Sini Sallisen blogi 30.9.2024

Hyvät luottamushenkilötaidot takaavat laadukkaat päätökset

Jokaisella luottamushenkilöllä on vastuu hyvästä ilmapiiristä, erilaisten mielipiteiden kuuntelemisesta ja kunnioittavasta yhteistyöstä. Tavoitteena on luoda luottamuksen kulttuuri. Hyvään päätöksentekoilmapiiriin kuuluu päätettävien asioiden näkökulmien ja faktojen selvittäminen, eri ratkaisuvaihtoehtojen vaikutusten arviointi sekä sitoutuminen tehtyihin päätöksiin ja niiden seuranta. Tällä varmistetaan, että päätöksiä on harkittu laajasti. Tämä johtaa laadukkaisiin päätöksiin, kunnan menestymiseen ja demokratian toteutumiseen.

Politiikka ei ole este hyvälle päätöksentekokulttuurille

Päätöksenteossa on luonnollista, että mielipiteet vaihtelevat. Hyvät luottamushenkilötaidot tarkoittavat rakentavia toimintatapoja muiden luottamushenkilöiden ja kunnan henkilöstön kanssa. Jokainen voi kehittää omaa toimintaansa, ja yhteistä kehittämistä voidaan tukea monin tavoin.

Hyvää päätöksentekoilmapiiriä voidaan edistää laatimalla luottamushenkilöille yhteiset pelisäännöt. Näissä voidaan sopia luottamushenkilötyön painopisteistä, teemoista ja periaatteista yhteistyön, toimintakulttuurin ja tiedonkulun osalta. Lisäksi sovitaan toimista, jos joku rikkoo yhteisiä pelisääntöjä.

Luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden välinen yhteistyö vaatii jatkuvaa työnjaon sekä päätöksentekoprosessien vaiheiden kirkastamista. Puheenjohtajien on tärkeää pitää näitä asioita säännöllisesti esillä. Myös valtuustokauden aikana on hyvä kerrata yhteisiä pelisääntöjä ja valmisteluprosesseihin liittyviä asioita esimerkiksi seminaareissa, iltakouluissa tai perehdytystilaisuuksissa.

Hyvän päätöksentekoilmapiirin jatkuvuutta tuetaan toimielimen säännöllisillä itsearvioinneilla. Jäsenten yhteinen keskustelu päätöksentekoilmapiiristä, kehittämistarpeista ja parannustoimista on ratkaisevaa. Avoin ilmapiiri edellyttää, että luottamushenkilöt tutustuvat toisiinsa; siksi myös yhteisillä matkoilla ja retkillä on merkitystä.

Puheenjohtajilla on keskeinen rooli hyvän päätöksentekokulttuurin ylläpitämisessä

Kuntapuheenjohtajilla on avainrooli hyvän päätöksentekokulttuurin ylläpitämisessä poliittisen yhteistyön ja päätöksentekoprosessien johtamisen ohella. Puheenjohtajan on arvioitava omaa toimintaansa: tasapuolisuus ja jämäkkyys ovat tärkeitä ominaisuuksia. On tunnistettava, vaikuttaako joku henkilö liikaa omaan käytökseen tai aiheuttaako jonkun toisen käytös jumiutumista. Puheenjohtajan on hyvä osata soveltaa erilaisia taktiikoita, kuten ystävällisyyttä, lujuutta tai tarvittaessa jämäkkää puuttumista. Joskus on myös tarpeen "ärähtää".

Puheenjohtajalta edellytetään rohkeaa puuttumista, eli ”kissan nostamista pöydälle”. Tämä tarkoittaa välitöntä reagointia ja asian puheeksi ottamista, mikäli joku tai jotkut luottamushenkilöt toimivat epäkunnioittavasti, häiritsevästi, epäasiallisesti tai yhdessä sovittujen toimintatapojen vastaisesti.

Keskustelut voidaan käydä joko luottamushenkilön, muiden puheenjohtajien, valtuustoryhmien puheenjohtajien tai tilanteeseen liittyvien viranhaltijoiden kanssa. Näin saadaan selville eri osapuolten näkemykset ja löydetään ratkaisut tilanteen parantamiseksi.

Puheenjohtajalta vaaditaan rohkeutta tuoda esiin päätöksentekokulttuurin epäkohtia kokouksissa tai puheenjohtajien kesken. Yhteiset kehityskeskustelut auttavat arvioimaan ja ylläpitämään hyvää päätöksentekokulttuuria.

Sini Sallinen, kehittämispäällikkö

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on kehityspäällikkö Kuntaliitossa.

Twitterissä: @SallinenSini

Tässä blogissa on nostettu esille Kuntapuheenjohtajapäiville 13.6.2024 osallistuneiden valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajien näkemyksiä hyvästä päätöksentekoilmapiiristä, ja toimenpiteistä sen turvaamiseksi. Teemasta keskusteltiin 3 työpajassa.

Kuntaliitto tukee kuntien hyvää päätöksentekoilmapiiriä asiantuntijapuheenvuoroilla, oppailla, tutkimustiedolla sekä koulutuksilla ja valmennusohjelmilla yhdessä FCG:n kanssa.

Tutustu Kuntaliiton oppaisiin:

Kuntapäättäjä Livessä aiheena toimielin- ja johtamisrakenteet

Webinaarissa 6.11. käsitellään kuntien toimielin- ja johtamisrakenteita. Webinaarisarjassa käsitellään kuntien muum muassa päätöksentekoa, demokratiaa ja luottamushenkilötoimintaa.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!