Julkaisun kansi

Jarkko Lahtinen & Mikko Svartsjö
Julkaisupäivä
Kuvaus
Selvitys kuntien varhaiskasvatuksen asiakasmaksuperiaatteista ja toimintatavoista

Kuntaliitto selvitti maalis-huhtikuussa 2024 Manner-Suomen kunnille suunnatulla kyselyllään varhaiskasvatuksen tilaa kunnissa. Kyselyllä kartoitettiin kuntien varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen periaatteita, erilaisia maksujen alentamiseksi annettuja toimintatapoja ja asiakasmaksukäytänteitä. Lisäksi selvitettiin asiakasmaksutuottoja sekä koronapandemiatilanteen vaikutuksia asiakasmaksuihin. Kuntien asiakasmaksukäytänteitä kartoitettiin nyt neljännen kerran. Ensimmäinen kartoitus on tehty vuonna 2018. Samalla kyselyllä kartoitettiin kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen kuntalisiä ja perusteita niiden maksamiseen sekä palvelusetelin käyttöä varhaiskasvatuksessa.

Tämä raportti käsittelee varhaiskasvatuksen asiakasmaksuihin liittyviä asiakokonaisuuksia. Kuntaliitto on aiemmin kartoittanut kuntien asiakasmaksuperiaatteita edellisessä vuonna 2022 toteutetussa kyselyssä. Varhaiskasvatuksen kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen kuntalisien sekä palvelusetelin osalta on julkaistu oma raporttinsa.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko