On aika pohtia kuntastrategioiden päivittämistä
Valtuustokauden loppusuora on tukevasti käynnissä ja monessa kunnassa on suunniteltu kuntastrategian päivittäminen. Kuntalaki velvoittaa päivittämään strategian vähintään kerran valtuustokaudessa, mutta kunnat saavat itse päättää missä kohden valtuustokautta ja miten päivitys tehdään.
Monissa kunnissa ajatellaan, että strategian päivittäminen kuuluu uuden valtuuston ensimmäisiin tehtäviin. Tästä syystä strategiatyö ajoittuu usein uuden valtuustokauden syksyyn. Joissakin kunnissa päivitetty strategia esitetään valtuustolle hyväksyttäväksi jo marraskuussa 2025. Tällöin strategia voi ainakin teoriassa ohjata vuoden 2026 talousarviota ja -suunnitelmaa. Tämä aikataulu edellyttää, että strategian päivitystyö aloitetaan jo keväällä edellisen valtuuston aikana, esimerkiksi kokoamalla tietopohjaa ja arvioimalla nykystrategiaa.
Yhden koulukunnan mukaan aina väistyvällä valtuustolla onkin syytä olla merkittävä panos kuntastrategian päivityksessä. Näin valtuutetuille kertynyttä kokemusta ja näkemystä hyödynnetään mahdollisimman paljon.
Toisaalta on myös syytä pohtia, kuinka valtuustokausisidonnainen kuntastrategia voi olla. Eli kuinka paljon kuntastrategia voi ja kannattaa muuttua aina valtuustokauden vaihtuessa. Monet pitkäkestoiset strategiset prosessit eivät katso valtuustokausia eikä nelivuotiskausi ole kehittämisen näkökulmasta riittävän pitkä aika. Joskus kuntastrategia vaatii isommankin remontin, mutta ei nyt varmaankaan joka neljäs vuosi.
Strategiatyö on priorisointia – strategia ilman valintoja ei oikea ole strategia. Tämän kanssa tuskaillaan varmaan jokaisessa kunnassa. Miten valintojen tekeminen onnistuu, kun kunnan vastuualue on hyvin laaja ja jokaiselle toiminnolle ja kehittämisajatukselle löytyy puolestapuhujansa? Jos ja kun kuntastrategia on valtuuston johtamisen väline, millä perustellaan jonkin tärkeän asian poisjättäminen strategiasta, vaikka sen toteuttamista ei sinänsä lopetetakaan?
Onko hyväksyttävä se ajatus siitä, että kuntastrategia on kokoelma erilaisia ja eritasoisia tavoitteita, joiden eteen tehdään enemmän tai vähemmän samalla painoarvolla töitä? Vai onko strategia kuitenkin ylätason ohjausväline ja oikeat priorisoinnit tehdään sitten myöhemmin talousarvioin yhteydessä ja erilaisissa strategia toteuttavissa ohjelmissa ja hankkeissa? Strategia ei voi eikä kannata olla yksityiskohtainen toimenpidelistaus.
Jokaisessa kunnassa kannattaa viranhaltija- ja luottamushenkilöjohdon kesken jo hyvissä ajoin keskustella ja päättää millä aikataululla ja tavoitteilla strategian päivitykseen lähdetään. Ja muistetaan se vanha viivaus, että joskus itse prosessi on yhtä tärkeä kuin itse lopputulos.
Kuntavaalit 13.4.2025
Kuntaliitto kampanjoi kuntavaaleissa kuntien ja kaupunkien roolin esiin nostamiseksi. Onneksi on kunnat!
Kuntapäättäjä liveissä käsitellään demokratiaa ja johtamista
Webinaareissa käsitellään kuntien päätöksentekoa, johtamista, organisoitumista sekä demokratiaa ja luottamushenkilötoimintaa.