Julkaisun kansi

Paula Mäenpää, Jukka Latokylä & Minna Mättö
Julkaisupäivä
Kuvaus
1.1.2025 voimaan tuleva rakentamislaki edellyttää, että kunnat uusivat rakennusjärjestyksensä viimeistään kahden vuoden kuluessa lain voimaantulosta.

Tämä julkaisu on tehty tukemaan kuntien rakennusvalvontojen työtä rakennusjärjestyksen laadinnassa. Julkaisu on tehty yhteistyössä kuntien ja ympäristöministeriön kanssa.

Kunta voi poimia mallirakennusjärjestyksestä kunnalle sopivat määräykset ja muokata ne sopivaan muotoon. Rakennusjärjestyksessä voidaan antaa paikallisista oloista johtuvia suunnitelmallista ja sopivaa rakentamista, kulttuuri- ja luonnonarvojen huomioon ottamista sekä hyvän elinympäristön toteutumista ja säilyttämistä koskevia määräyksiä. Määräykset voivat olla erilaisia kunnan eri alueilla.

Rakennusjärjestysmallia laadittaessa on jouduttu tekemään tulkintoja uudesta laista jossain määrin epäselvässä tilanteessa. Uuden lain tulkinta tulee täsmentymään oikeuskäytännön myötä, mutta siihen voi mennä useampi vuosi.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko