Yhteistyön tarve lisääntyy perusopetuksessa - Kuntaliitto kartoitti yhteistyön erilaisia tapoja nykylainsäädännön puitteissa

Perusopetuksen järjestäminen on kunnille keskeinen lakisääteinen tehtävä. Kuntien vastuulla on huolehtia siitä, että jokaisella oppivelvollisuusikäisellä on saavutettava lähikoulu.

Vaikka peruskoulujen määrä on laskenut jo useamman vuoden ajan, palveluverkko on edelleen hyvin monipuolinen ja kattava. Tulevina vuosina väestönrakenteen muutokset ja erityisesti syntyvyyden raju lasku vaikuttavat kaikkien kuntien tapaan huolehtia koulutuspalveluiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta.

Kunnilla on mahdollisuuksia päättää perusopetuslain ja kuntalain sallimissa rajoissa, miten perusopetusta järjestetään. Kunnat voivat itsehallintonsa puitteissa tehdä sopimuksiin perustuvaa yhteistyötä perusopetuksen järjestämiseksi kuntarajat ylittäen. Lainsäädäntö asettaa yhteistyölle reunaehtoja.

Kuntaliitto tukee kuntia löytämään sopivia yhteistyötapoja julkaisemalla raportin, jossa esitellään erilaisia tapoja järjestää perusopetusta nykylainsäädännön puitteissa.

Julkaisussa avataan julkisoikeudellisen yhteistoiminnan mahdollisuuksia perusopetuksen järjestämiseksi yhteistyössä. Julkaisu on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.

Tällä hetkellä kunnilla on mahdollisuuksia päättää perusopetuslain ja kuntalain sallimissa rajoissa, miten perusopetusta voidaan järjestää. Kunnat voivat itsehallintonsa puitteissa tehdä sopimuksiin perustuvaa yhteistyötä kuntarajat ylittäen.

– Julkaisun tavoitteena on paitsi kannustaa yhteistyöhön, myös tarjota tiedollista tukea paikalliseen päätöksentekoon, toteaa Kuntaliiton juristi Minna Antila.

Perusopetuksen järjestämistä yhteistyössä on kokeiltu jo

– Kuntaliiton Verkostoperuskoulu-hankkeessa olevat pilottialueiden kunnat ovat antaneet meille entistä vahvemman käsityksen siitä, miksi kuntien väliseen yhteistyöhön kannattaisi jatkossakin panostaa ja niiden rinnalla kehittää entistä joustavampia opetusjärjestelyitä, erityisasiantuntija Mari Sjöström kiteyttää.

– Opetuksen järjestäjät hyödyntävät yhteistyön mahdollisuuksia jo jonkin verran, mutta yhteistyötä voitaisiin tehdä vieläkin enemmän. Ratkaisun avaimet on pitkälti annettu kunnille, Sjöström korostaa.

Julkaisu verkossa: Perusopetuksen järjestäminen kuntien yhteistyönä

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla

Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan!