Julkaisun kansi

Kuntaliitto
Julkaisupäivä
Kuvaus
Sitoumus naisten ja miesten tasa-arvon toteuttamiseksi alueellisella ja kuntatasolla.

Tasa-arvon peruskirja tukee kuntia tasa-arvotyössä ja tasa-arvolainsäädännön toteuttamisessa. Kyseessä on vapaaehtoinen sitoumus viedä olemassa oleva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset käytäntöön kunnissa ja alueilla. Peruskirja toimii samalla myös tasa-arvotyön kehittämisen välineenä ja keskusteluttajana.

Peruskirjassa käsitellään sukupuolten tasa-arvon edistämistä ja moniperusteisen syrjinnän ehkäisyä monesta näkökulmasta. Se kattaa muun muassa kuntien demokraattisen vastuun ja päätöksenteon, johtamisen, palvelut, työnantajaroolin, sukupuoleen perustuvan väkivallan ehkäisyn ja kestävän kehityksen. Peruskirja on täydentynyt ja mukana on uusia ajankohtaisia aihepiirejä, kuten digitaalisuus, ilmastonmuutos ja kriisinhallinta.
8. uudistettu painos
Julkaisupäivä