Elisa Kettusen blogi 10.5.2023

Digitalisaatio on kaikkien kuntien oikeus - Kuntien digiviikon tarjonnasta löytyy jokaiselle jotakin

Vuosi sitten Kuntaliitto järjesti ensimmäisen kerran teemaviikon liittyen kuntien digitalisoitumiseen. Ideana on nostaa esiin useita kunnalle tärkeitä näkökulmia digitalisoitumiseen, eri toimialojen, tehtävien, roolien ja vastuiden kautta - digitalisaatio läpileikkaa kunnan toiminnan monin tavoin. Digitalisaation hyötyjen tulisi olla mahdollisuus kaikille kunnille kehittää parempia palveluita ja myös tehostaa toimintaa.

Digiviikko on Kuntaliiton panostus siihen, että tuomme esiin digitalisaation mahdollisuuksia ja ajankohtaista tietoa kaikkien kuntien ulottuville ja nostamme kuntien ääntä esiin kansallisessa digitalisaatiokeskustelussa.

Viikko oli menestys ja erilaisiin tilaisuuksiin pääosin etä- ja livetilaisuuksiin osallistui viikon aikana lähes 1100 osallistujaa. Tänä vuonna Digiviikko on vielä viimevuotista runsaampi – kuntia hemmotellaan digiteemaisella ohjelmalla, jota Kuntaliitto on toteuttanut omin asiantuntijavoimin, yhdessä kuntien ja sidosryhmien kanssa.

Osallistumiskynnys halutaan pitää mahdollisimman matalana – toteutukset ovat pääosin maksuttomia etätoteutuksia ja valtaosa ohjelmasta ei vaadi edes ilmoittautumista. Muista kuitenkin lisätä tilaisuudet itse omaan kalenteriisi! Kaikki tapahtumat löytyvät sekä Kuntaliiton tapahtumakalenterista etuliitteenään Digiviikko sekä kootusti Digiviikon sivuilla.

Tapahtumia ei pääsääntoisesti tallenneta

Tavoitteenamme on lisätä kuntien yhteistyötä, vertaistukea ja verkostoitumista digiasioiden äärellä. Idea on luoda näitä kohtaamisen paikkoja – myös verkossa ja digitaalisesti. Tallenteita on tämän vuoksi tarjolla vain vähän. Toivomme että kuntia on yhteisen asian äärellä yhtä aikaa, jotta tilaisuuksien yhteyteen syntyisi niin kasvokkaista keskustelua kuin virtuaalisia kohtaamisia.

Kuitenkin keskiviikon 7.6.2023 päätapahtuma ”Digiviikon kuntakohtaaminen” on aamupäivän osalta katsottavissa sekä live-streamina, että jälkikäteen tallenteena KuntaTV:n kautta.

Kohtaamisia myös kasvokkain

Runsaan verkkosisällön lisäksi Kuntien Digiviikkoon sisältyy myös kohtaamisia. Tiistaina 6.6 käynnistyy Kuntaliiton ja FCG:n yhteinen digiverkostohanke, jossa hankkeeseen osallistuvat kunnat aloittavat vuoden kestävän digipolun yhdessä Kuntatalolla Helsingissä.

Keskiviikkona 7.6 on ohjelmassa Digiviikon kuntakohtaaminen Kuntatalolla koko päivän. Aamupäivän osuudessa käsitellään ajankohtaisia kuntien digitalisoitumisen kysymyksiä ja myös poliittisista näkökulmista ja iltapäivällä jakaannutaan teemakohtaisiin rinnakkaisseminaareihin.

Torstai on suunnattu erityisesti tietohallinnolle ja teemoja käsitellään asiantuntijanäkökulmasta vertaisasiantuntijoiden seurassa. Tämän päivän toteutuksesta vastaa FCG.

Tartu Kuntien Digiviikkon ohjelmaan näillä vinkeillä:

1. Tutustu laajaan ohjelmaan ja kerro siitä myös kollegalle! Ohjelmaa on paljon ja osallistuminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Jaa tietoa ohjelmasta myös omille kollegoillesi ja myös sinne naapurikuntaan. Ohjelmaa on niin johtajille, eri toimialoille kuin asiakastyötä tekeville, tietohallinnolle ja viestinnälle.
  2. Kokoa porukka ja osallistukaa yhdessä! Moni aihe on sellainen, josta voisi olla hyödyllistä jakaa ajatuksia tilaisuuden aikana tai jälkeen myös kollegan kanssa. Ottakaa kupponen kahvia tai vaikka kesäinen jäätelötötterö, hyvä asento ja mukava työkaveri seuraksi ja kuunnelkaa tilaisuuksia yhdessä!
  3. Johtaja ota digiviikko mahdollisuutena kouluttaa henkilökuntaa digiasioihin – maksutta! Näin monipuolista ja laadukasta, erityisesti kuntanäkökulmasta mietittyä ohjelmaa on harvoin tarjolla kunnille ja vielä täysin maksutta. Ota siis kaikki irti ja houkuttele mukaan myös heidät, joita on yleensä vaikea houkutella mukaan. Näiden sisältöjen äärellä voi hyvällä omalla tunnolla käyttää työaikaa.
  4. Tutustukaa muuhunkin Kuntaliiton digitarjontaan ja tulkaa mukaan verkostoihin! Digiviikolla käynnistyy Kuntaliiton ja FCG:n yhteinen Digiverkostohanke ja lisäksi Kuntaliitto pyörittää ympäri vuoden Digisumppeja joissa käydään ajankohtaisia digiaiheita läpi yhdessä kuntien kanssa joka torstai tunnin verran. Kuntaliiton ja FCG:n tapahtumien ja tilaisuuksien myötä tarjoutuu mahdollisuuksia löytää muita kuntia, joissa mietitään aivan samoja kysymyksiä kuin juuri teillä.
  5. Jättäkää palautetta! Jokaisen tapahtuman yhteydessä pyydämme osallistujilta palautetta. Toivomme, että todella jätätte sitä - niin risuja kuin ruusuja, jotta seuraava digiviikko olisi entistä onnistuneempi.

Tervetuloa mukaan Kuntien digiviikolle!

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on kuntien digitalisoinnin kehittämispäällikkö Kuntaliitossa.

Twitterissä: @elisakettunen

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!