Jarkko Lahtinen, Helsingin Sanomien mielipidekirjoitus 2.8.2024

Lainsäädännön keventäminen ei heikennä varhaiskasvatusta

Helsingin Sanomissa on viime päivinä keskusteltu vilkkaasti hallituksen ehdotuksesta vähentää varhaiskasvatuksen suunnitelmavelvoitteita. Tämä ehdotus on yksi niistä sadoista, joita kaupungit ja kunnat itse esittivät, kun hallitus alkoi selvittää kuntakentän toimintaa sääntelevän normiston keventämistä.

Huoli suunnitelmien poistamisesta on ymmärrettävä, mutta ehdotus ei tarkoita suunnitelmien laatimisen lopettamista, vaan päällekkäisyyksien poistamista. Jokaiselta kunnalta jatkossakin edellytettävät lakisääteiset kuntatason yhdenvertaisuussuunnitelmat voidaan tuoda palveluiden arkeen. Suunnitelmapakon kevennys vapauttaisi henkilöstöpulasta kärsivien päiväkotien työntekijöiden aikaa hallinnollisista tehtävistä lasten parissa tehtävään työhön.

Normien purkaminen ei tarkoita arvojen unohtamista. Kunnat edistävät yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa palveluissaan ja lähiyhteisössään monipuolisesti, ja esimerkiksi jokaisen kunnan laatimat yhdenvertaisuussuunnitelmat voidaan tuoda arkeen päiväkotitasolla. Näin varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat keskittyä siihen, mikä on tärkeintä – lasten hyvinvointiin ja kehitykseen.

Kaupungit ja kunnat toimivat aina asukkaidensa ja alueensa parasta ajatellen. Kun niille annetaan joustoa palvelujen järjestämisen tapoihin, niiden toiminnasta tulee paikallisesti vaikuttavampaa ja tehokkaampaa.

Kuntien tehtäviä ja tehtävien hoitamista sääntelevää tarkkaa lainsäädäntöä on yritetty keventää vuosikymmeniä, laihoin tuloksin.

Toive normituksen keventämisestä on tullut kaupungeilta ja kunnilta itseltään. Toimintaa jäykistävän lainsäädännön keventäminen ei heikennä palveluja, vaan mahdollistaa nykyistä joustavamman järjestämistavan.

Kuntaliiton lausunto

Tutustu lausuntoomme aiheesta: Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi yhdenvertaisuuslain muuttamisesta (varhaiskasvatuksen edistämisvelvollisuus)

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Kuntaliitossa.

Twitterissä @JLtwiitti

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla

Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan!