
21.1.2025
Kuntien katuverkolle uusia digivelvoitteita vuoden 2025 alusta

Liikennejärjestelmää ja liikennettä koskevien tietojen digitalisointiin ja avaamiseen liittyy sekä kansallisesta että EU-tason sääntelyä. Velvoitteet koskevat tämän vuoden alusta alkaen myös kuntia, eivät vain valtion tieverkkoa.
Sääntelyllä pyritään parantamaan liikennejärjestelmästä kerättävän datan laajuutta, datan vaihtoa ja uudelleenkäyttöä. Lisäksi tavoitellaan loppukäyttäjille suunnattujen palvelujen (kuten navigointipalvelut) ja liikenteen automaatiosovellusten (kuten älykäs nopeudensääntely) laatua ja vaikuttavuutta.
Euroopan komissio antoi vuonna 2022 niin sanotun RTTI-asetuksen eli uuden delegoidun asetuksen (2022/670) koskien direktiivin 2010/40/EU nojalla tarjottavia tosiaikaisia liikennetietopalveluja. Asetusta sovelletaan 1.1.2025 alkaen. Aiemmasta asetuksesta poiketen päivitetty asetus koskee koko moottoriliikenteen käytössä olevaa tieverkkoa, mukaan lukien kaikkien kuntien hallinnoimat katuverkot.
Osa kunnista on jo aiemmin toimittanut liikenteenohjauslaitteidensa tiedot tieliikennelain velvoitteen mukaisesti Väyläviraston Digiroadiin. Näille kunnille muutos ei ole kovin suuri.
Euroopan parlamentti ja Euroopan unionin neuvosto hyväksyivät vuonna 2023 komission esityksen uudeksi älyliikennedirektiiviksi. Direktiivin päivitys laajentaa tienpitäjien – muun muassa suurten kaupunkien – velvoitteita avata ja tuottaa digitaaliseen muotoon tiettyjä tieliikennettä koskevia tietoja. Velvoitteet tulevat voimaan vaiheittain vuosina 2025–2028 hieman datatyypistä riippuen.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaisemassa selvityksessä on kuvattu edellä mainitun sääntelyn velvoitteita ja toimijoiden rooleja toteutuksessa. Selvitys sekä muuta aiheeseen liittyvää aineistoa löytyy Kuntaliiton järjestämän webinaarin sivuilta: Webinaari RTTI-asetuksen ja ITS-direktiivin kuntia koskevista velvoitteista.
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

+358 9 771 2104, +358 40 869 7836
Vastuualueet
- liikennepolitiikka
- yhdyskuntien liikenteen suunnittelu
- joukkoliikenne ja henkilöliikenne
Uutta Kuntaliitolta
27.2.2025
Blogiteksti
Tarvitsemme kilttejä poliitikkoja
27.2.2025
Kuntaliitto ja puoluesihteerit vetoavat yhdessä kuntavaalien hyvän keskusteluilmapiirin puolesta
26.2.2025
Blogiteksti
Harjoittelussa Kuntaliiton Brysselin toimistossa – vuoteni EU:n ytimessä
24.2.2025
Blogiteksti
Suomen kunnat ovat sitoutuneet Ukrainan tukemiseen
20.2.2025
Blogiteksti
Lukiokoulutuksessa haettavana lähes 40 000 opiskelupaikkaa
19.2.2025
Blogiteksti
Onneksi on kunnat! demokratian turvaajina – tuplavaalit haastavat ja kehittävät vaalikäytäntöjä
19.2.2025
Blogiteksti
Kunnat kuskin paikalla TE-uudistuksessa

Onneksi on kunnat!
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.

Ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu lukuisia ammattilaisia.