi  
  • vastaa kansainvälisille osaajille suunnatusta maakuvatyöstä ja tuottaa markkinointimateriaalia  
  • edistää Suomen uramahdollisuuksien tunnettuutta kumppanuusmaissa ja EU/ETA-alueilla kysynnän mukaisesti  
  • varmistaa toimivat tietojärjestelmät viranomaisyhteistyöhön ja digitaaliset alustat osaajahoukutteluun sekä osaajien ja työpaikkojen kohtauttamiseen (Työmarkkinatori, EURES-portaali, workinfinland.fi/com)  
  • kannustaa työnantajia kansainvälisten osaajien rekrytointiin ja henkilöstön kansainvälistymiseen viestinnällisin, tiedollisin ja rahoituksen keinoin  
  • tuottaa, järjestää ja/tai hankkii kansainvälistä rekrytointia tukevia valtakunnallisia palveluita, joita on kustannustehokkuuden, asiakasvolyymien ja ylialueellisuuden näkökulmasta perusteltua tuottaa valtakunnallisesti (esimerkiksi lähtömaakoulutukset)  
  • koordinoi ja organisoi EURES-verkoston operatiivista toimintaa ja varmistaa avointen työpaikkoja, työhakemuksia ja ansioluetteloita koskevien tietojen koordinoidun siirron EURES-portaaliin  
  • vastaa EU-maiden väliseen työnvälitykseen liittyvästä yhteistyöstä EU-toimijoiden ja jäsenmaiden kanssa  
  • tukee kunnissa toimivia EURES-asiantuntijoita ja verkoston yksityisiä jäseniä ja yhteistyökumppaneita sekä vastaa EURES-neuvojien koulutuksista  
  • tarjoaa työvoimaviranomaisille osaamista kehittävää koulutusta ja muita tukitoimia kansainvälisen työnvälityksen tehtävien hoidossa  
  • vastaa työntekijöiden oleskeluluvan (TTOL) osapäätöksistä (Migri). Yrittäjien oleskeluluvan osapäätökset tehdään keskitetysti Uudenmaan ELY-keskuksessa. 

Kansainvälisen työnvälityksen tulevaa työnjakoa valtion ja kuntien välillä ei ole kaikilta osin lainsäädännössä yksityiskohtaisesti määritelty. Kuntien ja valtion yhteisiä kansainvälisen työnvälityksen asiakaspolkuja on työstetty yhdessä kuntien ja valtion toimijoiden sekä ELY-keskusten kanssa työpajoissa vuoden 2024 aikana. Asiakaspolusta on laadittu mallinnus kesällä 2024 (kuva/linkki tähän). Yhteisen työnjaon ja asiakaspolkujen kehittäminen jatkuu työllisyysalueiden aloittaessa.  

Tarkempaa ohjeistusta ja yhteydenpitoa kuntien ja valtion Work in Finland –toimintojen välille rakennetaan Tuutti-palvelualustalle. Myös asiakastietojärjestelmien käyttöoikeuksia ja järjestelmien rajapintoja kehitetään toimivaksi.  

TE-toimistojen vastuulle ennen uudistuksen voimaantuloa kuulunut työntekijöiden oleskeluluvan osapäätösten tekeminen siirtyy vuoden 2025 alusta Maahanmuuttoviraston tehtäväksi. Yrittäjien oleskeluluvan osapäätökset tehdään keskitetysti Uudenmaan ELY-keskuksessa. 

ELY-keskukset edistävät kotoutumisen ja asettautumisen alueellista kehittämistä ja tekevät yhteistyötä toimialueensa kuntien kanssa.  

ELY-keskusten rooli ja yhteistyön muodot voivat vaihdella alueellisesti. 

ELY-keskuksilla on lisäksi rooli alueelle suuntautuvassa työperusteisessa oleskelulupaprosessissa, sillä ELY osallistuu alueellisten työvoimapula-alojen määrittelyyn. Tämä prosessi ohjaa, mille ammattialoille voidaan puoltaa rekrytointia EU/ETA-alueen ulkopuolelta ilman työvoiman saatavuusselvitystä.

5.2.2 Kotoutumiseen liittyvät palvelut

KEHA-keskus hoitaa jo nykyään joitakin kotoutumiseen liittyviä taloushallinnollisia tehtäviä. ELY-keskus hoitaa kunnille ja hyvinvointialueille maksettavien valtion korvausten hakemusten käsittelyn ja päätöksenteon ja KEHA-keskus hoitaa maksatushakemusten vastaanoton, maksatuksen ja takaisinperinnän.

Lisäksi uuden kotoutumislain mukaan KEHA-keskus voi toimia valtioapuviranomaisena maksatusten hoitamisessa valtionavustuslain (12 §) mukaisesti ja ELY-keskus voi toimia valtionapuviranomaisena rahoittajan roolissa. Alueellinen ELY-keskus siis päättää valtionavustuksesta ja valtakunnallinen KEHA-keskus maksaa avustuksen.

KEHA-keskuksen uutena tehtävänä on vastata kotoutumisen edistämisen valtakunnallisen tietovarannon ja asiakastietojärjestelmäkokonaisuuden kehittämisestä ja ylläpidosta sekä toimia rekisterinpitäjänä uudessa valtakunnallisessa kotoutumisen asiakastietojärjestelmässä yhdessä kuntien kanssa. Kyseinen asiakastietojärjestelmä on parhaillaan kehitteillä ja sen ensimmäinen versio otetaan käyttöön 1.1.2025. Kunnilla tulee olemaan käyttövelvoite järjestelmään 1.1.2027 alkaen.

KEHA-keskuksen uutena tehtävänä on myös alkuvaiheen kotoutumispalveluita sekä kotoutumisen kannalta keskeisiä muita kotoutumista edistäviä palveluita koskeva valtakunnallinen seurantatiedon tuotanto ja arviointi sekä työvoimaan kuuluvien että työvoiman ulkopuolisten maahanmuuttajien osalta. Lisäksi keskuksen tehtävänä voi olla laajempi ilmiötason seuranta ja arviointi, esimerkiksi indikaattoriseuranta ja siihen liittyvä tiedontuotanto. Maahanmuuttajien työelämäosallisuutta ja kotoutumista koskeva tieto kytkeytyy muuhun työvoimapalvelujen järjestämistä ja toimivuutta koskevaan tietojen tuottamiseen, seurantaan sekä tuloksellisuuden ja vaikutusten arviointiin. KEHA-keskus tuottaa seurantatietoa hallinnoimiensa ja ylläpitämiensä tietovarantojen pohjalta tilaaja-tuottaja-mallin mukaisesti TEM:n ohjeistukseen perustuen.

KEHA-keskus tukee TEM:n valtakunnallisen kotoutumisen sekä kotoutumisen edistämisen politiikan seuranta- ja arviointitehtävää omalla valtakunnallisella kotoutumispalveluita koskevalla tiedontuotannollaan, kun taas ELY-keskukset seuraavat kotoutumisen edistämistä omalla alueellaan sekä kokoavat jatkossa kuntien vähintään kahden vuoden välein raportoimia tietoja kuntien omasta kotoutumisen ja hyvien väestösuhteiden suunnittelusta, toteutuksesta ja seurannasta. Jatkossa ELY-keskukset myös valvovat työvoiman ulkopuolella olevien kotoutuja-asiakkaiden palveluiden laatua ja saatavuutta. KEHA-keskus tuottaa tietoa myös muun muassa palveluiden laadusta, yhdenvertaisesta saatavuudesta ja vaikuttavuudesta valtakunnallisesti ja alueellisesti siten kuin ministeriö on ohjeistanut. Lisäksi kunnat ja muut kotoutumisen edistämisen toimijat voisivat hyödyntää KEHA-keskuksen tuottamaa tietoa kotoutumisen edistämisestä. Ajantasaisen ja vertailukelpoisen tiedon sekä sen pohjalta tehtyjen analyysien avulla kunnat voivat verrata kotoutumista edistävien palveluiden toimivuutta sekä vaikuttavuutta suhteessa toisiin alueisiin sekä kehittää palveluja yhteistyössä KEHA-keskuksen kanssa.

Lisäksi uutena tehtävänä KEHA-keskuksen vastuulla on valtakunnallinen kotoutumisen ja asettautumisen edistämisen osaamisen ja palvelujen kehittämisen tuki. KEHA-keskus tukee myös palveluiden yhteensovittamista valtakunnallisesti. Kunnilla on erilaisia tilanteita liittyen esimerkiksi maahanmuuttajien määrään, tarjolla oleviin palveluihin sekä resursseihin. Tarkoitus on tukea erityisesti kuntia ja muita toimijoita niiden kotoutumislain mukaisten tehtävien toteuttamisessa sekä esimerkiksi kotoutumisen edistämisen suunnittelun, tietopohjan ja palvelujärjestelmän kehittämisessä.

KEHA-keskus voi esimerkiksi tuottaa valtakunnallisia ratkaisuja poikkihallinnollisen kotoutumisen suunnittelun ja palvelujärjestelmän sekä kotoutumisohjelman ja siihen sisältyvän monikielisen yhteiskuntaorientaation toteuttamisen tukemiseksi, kuten koulutuksia, suosituksia tai muita aineistoja, ja ruotsinkielisen kotoutumisen edistämisen toteuttamisen tukemiseksi. Tätä varten KEHA-keskus voi esimerkiksi kehittää ja ylläpitää valtakunnallista oppimisalustaa ja tuottaa siihen kotoutumisen ja asettautumisen edistämistä tukevaa sisältöä kuntien ja muiden kotoutumisen edistämisen toimijoiden käyttöön.

Lisäksi KEHA-keskuksen tehtäviin kuuluu valtakunnallisen monikielisen viranomaisasioinnin, materiaalin ja viestinnän tuottaminen muun muassa työvoimaviranomaisten ja kuntien muiden viranomaisten käyttöön. KEHA-keskus toteuttaa tehtävää yhteistyössä muiden valtakunnallisten toimijoiden kanssa.

5.2.3 Nuorten hyvinvoinnin ja elämänhallinnan valmennus

KEHA-keskus tarjoaa myös nuorten hyvinvoinnin ja elämänhallinnan (Onni-) valmennusta osana nuorten monialaisen tuen yhteispalvelua (HE207/2022). Valmennuksen tehtävänä on vahvistaa nuorten hyvinvointia, osallisuutta sekä poistaa koulutukseen ja työelämään kiinnittymisen esteitä. Valmennus perustuu nuoren kokemaan tarpeeseen, vapaaehtoisuuteen ja nuoren kanssa tehtävään yhteistyöhön. KEHA-keskus seuraa valmennuksen vaikuttavuutta.

KEHA-keskus neuvottelee kuntatoimijoiden tai hyvinvointialueiden kanssa toteutettavasta valmennuksesta. Neuvottelu voidaan käynnistää yhden osapuolen niin esittäessä.

Nuorten hyvinvoinnin ja elämänhallinnan valmennusta voidaan toteuttaa nuorten yhteispalvelussa, joka täyttää ohjaamotoiminnan kaltaisen palvelun (Ohjaamon perusteet TEM 6/2018) edellytykset.

Lisätietoa:

5.2.4 Monialaisten palvelujen kehittämisen tuki

KEHA-keskuksen tehtävä (HE207/2022) on hoitaa palveluintegraation ja monialaisen työn kehittämisen tukipalvelua kunnille ja muille työllisyyttä edistävän monialaisen palvelun toimijoille. Tukipalvelu vastaa monialaisten palveluiden tukitarpeisiin tarjoamalla valtakunnallista viestinnän tukea, 28(96) fasilitoimalla vertaisoppimista, tukemalla yhdenmukaisempaa tiedontuotantoa sekä hankkimalla koulutusta.

Lisätietoa: