Julkaisun kansi

Kuntien normien keventäminen - tuumasta toimeen

Tekijät
Ville Nieminen
Julkaisupäivä
Kuvaus
Normien keventäminen on kuntien menestyksen ja yhteiskunnan kestävyyden kannalta tärkeä tehtävä. Normiohjaus on noussut keskusteluun kuntien erilaistuessa ja toimintaympäristön muutoksen kiihtyessä. Kuntiin kohdistuvien normien keventämiseksi on tehty toimia läpi 2010-luvun, mutta tulokset ovat olleet heikkoja.

Kuntaliitto on pyrkinyt jatkuvasti vaikuttamaan eri toimilla kuntia koskevien normien keventämiseen. Pääministeri Orpon hallitus kirjasi kesäkuussa 2023 hallitusohjelmaansa historiallisen tavoitteen kuntiin kohdistuvien normien keventämisestä. Lokakuussa 2023 käynnistettiin valtiovarainministeriön toimesta kuntiin kohdistuvien normien keventämisen ja kokeilujen ohjelma, jonka tavoitteena oli kartoittaa kuntien toiveita kevennettävistä normeista ja viedä niitä käytäntöön.

Tässä raportissa tarkastellaan Kuntaliiton normien keventämiseen johtaneita vaikuttamistoimenpiteitä ja Kuntien normien keventämisen ohjelmassa toteutetun kevennettävien normien ja kokeilujen kyselyiden tuloksia.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko