Kuntaliitto toteuttaa selvityksen digituen nykytilanteesta kunnissa ja kaupungeissa keväällä 2025. Selvitys toteutetaan keskustelemalla kuntien digituen tai sen koordinaation parissa työskentelevien henkilöiden kanssa. Pääpaino on kuntalaisille tarjotussa digituessa, mutta myös kunnan työntekijöille tarjottu tuki on huomioitu.
Selvityksessä kartoitetaan ajankohtaisia ratkaisuja ja haasteita digituen järjestämisessä, yhteistyön muotoja sekä paikallisia resursseja.
Selvityksessä pyritään kuulemaan kokemuksia erilaisten ja monenlaisten kuntien digituen järjestämisen tavoista, myös kunnista, joissa digituen tarjonta on vähäistä. Tavoitteena on käyttää selvitystä edunvalvonnan tukena tarpeiden, haasteiden ja hyvien toimintatapojen kartoittamisessa sekä vertailutiedoksi kollegoille muihin kuntiin. Kuntien paikalliset olosuhteet, kuten sijainti, ikärakenne, työttömyys ja vieraskielisten osuus, vaikuttavat kuntien ja kuntalaisten tarpeisiin, ja näiden tunnistaminen on tärkeää.
Digitukiaiheisia keskusteluja käydään kuntien ja kaupunkien kanssa kevään aikana. Mikäli haluat ilmoittaa kuntasi tai kaupunkisi mukaan selvitykseen, keskusteluja voi sopia vielä maaliskuulle tai huhtikuun alkuun. Toimintamalli voi olla kuntavetoinen tai esimerkiksi yhdistyksen tai toisen viranomaisen koordinoima.
Selvitämme asiaa, koska hallituksen tavoitteena on lisätä kansalaisten sähköistä asiointia ottamalla sähköinen asiointi ensisijaiseksi asiointikanavaksi viranomaisviestintään vuoden 2026 alusta alkaen. Muutoksen myötä sähköisen asioinnin piiriin tulee jopa yli kaksi miljoonaa uutta kansalaista. Tämä lisää digituen tarvetta paikallistasolla.
Lakimuutos on parhaillaan lausunnoilla 16.4.2025 saakka. Myös muut suunnitteilla olevat muutokset, kuten valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen sekä Digi- ja väestötietoviraston Kansalaisneuvonnan mahdollinen lopettaminen, voivat vaikuttaa digituen tarpeeseen.
Selvitys valmistuu toukokuussa, ja sen huomioista julkaistaan kooste. Tuloksia esitellään Digitukijoiden verkostoitumispäivässä Jyväskylässä 22.5.2025 sekä Kuntaliiton digiviikolla 2.-6.6.2025. Yhteyshenkilö tässä työssä on Kuntaliiton Digitalisaatio- ja tietoyhteiskunta -tiimin projektikoordinaattori Niina Erkkilä (niina.erkkila(at)kuntaliitto.fi).
Faktalaatikko: mitä on digituki?
”Digituki on sähköisen asioinnin sekä palveluiden ja laitteiden käytön tukea, jonka tarkoituksena on auttaa käyttämään laitteita tai palveluita itsenäisemmin sekä turvallisemmin.” (Digi- ja väestötietovirasto, digituen kansallinen koordinaattori)
Digituki parantaa yksilön oikeusturvaa, sillä digin ulkopuolelle jääminen sulkee pois monia mahdollisuuksia vuorovaikutukselta, työnteolta, palveluista ja osallisuudesta. Kunnan velvoitteet digituen osalta liittyvät neuvontavelvollisuuteen asiointiin liittyen (hallintolaki), sähköisestä asioinnista tiedottamiseen ja digitaalisten palveluiden käytön tukeminen (laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta) sekä kirjastojen tietopalvelun tarjoamiseen, tiedonhaun ohjaukseen ja tukeen sekä monipuolisen lukutaidon edistämiseen (laki yleisistä kirjastoista).
Lainsäädäntö ei kuitenkaan konkreettisesti määritä, miten digitukea tulisi tarjota. Digituen järjestäminen on mahdollista hyvin eri tavoin ja myös yhteistyössä eri toimijoiden, kuten muiden viranomaisten tai järjestöjen kanssa.