Miten rakentamislain käy?
Rakentamislain mahdollista voimaantuloa joudutaan jännittämään hallituskauden loppuun saakka. Toivottavasti ympäristövaliokunta huomioi mietinnössään kannanottojamme, jotta kriittisiä kohtia korjataan ja perusteluita täsmennetään.
Esimerkiksi rakentamislakiesityksessä esitetty voimaantulo 1.1.2024 olisi lain täytäntöönpanon kannalta kohtuuton. Kaikkien lain edellyttämien toimenpiteiden toteuttaminen alle vuodessa ei ole realistista, varsinkaan kun lakia täsmentävien asetusten valmistelu on vasta aluillaan.
Voimaan tullessaan rakentamislaki vaatisi kunnilta useita toimenpiteitä. Kuntien tulisi ratkaista lakiin liittyviä toimivaltakysymyksiä, mikä edellyttäisi hallintosääntöjen uudistamista.
Rakennusvalvontojen taksat tulisi uusia ennen lain voimaantuloa lupajärjestelmän muutoksista johtuen. Lupamaksuilla pyritään kattamaan viranomaistoiminnasta aiheutuvat kustannukset, joten lupamaksuja olisi tarpeen päivittää uudessa tilanteessa.
Kuntien tulee laatia uuden lain mukainen rakennusjärjestys, jonka tulee olla voimassa viimeistään kahden vuoden kuluttua lain voimaantulosta. Lisäksi esimerkiksi rakennusvalvontojen lupapäätöspohjat tulee korjata uuden lain edellyttämällä tavalla. Tehtävää on paljon. Samalla tulee huolehtia henkilöstön koulutuksesta.
Jatkossa rakentamislupahakemuksia käsitellään tietomallein tai muuten koneluettavin tiedoin. Lupakäsittelyssä arvioidaan uutena asiana rakennuksen hiilineutraalisuutta. Se, mitä uudet vaatimukset käytännössä tarkoittavat, on vielä osin epäselvää, koska lakia tarkentavia asetuksia ei ole vielä olemassa.
Vaikka rakennusvalvontatyö ei käytännössä muutu juurikaan, digitalisaatioon liittyvät uudistukset ovat merkittäviä. Tietomalleille asetetut vaatimukset ovat varsin pikkutarkkoja, mikä lisää oleellisesti suunnittelijoiden työtä.
Rakentamislupaan tarvitaan jatkossa todella yksityiskohtaisia tietoja muun muassa rakennuksessa käytettävistä materiaaleista. Näin yksityiskohtaisen tiedon keräämistä perustellaan rakennuksen hiilijalanjäljen laskennalla ja rakennuksen huoltokirjalla sekä purulla. Rakennuksista kerättäisiin siis tietoa jo ennakkoon rakennuksen purkamista silmällä pitäen. Hiilijalanjäljen raja-arvon määrittely jää todennäköisesti seuraavalle hallituskaudelle.
Vuoden 2023 alussa tiedämme, miten rakentamislain lopulta käy: ehditäänkö rakentamislakiesitys käsitellä vielä tällä hallituskaudella ja jos ehditään, millä muutoksilla?
Blogit
Kuntien rakennetun ympäristön lakiuudistukset etenevät - valmiina vaikuttamiseen heti kesälomien jälkeen!
Mökkirakentaminen vapautuu - faktaa vai fiktiota?
Kunnat kyykkyyn - rakentamislain korjaussarjan esitys käsittelytakuusta vie joustomahdollisuuden
Rakentamislaki tulee vuonna 2025, mikä kaikki muuttuu?
Rakentamislain mietintö sujuvoittaa kaavanvastaista asumista
Tiedon kerääminen kuntien kannalta päällekkäiseen RYTJ:hin on alkamassa - miten käy digitalisaatiokehityksen?
Rakennetun ympäristön lainsäädäntö eheäksi ja toimivaksi
Miten rakentamislain käy?
Rakentamislaki ei sujuvoita, päinvastoin
Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.